هشدار جامعه جهانی بهایی درباره افزایش سرکوب سیستماتیک بهاییان در ایران

همزمان با موج فزآینده محاکمه، بازداشت و تعطیلی کسب و کار بیش از ۶۰ بهایی ایرانی در دوماه گذشته جامعه جهانی بهاییان در بیانیه‌ای نسبت به افزایش سرکوب سیستماتیک این اقلیت دینی هشدار داد.

بنابر بیانیه منتشر شده از ۱۱ خرداد تا ۹ تیرماه ۴۴ شهروند بهایی و از دهم تا سی تیرماه ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ تن از دیگر شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران بازداشت و زندانی شده‌اند، منازل و محل کارشان تفتیش شده و گزارش‌هایی از پلمب و تعطیلی محل کارشان منتشر شده است.

بانی دوگال نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل افزایش احضار، بازداشت و آزار و اذیت بهاییان را یکی از ابزارهای «فشار سیستماتیک» نظام حاکم بر ایران علیه یکی از اقلیت‌های دینی غیرمسلمان این کشور توصیف کرده است.

بانی دوگال در ارتباط با موج اخیر فشار به پیروان آیین بهاییت در ایران گفته است: «بهاییان بیش از ۴۴ سال است که به دلیل اعتقادات خود متحمل سرکوب‌های همیشگی بوده‌اند، اما موج کنونی آزار و اذیت‌ها بیش از حد نگران‌کننده است.»

بهاییان بزرگترین اقلیت دینی ساکن ایران هستند که از ابتدای انقلاب و در تمام بیش از چهاردهه گذشته بصورت سیستماتیک سطح گسترده‌ای از تبعیض را در همه حوزه‌های شهروندی تجربه می‌کنند.

نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل در ادامه از جمهوری اسلامی خواست که «فورا تعهدات حقوق بشری و مسئولیت خود را در قبال تمامی ایرانیان به‌جا آورد و سرکوب‌ها را بلافاصله متوقف کند.»

جمهوری اسلامی ایران، آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و  شهروندان بهایی ایران همواره با اتهامات قضایی و امنیتی از جمله «جاسوس و دشمن» توصیف می‌شوند. شمار زیادی از آن‌ها طی سال‌های پس از انقلاب ایران اعدام شده یا به قتل رسیده‌اند و همواره احکام بازداشت، زندان، ضبط اموال و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر شده است.

در همین حال مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهایی، رفتار حکومت ایران را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

فشار وزارت اطلاعات بر خانواده بهائی دستگیرشده در بجنورد

بنا به گزارش رسیده به ایران وایر، با گذشت نزدیک به یک هفته از بازداشت سه شهروند بهائی ساکن بجنورد به نام‌های شعله شهیدی و دو فرزندش، شایان و فاران ثنایی هم‌چنان از وضعیت حبس و اتهام این شهروندان بهائی اطلاع چندانی در دست نیست.

اخبار

اجرای حکم یک شهروند بهایی دیگر در تهران

یک منبع مطلع به ایران‌وایر خبر داد که روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ یک شهروند بهایی به نام «فردین ندافیان قمصری» جهت گذراندن دوره محکومیت، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021