جامعه جهانی بهایی: کارزار وسیع دولت ایران برای نابودی جامعه بهایی در جریان است

دفتر «جامعه جهانی بهایی» مستقر در ژنو با انتشار بیانیه‌ای، به موج اخیر بازداشت‌ها و اذیت و آزار بهاییان ایران واکنش نشان داد. در این بیانیه که روز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر شده، آمده است حکومت ایران یک کارزار وسیع دولتی را شکل داده که هدفش نابودی سیستماتیک جامعه بهایی به عنوان یک جامعه زنده و پویا است.

بیانیه جامعه جهانی بهایی از موجی از یورش به منازل و دستگیری‌های خودسرانه و بی‌دلیل در سراسر ایران خبر داده و اعلام کرده است که تاکنون منازل ده‌ها بهایی در شهرهای شیراز و بهارستان اصفهان مورد حمله قرار گرفته‌ و بیش از ۲۰ نفر بازداشت شده‌اند.

در این بیانیه هم‌چنین به مصوبه محرمانه «کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب» شهرستان ساری اشاره شده که در آن انجام اقداماتی برای شناسایی دانش‌آموزان بهایی، کنترل فعالیت شهروندان بهایی در بازار و هم‌چنین جلوگیری از ورود بهاییان به دانشگاه تصویب شده است.

در بیانیه دفتر جامعه جهانی بهایی به ممنوعیت دفن مردگان بهایی در بخش اختصاص‌ یافته به آن‌ها در «خاوران» نیز اشاره و اعلام شده است که پس از موج‌ حمایت‌های ملی و جهانی، آن‌ها توانسته‌اند پنج نفر از درگذشتگان خود را مانند گذشته در این گورستان دفن کنند.

پیش‌تر «سیمین فهندژ»، سخن‌گوی جامعه جهانی بهایی در دفتر سازمان ملل در ژنو روز دوم اردیبهشت اعلام کرده بود که مقامات «بهشت زهرا» از بهاییان خواسته‌اند تا درگذشتگان خود را در محل گورهای دسته جمعی قتل عام شدگان اعدام‌های تابستان سال ۱۳۶۷ دفن کنند.

این موضوع با واکنش گسترده خانواده‌های اعدام شدگان و نیز فعالان سیاسی و رسانه‌ای ایران روبه‌رو شد.

بهاییان ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ از بسیاری از حقوق شهروندی مانند حق تحصیل در دانشگاه، حق اشتغال و حتی حق دفن آزادانه و با احترام اجساد درگذشتگان خود محروم

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

جلوگیری از دفن بهاییان تهران در بخشی از گورستان خاوران

«سیمین فهندژ»، سخن‌گوی دفتر «جامعه جهانی بهایی» گفته است بهاییان تهران از دفن مردگان خود در بخشی از گورستان «خاوران» که پیش از این محل دفن بهاییان بود، منع شده‌اند.

به گفته وی، مقامات از آن‌ها می‌خواهند تا پیکر درگذشتگان خود را در محل گورهای دسته‌جمعی قتل‌عام شدگان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ دفن کنند.

اخبار

سیمین فهندژ: می‌خواهند با افزایش فشارها، جامعه بهایی را از پا بیاندازند

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، در روزهای گذشته بیش از ۲۵ شهروند بهایی در شهرهای شیراز، مشهد، بندرعباس و کرج بازداشت و احضار شدند یا منازل آن‌ها مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

این اقدام وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران در زمانی انجام شد که کشور با آغاز موج چهارم شیوع بیماری کرونا مواجه است و اکثر شهرها در وضعیت پرخطر و قرمز قرار دارند.

زندان‌ها از پر ریسک‌ترین مکان‌های ابتلای بیماری به‌شمار می‌روند. حضور ماموران وزارت اطلاعات در منازل بهاییان و تفتیش لوازم منزل آن‌ها هم مغایر پروتکل‌های بهداشتی است که مسوولان بهداشتی کشور بر آن تاکید می‌کنند.

«ایران‌وایر» در همین رابطه با «سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021