فعالان مدنی و ماموستاهای سقز: برای مردن زندگی نمی‌کنیم، برای زندگی می‌میریم

بر اساس اطلاعاتی که به دست ایران‌وایر رسیده، گروهی از اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد کرد در سقز، به همراهی جمعی از ماموستاهای آیینی این شهر، ضمن گردهم آمدن و خواندن بیانیه‌ای، خواستار ادامه اعتراضات مدنی و پایان احکام فله‌ای و بی‌مبنا برای معترضان شدند.

فعالان مدنی با این بیانیه که با عنوان «ما برای مُردن زندگی نمی‌کنیم، بلکه برای زندگی می‌میریم»، بر این‌که اعتراضات به شیوه‌های مختلف در شهر زادگاه «ژینا (مهسا) امینی» ادامه دارد، تاکید کرده‌اند.

در این بیانیه که به زبان کردی خوانده و نوشته شده و نسخه‌ای از آن به زبان فارسی نیز در اختیار ایران وایر قرار گرفته، آمده است: «زمان سکوت و بستن دهان ملت‌ها در برابر پایمال شدن حقوق‌شان به سر رسیده است. ما صدایمان را بلند می‌کنیم تا به حکومت ایران و تمام جهان اعلام کنیم که آنچه این روزها از ستم و نابرابری بر ما می‌رود به ناحق است.»

نویسندگان این بیانیه، همچنین اعلام کرده‌اند که «خواهان بازگرداندن حقوق ناروای خود» هستند و نباید «پاسخ حق‌خواهی» آن‌ها و فرزندان‌شان، «گلوله و تفنگ» باشد.

فعالان مدنی و رهبران آیینی شهر سقز در ادامه نیز خطاب به حکومت نوشته‌اند: «پس بهتر است به خود بیایید و در برابر حقیقت کوتاه بیایید. بنابراین، بیان اعتراض حق هر ملتی است چرا که ما آزاد زاده شده‌ایم و خواهان زندگی‌ای آزاد و شرافتمندانه هستیم. هدف ما زندگی است، زندگی‌ای که سال‌هاست از ما گرفته شده است…»

همچنین نویسندگان این بیانیه، در بخش دیگری از آن، ضمن اعلام همبستگی با رهبران آیینی سایر شهرهای کردستان، احکام اعدام صادر شده را محکوم و نوشته‌اند: «ما ضمن حمایت از بیانیه‌های مدنی ماموستایان در شهرهای سنندج، کامیاران، دهگلان و… که در اعتراض به اعدام جوانان معترض و تاکید بر بی‌مبنا بودن اتهام محاربه بود، نه تنها اجرای این احکام را محکوم می‌کنیم بلکه هر نوع اتهام ناروا و بی‌مبنا برای سایر زندانیان را خلاف آیین و انسانیت می‌دانیم و هشدار می‌دهیم که تکرار این احکام در مورد سایر زندانیان و بی‌توجهی به این هشدارها، بی‌گمان عواقب سختی برای حکومت به دنبال خواهد داشت.»

یک ماه پیش، روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان خواستار محاکمه و مجازات تمام کسانی شده‌ بودند که در کشتار و مجروح‌کردن تظاهرکنندگان نقش داشتند. آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک، خواستار برگزاری رفراندوم زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی در ایران شده بودند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

بیانیه‌ اعتراضی روحانیون اهل سنت در ارومیه: به کشتار مردم پایان دهید

جمعی از ماموستایان و مدرسان و امامان جمعه ارومیه با انتشار یک ویدیو بیانیه‌ای اعتراضی منتشر، و کشتار و سرکوب گسترده مردم معترض ایران را محکوم کرده و خواستان آزادی زندانیان اعتراضات اخیر شدند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021