بازداشت ۳ نوکیش مسیحی توسط ماموران سپاه در رشت

یک منبع مطلع به «ایران‌وایر» خبر داد که روز یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ نیروهای امنیتی شهر رشت سه نوکیش مسیحی را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

بنابر اطلاعات این منبع آگاه، ماموران امنیتی پس از بازداشت «احمد (یوحنا) سرپرست»، «ایوب (فرزین) پوررضازاده» و «مرتضی حاجب مشهود کاری»، منازل این شهروندان را تفتیش و برخی از وسایل شخصی آن‌ها را ضبط کرده‌اند.

منبع آگاهی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است، می‌گوید سرپرست و پوررضازاده در یک کلیسای خانگی بازداشت شده‌‌اند و مرتضی حاجب مشهود کاری ۳۸ ساله نیز هم‌زمان در منزل شخصی خود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رشت بارداشت شده است.

به گفته این منبع آگاه، رفتار ماموران امنیتی با آن‌ها تند و تحقیرآمیر بوده است: «ماموران آن‌ها را تهدید کرده‌اند که اگر بار دیگر کنار هم جمع شوند، به نحو دیگری با آن‌ها برخورد خواهد شد. همه کتاب‌ها و جزوه‌های موجود در کلیسای خانگی و تلفن همراه یکی از مسیحیان حاضر در کلیسا هم ضبط شده‌اند.»

بر اساس اطلاعات این منبع، ماموران امنیتی هم‌چنین درخصوص اطلاع‌رسانی درباره این بازداشت و یورش به کلیسای خانگی به آن‌ها هشدار داده و گفته‌اند اگر در رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی شود، برای همه آن‌ها پرونده‌سازی خواهند کرد.

علاوه بر کلیسای محل جمع شدن این نوکیشان، منازل این دو شهروند مسیحی نیز تفتیش و کلیه فلش‌ها، جزوه‌ها، تلفن‌های همراه، کتاب‌ها و هر کاغذی که نام مسیح و مسیحیت بر روی آن نوشته شده بوده، توسط ماموران ضبط شده‌اند.

این منبع آگاه هم‌چنین اضافه می‌کند که تلفن همراه تمام اعضای خانواده فرزین پوررضازاده و همسر مرتضی حاجب مشهود کاری را نیز ضبط کرده‌اند و بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان موجب نگرانی خانواده‌های آن‌ها شده است.

منبع نزدیک به خانواده سرپرست می‌گوید: «مادر آقای احمد سرپرست علی‌رغم سن بالا و وضعیت جسمی نامساعد، برای پی‌گیری وضعیت او به شعبه۴ بازپرسی دادسرای رشت مراجعه کرده اما نه تنها با هیچ پاسخی مواجه نشده بلکه با برخوردهای بسیار توهین‌آمیز مواجه شده است.»

به گفته این منبع مطلع، ماموران سپاه رشت به مادر احمد سرپرست گفته‌اند وضعیت او را از دادسرا پی‌گیری کند. این در حالی است که دادسرا ابتدا به آن‌ها اعلام کرده این بازداشت به آن‌ها ارتباطی ندارد اما پس از پی‌گیری‌های بیشتر، به خانواده سرپرست گفته شده است: «پی‌گیری نکنید. آن‌ها به این زودی آزاد نخواهند شد. مستحق آزادی نیستند و باید بمانند.»

اعمال فشار بر نوکیشان مسیحی در ایران طی ماه‌های گذشته بسیار افزایش یافته استو شمار زیادی از نوکیشان مسیحی در ایران بازداشت یا برای پرونده‌های پیشین خود به دادگاه احضار شده‌اند.

بنابر اطلاعات دریافت شده، در پی بازداشت این سه نوکیش مسیحی در رشت، ماموران سپاه این شهر یک روز در میان سایر اعضای کلیسای خانگی را یک به یک احضار و بازجویی کرده و آن‌ها را تهدید به بازداشت کرده‌اند.

روز ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ نیز یکی از اعضای خانواده مرتضی حاجب مشهود کاری (برادر همسر او) از سوی سپاه رشت احضار و بازجویی شده است.

تا زمان تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات احتمالی و محل نگه‌داری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در چند هفته‌ گذشته موارد متعددی از نقض حقوق شهروندی اقلیت‌‌های دینی، به‌ویژه نوکیشان مسیحی و بهاییان گزارش شده و برخوردهای امنیتی با آن‌ها شدت گرفته است.

شمار زیادی از شهروندان نوکیش مسیحی و بهایی احضار و بازداشت شده‌اند و پرونده‌های بسیاری که دارای احکام تعلیقی بود، به جریان افتاده است.

علاوه بر مجازات‌ها و اتهاماتی مرسوم که جمهوری اسلامی عموما در برخورد با بازداشت‌شدگان اقلیت‌های مذهبی به آن‌ها تکیه می‌کند، هفته گذشته خبر تهدید به تبعید ۹تن از نوکیشان مسیحی که در زندان اوین زندانی هستند و هم‌چنین مصادره اموال برخی نوکیشانی که پرونده اتهامات آن‌ها در دست بررسی است، در رسانه‌ها منتشر شد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

اعدام، شکنجه و زندان؛ سهم نوکیشان مسیحی از آزادی عقیده

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، غیرمسلمانان تحت فشار و تبعیض رسمی قرار گرفتند. اما حساسیت روی مسلمان‌زاده‌‌هایی که دین و آیین دیگری گزیده بودند، دو چندان شد.

حقوق شهروندی درحالی از نوکیشان مسیحی سلب شده است که مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی مسیحیان یکی از چهار اقلیت دینی رسمی و پذیرفته شده در ایران هستند. اما چرا حکومت جمهوری اسلامی مسیحیت را تنها شامل مسیحیان قومی (ارامنه، آشوریان و کلدانیان) و آن دسته از افرادی می‌داند که می‌توانند ثابت کنند خود یا خانواده‌‌هایشان قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ مسیحی بوده‌اند؟
این گزارش در گفت‌وگو با «فرد پطروسیان»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر به ‌دنبال پاسخی برای این پرسش است.

اخبار

سیاست نخ‌نمای تواب‌سازی؛ این‌بار از نوکیشان مسیحی

«ناصر نورد گل‌تپه»، یکی از نوکیشان مسیحی در ایران، از دی‌ماه ۱۳۹۶ بدون برخورداری از حتی یک‌ روز مرخصی، دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند. او علی‌رغم ابتلا به بیماری دهان و دندان و ضعف شدید بینایی، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. مادر این نوکیش مسیحی با انتشار ویدیویی خواهان آزادی او شده است.

این گزارش با مروری بر پرونده ناصر نورد گل‌تپه، به واکاوی سیاست‌های سخت‌گیرانه جدیدی پرداخته است که عامدانه از سوی سیستم قضایی ایران و با هدف تواب‌سازی زندانیان عقیدتی، به‌خصوص نوکیشان مذهبی، اعمال می‌شود.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021