خانم دوگال در ادامه می‌گوید که ده‌ها بهایی در چند هفته گذشته دستگیر، محاکمه یا زندانی شده‌اند و هیچ چشم‌اندازی برای پایان این روند وجود ندارد. او می‌گوید: «دولت ایران باید با توقف سریع این آزار و شکنجه، فورا به تعهدات حقوق بشری خود و مسئولیت‌های خود در قبال همه‌ی ایرانیان احترام بگذارد.»

 بر اساس تحقیقات انجام شده توسط ایران‌وایر، ۴۶ شهروند بهایی از ابتدای سال جاری میلادی بازداشت، زندانی یا آزاد شده‌اند. فهرست زیر، اسامی به‌دست آمده از این شهروندان است. با توجه به فهرست بیشترین تعداد بازداشت در ماه‌های ژانویه (۱۱دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰) و ژوئیه (۱۰ تیر تا۱۰ مرداد۱۴۰۱) صورت گرفته است.

قابل ذکر است، فهرست مذکور تنها شامل آن دسته از بهاییانی است که مدتی را در سال میلادی ۲۰۲۲ در بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات یا زندان گذرانده‌اند و اسامی بهاییانی را که احضار، محاکمه یا به دلایل دیگر تحت فشارهای حکومتی قرار گرفته‌اند، در برنمی‌گیرد.

 ژانویه: در این ماه ۱۸ بهایی به بهانه‌های مختلف بازداشت شده‌اند.

مارس: در ماه مارس پنج شهروند بهایی به بهانه‌های مختلف زندانی شده‌اند.

ماه آوریل: در این ماه «پریسا وحدتی» پس از پایان محکومیت شش ماه حبس از زندان اوین آزاد شد؛ اما «سعیده خضوعی» یک شهروند بهایی پس از احضار بازداشت شد و ۴۳ روز را در زندان گذراند.

ماه مه: در این ماه «میترا بندی امیرآبادی» و «هیوا یزدان مهدی امیرآبادی» پس از گذراندن حکم هشت ماه حبس از زندان یزد آزاد شدند؛ اما دو شهروند بهایی دیگر دستگیر شدند.

ماه ژوئن: در این ماه شش شهروند بهایی به بهانه‌های مختلف بازداشت شدند.

ژوئیه: در ماه اخیر «بهنام اسکندریان» پس از گذراندن ۳۶ ماه حبس در زندان سمنان، چند ماه پایان دوره محکومیت را به شکل رای باز در زندان می‌گذراند. این شهروند بهایی موظف است تا برای امضاء هر روز صبح و غروب دفتر زندان را امضاء کند. از سوی دیگر ۱۲ شهروند بهایی دیگر در این ماه بازداشت شده‌اند.

طبق فهرست فوق، در حال حاضر مجموعاً ۲۸ شهروند بهایی به‌جز زندانیان دارای مرخصی درمانی یا پابند الکتریکی، در زندان‌های شهرها یا بازداشت‌گاه‌های وزارت اطلاعات زندانی هستند که از این تعداد ۱۴ شهروند بهایی، در حال گذراندن محکومیت در زندان‌های رجایی شهر، اوین، شیراز، یزد، بابل و سمنان هستند و ۱۴ زندانی بهایی در بازداشت موقت و تحت بازجویی در شهرهای یزد، شیراز و بجنورد قرار دارند. در بین ۱۴ بهایی زندانی، فرهاد فهندژ با حکم ده سال حبس در زندان رجایی شهر و اردشیر فنائیان با حکم شش سال حبس در زندان سمنان، تنها زندانیان بهایی هستند که طی شش ماه گذشته دستگیر نشده‌اند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.