مولوی عبدالحمید: ملت ایران خسته شده و تغییرات بزرگ می‌خواهد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران پر نفوذ اعتراضات ایران در سخنانش در نماز عید فطر گفت که ملت ایران از وضعیت کنونی «خسته» شده‌اند و باید «تغییرات بزرگ» در کشور ایجاد شود.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران پر نفوذ اعتراضات ایران در سخنانش در نماز عید فطر گفت که ملت ایران از وضعیت کنونی «خسته» شده‌اند و باید «تغییرات بزرگ» در کشور ایجاد شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه ۱ اردیبهشت در سخنانی که اشاره تلویحی به مخالفت علی خامنه‌ای با برگزاری رفراندوم بود گفت: «مردم ایران این نظام را به‌دلیل اینکه نام اسلام را بر خود گذاشته بود تحمل کردند، اما الان دیگر خسته شده‌اند و باید تغییرات بزرگ در کشور ایجاد شود.»

مولوی عبدالحمید همچنین در سخنانش تاکید کرد که اعتراضات حق مردم است و باید به خواسته‌های مردم تن داد.

او اضافه کرد کمتر شدن اعتراضات به معنی راضی بودن مردم نیست. به گفته مولوی عبدالحمید: «این طور نیست که حالا مردم خاموش هستند یعنی ملت راضی است. ملت خیلی نارضایتی، رنج، و پریشانی گسترده دارد. باید با این ملت کنار آمد. باید با این ملت نشست و صحبت کرد و رضایت این مردم گرفته شود و به هر راهی که این مردم راضی هستند، مشکلات و مسایل باید حل شوند.»

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنانش به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابط دو جانبه با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود روابط حسنه با کشورهای همسایه خواست مردم ایران بود، اما این تغییرات باید وسیع باشد و ما باید با تمام دنیا روابط حسنه برقرار کنیم.

او درعین‌حال تاکید کرد رضایت مردم تنها در صورتی حاصل می‌شود که «تغییرات داخلی» شکل بگیرد، در غیر این صورت مشکلات مردم حل نمی‌شود.

امام جمعه زاهدان همچنین بار دیگر به «جنایت» صورت گرفته و کشتار معترضان در «جمعه خونین» زاهدان به دست نیروهای امنیتی اشاره کرد و گفت: «امروز بسیاری از مردم ما به یاد این عزیزان از دست رفته خود هستند.»

او گفت: «مردم خواهان اجرای عدالت هستند، مردم زاهدان و همه مردم ایران می‌خواهند نه تنها عاملان این جنایات مشخص شوند بلکه کسانی که فرمان دادند نیز مجازات شوند.»

برگزاری نماز عید فطر در روز جمعه از سوی مولوی عبدالحمید در حالی است که دفتر رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه را روز عید فطر اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده شرکت‌کنندگان در مراسم نماز عید فطر زاهدان بار دیگر مانند هفته‌های گذشته خیابان‌های زاهدان رفتند و با سر دادن شعارهایی چون «خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن»، «این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت»، و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، خواسته‌های‌شان را مطرح کردند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

تخریب «بیش از ۳۰ قبر» در آرامستان بهاییان توسط ماموران امنیتی

براساس بیانیه‌ای که جامعه بین‌المللی بهاییان منتشر کرده، در ادامه فشارها بر شهروندان بهایی و نقض گسترده حقوق شهروندی آن‌ها در زمان حیات، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بیش از ۳۰ قبر را در «گلستان جاوید» آرامستان بهاییان تخریب کرده‌اند.

اخبار

مریم صفاجو؛ صورت‌گر چند دهه ظلم بر بهاییان ایران

«داستان ما یکی‌ است»، مجموعه‌ای از نقاشی‌ها و داستان‌های واقعی از سرکوب و آزار بهاییان به روایت«مریم صفاجو» نقاش ایرانی امریکایی است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد هنر (Master of Fine Arts) از «دانشگاه تافتس» بوستون امریکا است. آثارش در «موزه‌ هنرهای زیبا» در بوستون امریکا، ‌«موزه جایزه نوبل» در استکهلم سوئد، «موزه صلح بین‌الملل دیتون» در ایالت اُهایو امریکا، «موزه هنر آلبانی» در جورجیا، «موزه هنر مدرن» اوکراین و تعدادی دیگر از موزه‌ها و نمایشگاه‌های جهانی به نمایش گذاشته شده‌اند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021