این سازمان حقوق‌بشری با اشاره به تشکیل شدن هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد درباره ایران، خواستار آن شده است که تخلفات شدید نهادهای امنیتی در سنندج «باید به عنوان بخشی از گزارش فراگیرتر این هیات، درباره نقض حقوق‌بشر از سوی جمهوری اسلامی علیه معترضان»، مورد بررسی قرار بگیرد.

«تارا سپهری‌فر»، پژوهشگر ارشد دیده‌بان حقوق‌بشر، با اشاره به این که مقام‌های ایران از ماه سپتامبر، «خشونت هشداردهنده علیه معترضان در سنندج» را به راه انداخته‌اند گفت: «هم اعتراضات و هم واکنش وحشیانه دولت به آن‌ها، منعکس‌کننده سرکوب طولانی‌مدت حکومت بر آزادی‌های فرهنگی و سیاسی مردم کرد است.»

در گزارش تازه دیده‌بان حقوق‌بشر، با چهارده نفر از قربانیان و شاهدان عینی سرکوب‌ها در سنندج از جمله سه زندانی سابق و سه تن از اعضای خانواده بازداشت‌شدگان در این شهر گفت‌وگو شده و همچنین، ۱۷ فیلم و عکس منتشر شده در توییتر، تلگرام و اینستاگرام درباره اعتراضات سنندج در این مدت را، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این گزارش همچنین تاکید کرده است که سرکوب خشونت‌بار معترضان در سنندج در روزهای ۱۶مهر و ۲۶آبان، از سایر روزها شدیدتر بوده است.

این گزارش همچنین استفاده نیروهای امنیتی از تفنگ‌های ساچمه‌ای و اسلحه‌های جنگی کلاشینکف با گلوله‌های واقعی و گاز اشک‌آور به سوی معترضان را نیز، تایید کرده است.

در جریان سرکوب اعتراضات شهروندان سنندج، گزارش‌هایی از شلیک گاز اشک‌آور به منازل و تخریب اموال شخصی مردم منتشر شده بود، که دیده‌بان حقوق‌بشر در این گزارش به این موضوع نیز پرداخته و نوشته است، یکی از ماموران با لباس غیرنظامی، اما با تفنگ جنگی، به آپارتمان‌ها شلیک می‌کرد.

کشته شدن دستکم شش تن از شهروندان سنندج در جریان سرکوب‌های ۱۶مهر و ۲۶آبان، در این گزارش مورد تایید قرار گرفته است.

این گزارش همچنین با استناد به قوانین بین‌الملل درخصوص استفاده از زور و سلاح گرم توسط نیروهای امنیتی، تاکید کرده که نیروهای جمهوری اسلامی باید فورا استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و سایر سلاح‌های غیرمجاز را متوقف کنند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که تخلفات جدی علیه زندانیان از جمله زنان و کودکان زندانی را مستند کرده است و از جمله آن‌ها به دستگیری‌های خودسرانه، محرومیت از مراقبت‌های پزشکی، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله تهدید، ضرب‌و‌شتم و آزار و اذیت و تجاوز جنسی اشاره کرده است.

خیزش سراسری مردم در ایران پس از مرگ «مهسا امینی»، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز، پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد، از شهرهای مختلف در استان کردستان آغاز شد و به سرعت به دیگر مناطق ایران سرایت کرد.

بر اساس گزارش سازمان حقوق‌بشری «هرانا»، از ۲۶شهریورماه و آغاز موج اعتراضات در ایران، تا روز سه‌شنبه ۲۹آذر۱۴۰۱،  ۵۰۶ نفر کشته شده‌اند، که ۶۶ نفر از آن‌ها نیروهای امنیتی هستند.

این سازمان حقوق‌بشری همچنین تخمین زده که بیش از ۱۸ هزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند که از این میان، هویت بیش از ۴ هزار نفر شناسایی شده است و ۶۵۲ نفر آن‌ها نیز دانشجو هستند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.