جامعه جهانی بهایی: ایرانیان خواستار عدالت اجتماعی و برابری هستند

جامعه جهانی بهایی با انتشار بیانیه‌ای که توسط سیمین فهندژ در شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز پنجشنبه سوم آذرماه قرائت شد از سازمان ملل خواست تا نشان دهد که «جرایم حقوق بشری را نمی‌توان بدون مجازات مرتکب شد».

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود در روز پنجشنبه سوم آذر، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد رای مثبت داد. این نخستین‌بار است که چنین کمیته‌ای برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران تشکیل می‌شود.

یکی از سخنرانان این نشست جهانی، سیمین فهندژ سخن‌گوی جامعه جهانی بود. او از طرف  جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای از تاسیس نهاد مستقل حقیقت‌یاب برای وضعیت ایران استقبال کرد.

در این بیانیه که از سوی دفتر جامعه جهانی بهایی منتشر شده، آمده است:«قلب‌های ما و قلب‌های هر ناظر بی‌طرفی از مشاهده‌ی پرپر شدن جان‌های بی‌گناه در ایران آکنده از غم و اندوه است. ایرانیان از هر سن و هر قشری خواستار عدالت اجتماعی و برابری هستند اما خواسته‌هایشان به جای آن که با تلاش برای گفتگوی واقعی و فراگیر درباره آینده ایران پاسخ داده شود با خشونت و سرکوب رو به رو است.»

در ادامه این بیانیه به ۴۳ سال سرکوب و ستم بر بهاییان که شامل اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت از تحصیل، آزارهای پی در پی و نفرت پراکنی است، اشاره شده و بیان می‌شود که آن‌چه امروز بر عموم مردم ایران تحمیل شده، در ادامه سرکوبی است که بهاییان دهه‌ها آن را تجربه کرده‌اند. در این بیانیه هم‌چنین تاکید شده: «حکومتی که بر یک گروه ظلم کند، مطمئنا در بلند مدت نسبت به همه‌ی گروه‌ها ستم روا خواهد داشت»

در این بیانیه همچنین آمده است:« در تمام این ۴۳ سال، جامعه جهانی بهایی هر سال خواستار مکانیسم‌های بین‌المللی برای واداشتن ایران به پاسخ‌گویی در سازمان ملل و جلب توجه جهانیان به نقض حقوق بشر در این کشور بوده است. چنین مکانیسم‌هایی آخرین امید هر فرد ستمدیده است، تنها راهی است که سازمان ملل می‌تواند به قربانیان سرکوب نشان دهد که می‌توانند به نظام حقوق بشری اعتماد کنند و جرائم حقوق بشری را نمی‌توان بدون مجازات مرتکب شد و این‌که جهانیان در کنار این قربانیان ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند عده‌ای در رنج و ستم باشند.»

در پایان بیانیه جامعه بهایی آمده است که ایجاد کمیته حقیقت‌یاب حاوی این پیام به حکومت ایران است که:«آن‌چه مردم ایران می‌خواهند حکومتی است که به حقوق همگان احترام بگذارد و با زنان، اقلیت‌های قومی و دینی و به معنای واقع با همه به عنوان شهروندان برابر رفتار کند.»

جامعه بهایی ایران از همان سال‌های آغازین نظام جمهوری اسلامی با دستگیری گسترده شکنجه و اعدام مواجه بوده است. در دو ماه گذشته با شدت گرفتن اعتراضات سراسری مردم، فشار جمهوری اسلامی بر جامعه بهایی افزایش یافته و بهاییان بسیاری به اتهام باور مذهبی‌شان دستگیر شدند. بهاییان در ایرانِ جمهوری اسلامی از تحصیل و از داشتن مشاغل دولتی محروم هستند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

جامعه جهانی بهایی: کارزار وسیع دولت ایران برای نابودی جامعه بهایی در جریان است

دفتر «جامعه جهانی بهایی» مستقر در ژنو با انتشار بیانیه‌ای، به موج اخیر بازداشت‌ها و اذیت و آزار بهاییان ایران واکنش نشان داد. در این بیانیه که روز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر شده، آمده است حکومت ایران یک کارزار وسیع دولتی را شکل داده که هدفش نابودی سیستماتیک جامعه بهایی به عنوان یک جامعه زنده و پویا است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021