مولوی عبدالحمید: معترضان را اعدام نکنید، نکشید، کتک نزنید و آزادشان کنید

مولوی عبدالحمید نسبت به صدور احکام محاربه و اعدام ابراز نگرانی کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه یازدهم آذرماه با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بازداشت شدگان در اعتراضات سراسری گفت:«ما همه ایرانی هستیم. از زرتشتی و دراویش تا بهایی. آنها هم انسان و ایرانی‌اند و باید حق‌شان رعایت شود.»

او در بخش‌هایی از خطبه‌های نماز جمعه زاهدان با اشاره به اسناد افشا شده از بولتن خبرگزاری فارس و گفت: «اگر شما حکومت و قدرت دستتان بوده، خواست خدا بوده. اگر هم ما پیش مردم حرمت و محبتی داریم، داد خداوند است. چیزی که خدا بدهد را فقط خودش می‌تواند پس بگیرد. خدا عزت می‌دهد و می‌گیرد. عزت را کسی دیگر نمی‌تواند بگیرد.»

او در بخش دیگری گفت: «ما می‌خواهیم کشورمان امن و متحد باشد. ما اینجا شیعه و سنی و اقوام نداریم. همه ایرانی هستیم. از زرتشتی و دروایش تا اقوام و حتی بهائی‌ها. آن‌ها هم انسان و ایرانی هستند و حق آنان هم باید رعایت شود. هر کسی در ایران زندگی می‌کند حق دارد و باید حقوقش رعایت شود.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به گزارش‌هایی که از بدرفتاری و شکنجه زندانیان و بازداشت‌شدگان گفت: «زندانی همان اسیر است. کتک زدن، اهانت کردن، ناسزا گفتن و تعرض کردن به او، خلاف تعلیم حضرت علی و اهل بیت و حضرت رسول و اسلام است. باید با مخالف و منتقد، اسلامی رفتار شود.»

او در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه گفت: «برای زندانیان حکم محاربه نزنید! معترض، با محارب و مفسد فرق می‌کند. این‌ها اعتراض دارند. ۴۴ سال ملت تحمل کردند؛ حالا برای مردم اعتراضی پیش آمده. شما تحملشان کنید و صدای مشکلاتشان را بشنوید چرا که جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود می‌آورد.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی با اشاره به این که حکم کسی که اعتراض کرده محاربه نیست، گفت: «حکم محاربه برای فعالیت مسلحانه و جنگ است نه برای کسی که با سنگ و چوب و داد و بی‌داد اعتراضی بکند.»

او به قاضی‌ها گفت: «صراحتا می‌گویم برای خیلی از قضات می‌ترسم که روز قیامت در بارگاه باری تعالی محاکمه نشوند چون کسی که جرات دارد بر فتوا و حکم به جرات صادر می‌کند و حکم اعدام و محاربه می دهد، بر آتش جهنم هم جرات دارد. قضات باید توجه کنند که اگر کسی حقش اعدام و مرگ نباشد و به او حکم اعدام بدهند، باید روز قیامت به خداوند جواب پس بدهند.»

او در ادامه گفت: «کسانی که قانون جزایی ما را تدوین کردند انسان‌هایی مثل خود ما بودند و وظیفه سنگینی داشتند. بارها اعلام کردیم این قوانین نیاز به تجدیدنظر دارند. در این جزاهای سنگینی که برای برخی جرم‌ها دیده شده باید تجدیدنظر شود. اگر بر اساس اجتهاد است، اگر بر پایه برداشت دینی و شرعی است، اجتهاد و برداشت دیگری هم موجود است. آنها را کنار هم بگذارید و بررسی کنید.»

اسماعیل‌زهی  با اشاره به مبارزه مردم سیستان و بلوچستان برای دفاع از مرزها و حفظ امنیت کشور گفت: «در جنگ‌های سوریه، شما رفتید در سوریه و عراق درگیر شدید و اینجا، مردم این منطقه سینه‌شان را سپر کردند و گفتند ناامنی را داخل وطن‌ خود راه نمی‌دهیم.»

او گفت: «بعد از ۴۴ سال، از تبعیض و فشارها و فقر خسته‌ایم ما را زندانی نکنید! مردم را نزنید! مردم گرسنه‌اند. با اینها بنشینید و کنار بیایید. اینها ملت ایران‌اند.»

مولوی به جمعه خونین زاهدان اشاره کرد و گفت: «بی‌جهت مردم را تیرباران کردند و بسیاری از ما کشته و زخمی شدیم اما بعد از دو سه ساعت، بیانیه دادیم که امنیت منطقه باید حفظ شود. مُردیم اما کسی را نکشتیم.»

او ادامه داد: «بعد از آن هم در اعتراضات چیزی نخواستیم. خواسته‌ ما مجازات کسانی بود که مردم را زدند. خانواده شهدا گفتند ما پول نمی‌خواهیم، عزت و حقمان را می‌خواهیم.»

مولوی عبدالحمید در پایان گفت: « ما خیرخواهانه می‌گوییم معترضان را اعدام نکنید، نکشید، کتک نزنید و آزادشان کنید. با اینها سختی نکنید. به خواسته مردم تن بدهید و مسایل را از طریق گفتمان حل کنید.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021