مولوی عبدالحمید: تبعیض و نابرابری دلیل خیزش سراسری است

امام جمعه زاهدان در نمازجمعه امروز با اشاره به دیدار با نمایندگان علی خامنه‌ای گفت:

«برخی پیش‌داوری کردند که این‌ها دارند خون شهدای [زاهدان و خاش] را معامله می‌کنند، تهدید یا تطمیع می‌شوند و بالاخره تن می‌دهند به معامله. این پیش‌داوری اشتباه است.»

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ آبان، میزبانی از هیات نمایندگی خامنه‌ای را به رسم «حرمت مهمان» دانست و گفت: «اهل تعامل و گفتمان هستیم اما اهل معامله نه! حتی اگر همه کره خاکی را به ما بدهند از حقیقت و راه درست نمی‌گذریم.»

اسماعیل‌زهی گفت که خواست مردم «مجازات قاتلان مردم و جبران خسارات جانی و مالی» است.

او در ادامه اضافه کرد: «به این هیات هم گفتیم که مردم امروز به وعده‌ها دل نمی‌بندند؛ نه وعده من را قبول می‌کنند و نه کسی دیگر. مردم به عمل نگاه می‌کنند.»

او با یادآوری اعتراضات آبان ۹۸ گفت که گرچه جرقه آن اعتراضات «سوخت» بود، اما اصل مسئله مردم ایران این نبود.

او دلیل اعتراضات آبان ۹۸ و جاری در کشور و تلفات جانی سنگین را «نارضایتی» اقشار مختلف مردم یاد کرد و ریشه آن را نبود «آزادی و عدالت» در جامعه دانست

او دلیل اعتراضات سراسری اخیر را «تبعیض، نابرابری و فشار گسترده» ذکر کرد و گفت: «مردم در اعتراضاتشان آزادی و عدالت را فریاد می‌زنند و می‌خواهند. آزادی یک مساله بسیار مهم است؛ همان‌طور که انسان نیاز به غذا دارد، به آزادی هم نیاز دارد.»

او ادامه داد: «اهل سنت ۴۳ سال گرفتار تبعیض بوده اما ۴۳ سال از طریق گفتمان و مذاکره و حضور در صحنه انتخابات خواسته‌هایش را پیگیری کرده تا فشارهای مذهبی را پشت‌ سر بگذارد و نتوانسته.»

امام جمعه زاهدان در ادامه گفت: «در همه‌ جای دنیا وقتی اعتراضاتی شکل می‌گیرد، حاکمیت می‌نشیند با معترضان صحبت می‌کند. با مشت آهنین و گلوله، جواب اعتراض مردم را نمی‌دهد. در دهان مردم نمی‌زند. هیچ‌ کجا، مردم را به زندان نمی‌برند.»

او خطاب به نیروهای مسلح گفت: «شما نیروی مردمی بودید. در گذشته امتیاز حکومت این بود که یک نظام مردمی است، نیروهای مسلح‌اش مردمی است. توصیه می‌کنم به مردم برگردید و به مردم توجه کنید و هیچ‌وقت مردم را نکشید.»

حمایت‌های اخیر مولوی عبدالحمید از معترضان و محکوم کردن سرکوب‌های خونین و خشونت‌بار مردم با انتقاد تند مقامات حکومتی همراه شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021