مولوی عبدالحمید: برداشتن حجاب اجباری نافرمانی مدنی است

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران اعتراضات سراسری ایران از سیاست جمهوری اسلامی در تحمیل حجاب اجباری انتقاد کرد و گفت زنان ایران با برداشتن حجاب دست به نافرمانی مدنی می‌زنند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران اعتراضات سراسری ایران از سیاست جمهوری اسلامی در تحمیل حجاب اجباری انتقاد کرد و گفت زنان ایران با برداشتن حجاب دست به نافرمانی مدنی می‌زنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز ۳۰ تیر با تاکید بر نارضایتی و خشم زنان ایران از حکومت جمهوری اسلامی گفت: «بخش بزرگی از این زنان اعتقاد به حجاب دارند اما ناراضی هستند و خشم دارند و می‌خواهند با برداشتن حجاب نافرمانی مدنی خود را نشان دهند.»

مولوی عبدالحمید سیاست فشار حکومت جمهوری اسلامی بر زنان و دختران ایرانی را ناکارآمد دانست و افزود: «اگر می‌خواهیم که حجاب رعایت شود،‌ راهش زندانی کردن،‌ بازداشت و زدن نیست، این جواب نمی‌دهد، اگر جواب بدهد هم موقتی است. ممکن است سرکوبی صورت بگیرد، اما این مسئله اساسی حل نمی‌شود.»

این رهبر پرنفوذ اعتراضات سراسری ایران روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز در سخنانی که در صفحه توییتر او منتشر شد، گفته بود: «تجربۀ گذشته نشان داده الزام و اجبار در موضوع حجاب و بستن محل کسب‌ و کار مردم سیاستی بی‌نتیجه بوده و بر نارضایتی‌ها افزوده است.»

وی ادامه داده بود: «راهکار موثر، تدبیر و حکمت، احترام به زنان، توجه به خواسته‌های آنان و آزادی زندانیان سیاسی به‌ویژه زنان است.»

مولوی عبدالحمید در سخنان امروز خود همچنین بار دیگر به وضعیت بد اقتصادی و اعتراضات صنفی در ایران اشاره کرد و گفت که اقتصاد ایران اکنون بحرانی است و همه قشرهای مردمی از آن رنج می‌برند.

او با اشاره به این که همه سیاست‌های داخلی و خارجی نیاز به تغییر دارد، گفت که «سیاست‌های ۴۴ ساله جواب نداده و باید تغییر کند.»

همزمان با برگزاری نماز جمعه،  نت‌بلاکس، که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را بررسی می‌کند، گزارش داد این جمعه نیز همانند جمعه‌های گذشته اینترنت زاهدان با اختلال گسترده مواجه شد.

امروز همچنین از زاهدان گزارش شده که نمازگزاران بعد از نماز جمعه راهپیمایی سکوت برگزار کردند. بر اساس گزارش حال‌وش، مولوی عبدالحمید از معترضان زاهدانی خواسته به دلیل همزمانی با ماه محرم و عزاداری شیعیان، در تجمع اعتراضی خود شعار سر ندهند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

پزشکیان و اقلیت‌های مذهبی؛ فاصله وعده تا واقعیت چه‌قدر است؟

انتخاب «مسعود پزشکیان» به ریاست‌جمهوری ایران با وجود شعارهایش در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، هرچند گروهی را امیدوار کرد اما هم‌زمان با وجود تاکیدش بر وفاداری به خط رهبری، این نگاه را تقویت می‌کند که احتمالا دست‌کم در مورد اقلیت‌های غیررسمی اوضاع تغییر محسوسی نداشته باشد و در حد شعار و نمایش باقی بماند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021