استرداد وسایل شخصی نوکیشان مسیحی دزفول پس از دو ماه

تصویر نوکیش‌ های مسیحی
وب‌سایت ماده ۱۸ خبر داده است که روز ۱۷ آبان ۱۴۰۰ چهار شهروند مسیحی دزفول بعد از دوماه پیگیری موفق شدند وسایل شخصی توقیف شده خود را از اداره اطلاعات این شهرستان پس بگیرند.

 ایمان سلیمانی وکیل مدافع نوکیشان مسیحی دزفول گفته است علی رغم صدور دستور از سوی بازپرس پرونده مبنی بر استرداد وسایل شخصی این شهروندان اداره اطلاعات شهرستان دزفول به دلایل نامعلوم برای طی دو ماه گذشته از تحویل وسایل شخصی علیرضا ورک شاه، اسماعیل نریمان پور، محمدعلی ترابی و محمد کائدگپ، نوکیشان مسیحی، خودداری کرده بود.

به گفته وکیل مدافع این شهرستان اداره اطلاعات دزفول سرانجام پس از صدور حکم قضایی که با پیگیری از اطلاعات تهران صادر شده بود این وسایل را به صاحبانشان مسترد کرده است.

تلفن‌های همراه و لپ‌تاب‌های این نوکیشان مسیحی، شش ماه پیش در زمان بازداشت توسط نیروهای امنیتی، توقیف شدند.

پیشتر ایمان سلیمانی وکیل مدافع این چهار نوکیش مسیحی به وب‌سایت محبت نیوز گفته بود: «جهت تحویل گرفتن گوشی‌های تلفن و لپ‌تاب موکلین، حدود یک ماه پیش یک لایحه ارائه شده و بازپرس دستور آن را صادر کرد است، اما علی‌رغم مراجعات مکرر اداره اطلاعات دزفول از اجرای این دستور خودداری می‌کند.»

او تایید کرده بود که موکلانش با توجه به شرایط دشوار اقتصادی امکان خریداری مجدد این وسایل را ندارند و با توجه به آنلاین بودن آموزش‌های مدارس فرزندان آن‌ها برای امور تحصیلی خود دچار مشکل شده‌اند.

علیرضا ورک شاه، اسماعیل نریمان پور، محمدعلی ترابی و محمد کائدگپ، نوکیشان مسیحی ساکن دزفول با اتهام تبلیغ علیه نظام در تاریخ ۱۲ مردادماه سال جاری در دادسرای انقلاب این شهرستان محاکمه شده‌ و در حال حاضر با قرار وثیقه تا زمان صدور حکم آزاد هستند.

گروهی از گزارشگران سازمان ملل اخیراً در نامه‌ای به دولت ایران در مورد اذیت و آزار سیستماتیک مسیحیان ابراز نگرانی کرده و در مورد اتهامات مبهمی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» توضیح خواسته بودند. حکومت ایران سال‌ها بسیاری از شهروندان ایرانی از جمله مسیحیان به ویژه نوکیشان، فعالان مدنی، کنشگران محیط زیستی و اعضای متعلق به جامعه اقلیت‌های دینی را با این اتهامات، و بدون ارائه سند و مدرکی، راهی زندان کرده‌است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

سه نوکیش مسیحی زندانی: خفه کردن آزادی فکر و عقیده مسیحی و غیرمسیحی نمی‌شناسد

بهنام اخلاقی، بابک حسین زاده و صاحب فدایی سه تن از نوکیشان مسیحی محبوس در زندان اوین با نوشتن نامه‌ای که متن کامل آن در خبرگزاری هرانا منتشر شده است نسبت به محرومیت مسیحیان فارسی زبان از حق داشتن عبادتگاه اعتراض کرده‌اند.

اخبار

تبعیض مضاعف؛ مجازات نانوشته اقلیت‌های مذهبی در زندان‌

گزارش‌های متعددی از نقض حقوق زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در ایران طی دهه‌های اخیر منتشر شده است. با این حال، در بسیاری از زندان‌های ایران اقلیت‌های دینی و مذهبی با ستمی مضاعف روبه‌رو هستند.

«ایران‌وایر» در این باره با چند زندانی پیشین گفت‌وگو کرده و از تجربه‌های آن‌ها پرسیده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021