اعزام بهنام اخلاقی از نوکیشان مسیحی محبوس در اوین به مرخصی

بهنام اخلاقی، نوکیش مسیحی از زندان اوین به زندان رشت پرداخته بود روز شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۰ به مرخصی اعزام شد.

ایران‌وایر پیشتر در گزارشی مفصل به تهدیدهای نهادهای امنیتی در خصوص تبعید آقای اخلاقی و ۸ نوکیش مسیحی دیگر به زندان رشت یا  یکی دیگر از زندان‌های گیلان پرداخت.

مرخصی بهنام اخلاقی که برای گذراندن حکم ۵ ساله خود در زندان اوین به‌سر می‌برد با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی برای مدت ۱۵ روز به مرخصی اعزام شده است.

بهنام اخلاقی در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت شد. منزل آقای اخلاقی پس از بازداشت، توسط ماموران تفتیش و برخی ازلوازم شخصی او ضبط شد.

یک منبع مطلع پیشتر در گفتگو با ایران وایر گفت که در جریان تفتیش منزل آقای اخلاقی اقدام به شکستن و یا آسیب به نمادهای مرتبط با مسیحیت کرده بودند.

بهنام اخلاقی پس از ۱۲ روز بازداشت در یکی از نهادهای امنیتی به زندان منتقل و ۱۱ روز هم در بند جرایم عادی محبوس بود.

در تاریخ ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷ بهنام اخلاقی به صورت موقت با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد اما با برگزاری دادگاه اول این نوکیش مسیحی در مردادماه ۱۳۹۸ قاضی محمد مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران قرار وثیقه به یکباره در روندی غیرقانونی به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

افزایش مبلغ وثیقه و عدم توانایی مالی در تامین آن موجب شد که آقای اخلاقی در پی تایید حکم  در خردادماه ۹۹ توسط قاضی سید احمد زرگر برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شود.

بهنام اخلاقی  به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ مسیحیت تبشیری و صهیونیستی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

اعدام، شکنجه و زندان؛ سهم نوکیشان مسیحی از آزادی عقیده

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، غیرمسلمانان تحت فشار و تبعیض رسمی قرار گرفتند. اما حساسیت روی مسلمان‌زاده‌‌هایی که دین و آیین دیگری گزیده بودند، دو چندان شد.

حقوق شهروندی درحالی از نوکیشان مسیحی سلب شده است که مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی مسیحیان یکی از چهار اقلیت دینی رسمی و پذیرفته شده در ایران هستند. اما چرا حکومت جمهوری اسلامی مسیحیت را تنها شامل مسیحیان قومی (ارامنه، آشوریان و کلدانیان) و آن دسته از افرادی می‌داند که می‌توانند ثابت کنند خود یا خانواده‌‌هایشان قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ مسیحی بوده‌اند؟
این گزارش در گفت‌وگو با «فرد پطروسیان»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر به ‌دنبال پاسخی برای این پرسش است.

اخبار

سیاست نخ‌نمای تواب‌سازی؛ این‌بار از نوکیشان مسیحی

«ناصر نورد گل‌تپه»، یکی از نوکیشان مسیحی در ایران، از دی‌ماه ۱۳۹۶ بدون برخورداری از حتی یک‌ روز مرخصی، دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند. او علی‌رغم ابتلا به بیماری دهان و دندان و ضعف شدید بینایی، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. مادر این نوکیش مسیحی با انتشار ویدیویی خواهان آزادی او شده است.

این گزارش با مروری بر پرونده ناصر نورد گل‌تپه، به واکاوی سیاست‌های سخت‌گیرانه جدیدی پرداخته است که عامدانه از سوی سیستم قضایی ایران و با هدف تواب‌سازی زندانیان عقیدتی، به‌خصوص نوکیشان مذهبی، اعمال می‌شود.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021