صدور حکم منع تعقیب برای هشت نوکیش مسیحی دزفول

تصویر نوکیش‌ های مسیحی
سازمان ماده ۱۸ از صدور حکم منع تعقیب برای هشت نوکیش مسیحی شهرستان دزفول توسط شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان خبر داد.

این هشت نوکیش مسیحی عبارتند از اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی شنگری، مسعود نوعی، علیرضا ورک شا، حجت لطفی خلف جوی، محمد کائدگپ، محسن سعادتی‌زاده و علیرضا روشنائی‌زاده.

ایمان سلیمانی وکیل مدافع این شهروندان مسیحی با انتشار تصویری از حکم که در تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۰ صادر شده است آن را «کورسوی امیدی» خوانده‌ در میان انبوه خبرهایی که از بازداشت و اعمال فشار بر اقلیت‌های مذهبی، فعالان ،مطالبه‌گران و گروه‌های مختلف در ایران منتشر می‌شود.

در حکم صادرشده توسط دادسرای عمومی و انقلاب دزفول، آمده که «آنها صرفاً اقدام به تغییر مذهب نموده و در این خصوص هیچگونه فعالیت تبلیغی پیرامون گروه‌های مخالف نظام انجام نشده‌است.»

در بخش دیگری از این حکم آمده است که «با توجه به اینکه تغییر مذهب در مبانی دینی حکم ارتداد دارد و مجازات شرعی و عقوبت اخروی [آخرت] در پی خواهد داشت اما در قوانین کیفری جرم انگاری نشده و اصل قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها مانع از محکومیت آنان به ارتکاب ارتداد خواهد بود.»

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که چندی قبل دیوان عالی کشور در رایی منحصر به فرد تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ دین مسیحیت را نیز جرم ندانست و برای ۹ شهروند مسیحی اهل گیلان که به اتهام تشکیل کلیسای خانگی به تبلیغ علیه نظام متهم شده بودند رای برائت صادر کرد.

این رای ضمانت اجرایی ندارد و برای بررسی به شعبه هم عرض ارسال شده اما حقوق‌دانان بر این باورند که می‌تواند به رای «وحدت رویه» تبدیل شود.

پیشتر در ایران، برخی از نوکیشان مسیحی صرفا به دلیل تغییر مذهب به ارتداد متهم می‌شدند و دستکم یک کشیش به نام حسین سودمند، به این اتهام در مشهد اعدام شده است.

پیش از این علی‌رغم دستور بازپرس پرونده، اداره اطلاعات شهرستان دزفول به مدت دو ماه از تحویل وسایل شخصی علیرضا ورک شاه، اسماعیل نریمان پور، محمدعلی ترابی و محمد کائدگپ، نوکیشان مسیحی، خودداری کرده بود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021