کارشناسان سازمان ملل به ایران: آزار اقلیت‌های مذهبی را متوقف کنید

شماری از کارشناسان سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ منتشر شده است از مقامات حکومت ایران خواستند تا دست از آزار و اذیت و تعقیب قضایی اقلیت‌های دینی بردارند و دین را به ابزاری برای سرکوب حقوق بنیادین شهروندان تبدیل نکنند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به افزایش بازداشت‌های شهروندان بهایی و مصادره و تخریب اموال آن‌ها آمده است: « ما از افزایش بازداشت‌های خودسرانه و در برخی موارد، ناپدید شدن قهری اعضای دین بهائی و تخریب یا مصادره اموال آنان که همگی نشانه‌های سیاست آزار و اذیت سیستماتیک را در خود دارد، عمیقا نگرانیم.»

امضاکنندگان این بیانیه اقدامات برشمرده شده در این بیانیه را «نه اموری جسته و گریخته» بلکه «بخشی از یک سیاست گسترده‌تر برای هدف قرار دادن هر گونه عقیده یا عمل مذهبی متفاوت و مخالف» دانسته و به برخورد با نوکیشان مسیحی و دراویش گنابادی و خداناباوران در ایران نیز اشاره کرده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد  تاکید کرده‌اند که «جامعه جهانی نمی‌تواند ساکت بماند در شرایطی که مقامات ایران از اتهامات مبهمی نظیر جاسوسی یا اتهامات مرتبط با امنیت ملی برای ساکت کردن اقلیت‌های مذهبی یا مردمی که عقاید مخالف دارند، استفاده می‌کند و آنها را از خانه‌های خودشان بیرون می‌راند.»

طی ماه‌های گذشته فشارهای سیاسی و اجتماعی بر اقلیت‌های مذهبی در ایران افزایش داشته و جامعه بهاییان بیش از هر گروه دیگری هدف این فشارها قرار گرفته است.

این بیانیه با اشاره به مصادره و تخریب خانه‌های بهاییان در ماه‌های اخیر نوشته‌اند  در اوت ۲۰۲۲ ماموران امنیتی و اطلاعاتی با خشونت حداقل هشت خانه متعلق به خانواده‌های بهائی در مازندران را تخریب کردند و ۲۰ هکتار زمین‌های آنها را مصادره کردند.

بنابرگزارش‌های منتشر شده تنها در بازه زمانی دهم تا ۲۹ مردادماه سال جاری ۱۹۶ مورد آزار و اذیت علیه بهائیان ایران از جمله بازداشت، زندان، مصادره خانه و املاک، بستن اماکن کسب ‌و کار و ممنوعیت ورود به دانشگاه رخ داده است.

اتهامی که از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به شهروندان بهایی زده می‌شود غالبا جاسوسی است در حالی که تاکنون مستنداتی در این زمینه ارایه نشده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد در انتهای بیانیه خود خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام کسانی شده‌اند که به خاطر گرایشات دینی خود بازداشت شده‌اند و همچنین از مقامات ایرانی خواسته‌اند که دراین‌باره پاسخ‌گو باشند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

اهل بها؛ اپلیکیشنی که حکومت برای دست‌یابی به اطلاعات شخصی بهاییان ساخت

متخصصان سایبری بهایی در چند روز اخیر هشدار داده‌اند که هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی از طریق اپلیکیشن «اهل بها»، اقدام به جذب مخاطبان بهایی و جمع‌آوری اطلاعات شخصی آن‌ها کرده‌اند. جزییات این اقدام را در گزارش زیر می‌خوانید.

اخبار

اتهام یهودی مخفی؛عسگر اولادی مسلمان، احمدی‌نژاد صبورجیان یا طالب‌زاده اردوبادی

پس از مرگ «نادر طالب‌زاده»، سینماگر نزدیک به بدنه حکومت، موضوع یهودی بودن او و خانواده‌اش از سوی افرادی مطرح شده است. «عبدالرضا داوری»، مشاور «محمود احمدی‌نژاد» در یک رشته توییت این موضوع را مطرح و «رضا گلپور»، از نیروهای امنیتی نزدیک به محافظه‌کاران که در سال ۱۳۹۵ به اتهام «همکاری با اسرائیل» زندانی شد نیز به این موضوع اشاره کرده است.

صرف نظر از صحت و سقم، ادعای یهودی بودن نادر طالب‌زاده، بار دیگر موضوع قدیمی یهودی بودن برخی از مقامات و حامیان جمهوری اسلامی مطرح شده است. پیش از این نیز برخی از مقامات جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی‌نژاد و «حبیب‌الله عسگراولادی» به یهودی بودن متهم شده‌اند. این مقامات اتفاقا از مخالفان شدید امریکا با مواضع تند سیاسی بوده‌ و به یهودیان نیز به شدت حمله کرده و موضوعاتی چون «هولوکاست» را زیر سوال برده‌اند.

انتساب این افراد به یهودیان، واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته است و برخی این موضوع را توهین به یهودیان دانسته‌اند. از سوی دیگر، این اتهام شبیه به اتهاماتی است که جمهوری اسلامی برای حذف مخالفان خود از آن استفاده می‌کند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021