بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، عبدالرضا (ماتیاس) علی حق نژاد، شهروز اسلام دوست، مهدی خطیبی، خلیل دهقان پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار در روزهای نهم تا یازدهم دی ماه سال جاری به قید وثیقه، و براساس حکم «بی‌سابقه» که در آبان‌ماه از سوی یکی از  شعب دیوان عالی کشور صادر شده بود آزاد شده‌اند.

مطابق این حکم که از سوی برخی حقوق‌دانان بی‌سابقه توصیف شده است «تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی» جرم شناخته نشده و گفته شده است که پرونده این نوکیشان برای بررسی به شعبه هم‌ارز فرستاده می‌شود.

این ۹ شهروند مسیحی همگی اعضای یک کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در شهر رشت هستند، مهرماه ۱۳۹۸، متهم به «اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ مسیحیت تبشیری و صهیونیستی» شده و هر یک به پنج سال زندان محکوم شدند.

در ابلاغیه صادر شده برای بررسی مجدد پرونده اما تنها نام ۸ تن از این افراد برده شده و نام عبدالرضا علی حق‌نژاد (ماتیاس) آورده نشده است.

ماتیاس علی‌حق‌نژاد طبق حکم شعبه دوم دیوان عالی کشور، روز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰، در انزلی زندانی شد.

دیوان عالی، حکم دادگاهی را که ماتیاس و دو نوکیش مسیحی دیگر را تبرئه کرده بود، پس از هفت سال نقض کرده و نامی از این نوکیش مسیحی برای حضور در دادگاه تجدیدنظر برده نشده‌است.

این شهروندان مسیحی طی یورش به خانه‌ها و کلیساهای خانگی خود در بهمن و اسفندماه ۱۳۹۷بازداشت شدند.

تعطیلی کلیساهای فارسی‌زبان و حمله به منازل مسیحیان و کلیساهای خانگی آنها سال‌هاست که موجب آزار و اذیت شهروندان مسیحی در ایران شده است.

کمپین کلیسا حق همه مسیحیان است در اعتراض به این سرکوب حکومتی و با همت شماری از نوکیشان مسیحی و پشتیبانی سازمان «ماده ۱۸» راه اندازی شده‌ و در آن مسیحیان با انتشار ویدیو و نوشتن نامه از حکومت ایران پرسیده‌اند که «یک نوکیش مسیحی کجا می‌تواند عبادت کند که سرنوشتش به زندان ختم نشود.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.