افزایش فشارهای امنیتی بر مسیحیان وآشوریان برای جلوگیری از شرکت در اعتراضات

خبرگزاری «ایسنا» در گفت‌وگو با «یوناتن بت‌کلیا»، رییس هیات مدیره انجمن آشوریان تهران، به نقل از او نوشت که مقامات اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به نماینده مسیحیان، اسقف و کشیشان آشوری گفته‌اند با «مدیریت» شهروندان مسیحی و آشوری، از مشارکت آن‌ها در اعتراضات جلوگیری کنند.

با این همه، این مقام انجمن آشوریان که از دوره ششم تا دهم مجلس شورای اسلامی، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی بوده، اعتراضات سراسری مردم در ایران را همگام با حاکمیت «اغتشاشات» نامیده و از نقش خود در سرکوب شهروندان مسیحی برای حضور در تجمعات اعتراضی پیشین سخن گفته است.

او درباره دلیل وقوع اعتراضات در ایران و قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی گفته است: «معتقدم وقتی همه امکانات و زیست راحت در نظام جمهوری اسلامی برای‌مان فراهم شده چرا خودمان را درگیر حاشیه‌های سیاسی کنیم؟»

بت کلیا در گفت‌وگو با ایسنا تایید کرده در در دوره مسوولیتش در انجمن آشوریان و مجلس شورای اسلامی، «همواره در بیانیه‌هایی از دختران و پسران مسیحی» خواسته است که در راهپیمایی‌ها و اعتراضات شرکت نکنند.

او همچنین گفته که خودش «از کلیساها و اسقف‌های پروتستان و کاتولیک خواسته به صورت واحد بیانیه دهند و جامعه آشوری را از پیوستن به اغتشاشگران(اعتراضات) منصرف کنند.»

یوناتن بت‌کلیا در اقدامی دیگر هم‌راستا با آن‌چه مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند، مسیحیان خارج از کشور را به «تحریک جوانان مسیحی در داخل ایران» متهم کرده و گفته است فهرستی تهیه شده از مسیحیان ایرانی با عنوان «خودفروخته‌های جامعه آشوری ایران» که به تحریک جوانان مسیحی در ایران می‌پردازند.

او در بخشی از این مصاحبه از «نهادهای اطلاعاتی، امنیتی، قضایی، سیاسی، نظامی و انتظامی» برای برگزاری  نشست با نماینده مسیحیان در مجلس و اسقف و کشیشان مسیحی جامعه آشوری تشکر کرده و گفته است: «این مقامات در این جلسات گفته‌اند دل‌مان نمی‌خواهد حتی یک نفر از شهروندان مسیحی دستگیر شوند، پس خودتان مدیریت کنید.»

او تلویحا اعتراضات سراسری مردم ایران را «خارج از چارچوب قانون» دانسته و با اشاره به اینکه «من قائل هستم که در هیچ چارچوبی نباید اقدام کرد جز در چارچوب قانون»، گفته است: «به خاطر این دیدگاهم آمریکا من را تروریست می‌داند و به من ویزا نمی‌دهد، آن وقت برخی رسانه‌ها و هم‌کیشان مسیحی‌ام در داخل ایران شدیدترین انتقادات و رفتارها را با من دارند.»

بت‌کلیا البته گفت که جایگاه انجمنی که ریاست آن را دارد تضعیف شده و افزود که به دلیل شیوع کرونا، ارتباط شهروندان مسیحی ایران با انجمن آشوری‎‌ها کم شد و همین سبب، افزایش مخالفت‌های شهروندان مسیحی با مسوولان جامعه آشوری شده است.

رییس جامعه آشوریان همچنین گفت که تاکنون «هیچ شهروند مسیحی در رابطه با مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی دستگیر نشده است.»

این درحالی است که طبق اطلاع «ایران‌وایر»، در روزهای گذشته دستکم یک شهروند مسیحی با هویت «هارما ماکاریان» در تهران بازداشت شده و بعد از یک روز بازداشت و با گرفتن تعهدنامه کتبی مبنی بر عدم حضور در تجمعات، از زندان اوین آزاد شده است.

«جاوید رحمان»، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در امور ایران نیز،  در بهمن ۱۴۰۰ از بازداشت دست‌کم ۵۳ مسیحی فقط طی سال گذشته میلادی خبر داد.

همچنین جدیدترین گزارش سالانه وضعیت جامعه مسیحی در ایران، حاکی از «مجازات به دلیل ایمان» و ادامه «نقض گسترده» حقوق مسیحیان در ایران است.

در گزارش منتشر شده سال جاری که سازمان «میدل‌ایست کانسرن»، سازمان مسیحی «درهای باز» و «آرتیکل ۱۸» آن را تهیه کرده‌اند، به ویژه بر «آزار و اذیت، دستگیری، بازجویی و فشار» بر مسیحیان ایران، «برای انصراف یا متعهد شدن به خودداری از ملاقات با مسیحیان دیگر یا شرکت در فعالیت‌های مسیحی» تاکید شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

سیل مهاجرت ارامنه ایرانی؛ قصه پر آب چشم

ٰبا چشمانی نمناک و بغضی که هر لحظه ممکن است بترکد، در حال جمع کردن وسایل و بستن چمدان‌هاست. حال و روز خوشی ندارد، اما با این وجود باید حواسش کاملا جمع باشد تا چیزی را از قلم نیندازد، زیرا این سفر مهاجرتی بی‌بازگشت است. مهاجرت از سرزمین آبا و اجدادی با ده‌ها سال خاطره و دلبستگی به خشت خشت خانه‌ای که با جان و دل ساخته شده است، تنها به این دلیل که مسلمان نیست و شهروند درجه دو محسوب می‌شود.

در حالی که آخرین روزهای زندگی در ایران را می‌گذراند و به زودی عازم ارمنستان است، اما هنوز هم از بازگو کردن دلایلی که در نهایت او را مجبور کردند به این مهاجرت اجباری تن دهد، بیمناک است، به همین دلیل از نام مستعار «آیدین» برای معرفی خودش استفاده می‌کند.

اخبار

یک بام و دو هوا در بازگشایی مکان‌های دینی مسلمانان و غیرمسلمانان

«حدود ۱۰ روزی است که کلیسا باز شده، اما من یکی دو روز است که از این موضوع باخبر شده‌ام.» این گفته «واهیک»، یکی از ارامنه ساکن ایران، است. از ابتدای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در اسفند و تعطیلی همه گردهمایی‌ها و تجمعات، اماکن مذهبی ارامنه هم مانند مساجد و تکایای مسلمان تعطیل شدند.

واهیک می‌گوید: «با وجود این که مراکز دینی مسلمانان از اواخر اردیبهشت بازگشایی شدند و مردم این فرصت را پیدا کردند [که] با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عبادت‌های دینی خود را انجام دهند، کلیساهای ما مسیحیان تا نیمه شهریور تعطیل بودند و اجازه بازگشایی نداشتیم.»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021