«محمد اسلام‌دوست»، «بهنام اخلاقی»، «بابک حسین‌زاده»، «مهدی خطیبی»، «خلیل دهقان‌پور»، «حسین کدیور»، «کمال نعمانیان» و «محمد وفادار» که دوران حبس پنج ساله خود را سپری می‌کنند؛ توسط نهادهای امنیتی به تبعید به یکی از زندان‌های استان گیلان و یا سایر شهرستان‌ها تهدید شده‌اند.

یکی از این زندانیان به نام «عبدالرضا علی‌حق‌نژاد» نیز پیش از این به زندان بندرانزلی تبعید شده بود.

«ماری محمدی»، نوکیش مسیحی که خود بازداشت و محرومیت از تحصیل را تجربه کرده است، در گفت‌وگو با ایران‌وایر جزییاتی بیشتر از آنچه را بر این شهروندان مسیحی گذشته، مطرح کرده است.

***

۹ نوکیش مسیحی که حالا هشت تن از آن‌ها در بند ۸ زندان اوین محبوس هستند و یک تن از آن‌ها در روندی فراقانونی و غیرمعمول به زندان بندرانزلی تبعید شده است، در اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ لایحه خود را برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارسال کرده‌اند.

ماری محمدی در گفت‌وگو با ایران‌وایر درباره این لایحه می‌گوید: «درخواست اعاده دادرسی این زندانیان به بهانه آنکه  زندانیان امنیتی هستند و همچنین نداشتن مدارک لازم از جمله دادنامه دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر عودت داده شده و به آن‌ها گفته شده است که باید درخواست خود را به اجرای احکام دادسرای اوین به ریاست قاضی «برائه» بفرستند. اما پیگیری‌های زندانیان نشان می‌دهد که واحد اجرای احکام تعمدا مدارک این شهروندان را ناقص ارسال کرده است.»

به گفته ماری محمدی وعده تکمیل پرونده و ارائه آن به دیوان عالی کشور برای بررسی درخواست دادرسی این نوکیشان از تیرماه سال جاری به آن‌ها داده شده اما به جای بررسی درخواست اعاده دادرسی اتفاقات دیگری رخ داده است.

به نظر می‌رسد سپاه رشت تصمیم گرفته است که این زندانیان به زندان‌ شهرهایی که در آن بازداشت شده‌اند، بازگردند. ماری محمدی این اقدام را در ادامه روند اعمال فشار بر این زندانیان توصیف کرده است؛ چرا که به گفته او، همه آن‌ها نسبت به کارشکنی‌های مسئولان و عدم پیگیری درخواست اعاده دادرسی معترض هستند.

به باور خانم محمدی پراکنده کردن این زندانیان در شهرها و زندان‌های مختلف آن هم بدون رعایت اصل تفکیک جرایم و جلوگیری از جمع شدن تعداد زیادی از زندانیان مسیحی در یک زندان به قصد تضعیف باورهای آن‌ها و عدم مشارکت با یکدیگر در باورهایشان و نیز پنهان کردن چهره واقعی حکومت در چگونگی برخورد با جامعه مسیحی، یکی از روش‌های سرکوب است.

پیش از این، از این روش‌ها در مورد دراویش گنابادی که در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت شده بودند، استفاده شده بود و تعدادی از این زندانیان به‌یکباره و بدون اطلاع قبلی از زندان تهران بزرگ به زندان‌های مختلف در سیستان و بلوچستان تبعید شدند.

به گفته ماری محمدی در مورد یکی از زندانیان تهدید به تبعید اجرا شده است: «متیاس (سیدعبدالرضا) علی‌حق‌نژاد اولین کسی درمیان این نه نفر است که به زندان بندرانزلی تبعید شده و علاوه بر آن به بهانه هزینه‌های انتقال، مبلغ یک میلیون تومان هم از او اخذ کرده‌اند.»

این شهروند مسیحی می‌گوید طی هفته گذشته نیز سه تن دیگر از زندانیان تهدید شده‌اند که به زندان رشت منتقل خواهند شد: «یکی از این سه نفر بهنام اخلاقی است که اسفندماه سال ۱۳۹۷در شهر رشت بازداشت شد. چندی پیش آقای اخلاقی و دو تن دیگر از زندانیان را به یگان اعزام منتقل کرده و بسیار اهانت‌آمیز و تحقیرآمیز با آن‌ها برخورد کرده‌اند.»

به گفته ماری محمدی در آن روز انتقال این زندانیان انجام نشده است؛ اما فردای آن روز نیز به همین منظور آن‌ها را در اتاقی منتظر گذاشته‌اند: «پنج ساعت در انتظار بودند؛ اما در نهایت گفته شد، به دلیل ناقص بودن مدارک امروز تبعید انجام نمی‌شود؛ اما این تبعید قریب‌الوقوع خواهد بود. از هر یک از این سه زندانی مسیحی هم مبلغ یک میلیون تومان به بهانه هزینه انتقال خواسته شده، اما آن‌ها گفته‌اند چنین هزینه‌ای را پرداخت نخواهند کرد.»

فعالان عقیدتی و مدنی تبعید این سه زندانی مسیحی و پنج هم‌پرونده‌ای دیگر آن‌ها از جمله بابک حسین‌زاده را در روزهای آینده محتمل دانسته‌اند و همین امر موجب نگرانی آن‌ها شده است.

این ۹ نفر چگونه بازداشت شدند؟

بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده هر دو اسفند۱۳۹۷ در شهر رشت بازداشت شدند. بابک حسین‌زاده در کلیسای خانگی رشت و بهنام اخلاقی پس از هجوم نیروهای امنیتی به منزل مادر همسرش بازداشت شد. این شهروند مسیحی در زمان مراجعه ماموران در منزل مادر همسرش حضور نداشت و با علم به اینکه بازداشت خواهد شد بعد از تماس همسرش خود را به منزل مادر همسرش رساند. ماری محمدی درباره بازداشت این شهروندان می‌گوید: «در همان لحظه بازداشت ماموران خودرو بهنام اخلاقی را تفتیش کرده و موبایل او را گرفتند. بعد او را به منزل شخصی‌اش منتقل کرده و تمامی کتاب‌های او از جمله کتاب مقدس را ضبط کردند. یکی از ماموران با هدف توهین به اعتقادات و مقدسات مسیحیان، صلیبی را که بهنام اخلاقی در ابتدای ازدواج به همسرش هدیه کرده بود، شکست. موبایل و فلش‌ها را هم جمع کرده و این دو زندانی را با چشم‌بند به بازداشت‌گاه سپاه رشت منتقل کردند.»

اتهام بهنام اخلاقی و بابک‌حسین‌زاده روز بعد از بازداشت و در هنگام حضور در دادسرا به آن‌ها تفهیم شد: «اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ مسیحیت تبشیری و صهیونیستی». این دو تن مدت ۱۲ روز در بازداشتگاه سپاه رشت بازجویی شده و به گفته ماری محمدی حتی هواخوری تک نفری آن‌ها در این دوره با چشم‌بند انجام می‌شده است.

سپس این دو زندانی به زندان شماره دو پل عراق منتقل شده و ۱۱ روز را هم در آنجا محبوس بودند. زندانی که تفکیک جرایم در آن رعایت نشده و این بازداشت‌شدگان با بیش از صد تن دیگر که عموما جرایمی نظیر سرقت، جیب‌بری، کیف‌قاپی و مواد مخدر داشتند در یک محل نگهداری می‌شدند.»

پیش‌تر یک منبع مطلع خبر داده بود که این زندانیان در طول ۲۳ روز حبس در بازداشتگاه رشت و زندان از حق تماس محروم بوده و به‌طور مداوم از سوی ماموران و افسران نگهبان مورد تمسخر قرار می‌گرفتند.

در نهایت با پیگیری خانواده‌های این دو زندانی ۲۷اسفند۱۳۹۷ هر یک با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شدند.

 سایر هم‌پرونده‌ای‌های این دو نفر نیز در فاصله بهمن‌ماه ۱۳۹۷ تا اسفند همان سال در شهرهای رشت و بندرانزلی بازداشت شده‌اند. بازداشت‌ها همه به دست ماموران سازمان اطلاعات سپاه اتفاق افتاده و الگوی مشخصی داشته است: «یورش به محل گردهمایی نوکیشان در منازل و کلیساهای شخصی و ضبط وسایل و کتاب‌های مقدس موجود در محل».

این نوکیشان مسیحی چندماه بعد با دریافت پیامکی متوجه می‌شوند که پرونده آن‌ها از محل اولیه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران منتقل شده است.

مردادماه ۱۳۹۸ نخستین جلسه دادگاه آقایان اخلاقی، حسن‌زاده،علی‌حق‌نژاد، اسلام‌دوست و خطیبی با ریاست قاضی «مقیسه» برگزار می‌شود. ماری محمدی در این‌باره می‌گوید: «بنابر اطلاعاتی که رسیده، این جلسه در یک دقیقه برگزار شده و قاضی بدون هیچ توضیحی وثیقه پنج تن از افراد این پرونده را به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان افزایش می‌دهد. بعد هم آن‌ها را مستقیما از دادگاه به زندان منتقل می‌کنند.»

در نهایت کیفرخواست این متهمان در یک روند ناعادلانه با دادگاه‌های بسیار کوتاه بدون اینکه خود یا وکیل‌ ایشان اجازه پیدا کنند تا از خود دفاع کنند، صادر می‌شود.

مهرماه ۱۳۹۸ این نوکیشان مسیحی در دادگاه بدوی به پنج سال حبس محکوم شدند. ماری محمدی در خصوص برگزاری این دادگاه می‌گوید: «این دادگاه هم کوتاه‌مدت بود. قاضی محمد مقیسه در جریان برگزاری جلسه ضمن اهانت به بازداشت‌شدگان، به آن‌ها گفته شما انسان‌های نادرست، مرتد و مستحق اعدام هستید. اصلا هیچ‌چیز نگویید.»

علی‌رغم اعتراض این ۹ نفر به حکم بدوی صادر شده ۵اسفند۱۳۹۸ دادگاه تجدیدنظر بدون اینکه جلسه‌ای تشکیل شود، حکم بدوی را عینا تایید و در خردادماه ۱۳۹۹به آن‌ها اعلام کرد.

اعزام این ۹ نفر نوکیش مسیحی به دادگاه و دادسرا در تمامی مدت دادرسی با یونیفرم زندان و دستبند انجام شده است. آن‌ها از حق دفاع از خود محروم بوده‌اند و حالا تنها به دلیل پیگیری درخواست اعاده دادرسی از سوی مقامات قضایی و امنیتی به تبعید و تغییر محل گذراندن حبس تهدید شده‌اند. اقداماتی که حتی در چارچوب قوانین زندان‌های جمهوری اسلامی نیز غیرقانونی به حساب می‌آید.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.