اعلام تصمیم هیات «ابلاغ سلام»خامنه‌ای در خصوص سیستان‌و‌بلوچستان

هیات اعزامی «علی خامنه‌‎ای» به سیستان‌و‌بلوچستان، امروز ۱۰آذر۱۴۰۱، طی بیانیه‎ای تصمیمات این هیات را اعلام کرد.

۲۲آبان۱۴۰۱، هیای از طرف رهبر جمهوری اسلامی، برای «ابلاغ سلام» او به زاهدان رفت. سفر این هیات بیش از چهل روز پس از جمعه خونین در زاهدان صورت گرفته است.

براساس بیانیه‌ای که امروز منتشر شد، محور اصلی وظایف این هیات «آزادی دستگیرشدگانی که جرم سنگین و موثری مرتکب نشده بودند»، «برخورد قاطع و بدون تسامح با خاطیان»، «رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان»، «اعطای عنوان “شهید” به جان‌باختگان بی‌گناه پس از رسیدگی بنیاد شهید به پرونده‌های تشکیل شده» است.

این در حالی ست که براساس فایل هک شده بولتن محرمانه خبرگزاری «فارس» توسط گروه هکری «بلک ریوارد»، جمع‌بندی شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی، دستگیری مولوی عبدالحمید بود، اما خامنه‌ای گفته که او نباید بازداشت شود، بلکه باید «بی‌آبرو» شود.

در این بولتن تاکید شده که «تدبیر بر این است که به تدریج توانایی مولوی عبدالحمید سلب» و او «بی آبرو» شود.

همچنین جانشین سازمان بسیج در بخش دیگری از آن جلسه گفته بود که درباره معرفی کشته شدگان به عنوان «شهید» اختلاف نظر وجود داشت و خود او معتقد بوده که نباید آن‌ها را «شهید» اعلام کرد، بلکه باید خانواده‌ها «را مستمری بگیر(تحت نظر بهزیستی یا کمیته امداد) و بدهکار نظام کنیم.»

در واکنش به سفر این هیات به استان سیستان‌و‌بلوچستان، علمای اهل سنت شهرهای خاش، تفتان و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان با انتشار یک پیام ویدیویی در واکنش به «فجایع اخیر» در این استان و دیگر نقاط ایران، خواستار توقف «ماشین سرکوب» اعتراضات مردم شدند.

این علما ۹آذر۱۴۰۱ با انتشار ویدیویی، همچون علمای کردستان، پیامی پنج ماده‎ای قرائت کردند.

هم زمان «عبدالحمید اسماعیل‌زهی»، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از صدور احکام اعدام برای افراد بازداشت شده در اعتراضات اخیر انتقاد کرد و گفت که شهروندان بلوچ «همواره بیشترین سهم را در اعدام داشته‌اند.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

مولوی عبدالحمید: این نیروها که از بیت‌المال روزی می‌خورند کجا آموزش دیدند

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان گفت که به خانواده کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان پیشنهاد پول داده شده و آن‌ها رد کرده‌اند و گفته‌اند: «پول نمی‌خواهیم، عزت ما باید حفظ شود.»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021