خانقاه صفی‌علیشاه؛ تصویر زیبای سادگی

این تصاویر را یک شهروند خبرنگار از خانقاه صفی‌علیشاه برای«ایران وایر» ارسال کرده است.

خانقاه صفی علیشاه یکی از اماکن مقدس برای برگزاری جلسات دعا و ذکر  اهل تصوف است. او نوشته است زیبایی و سادگی این خانقاه که در معماری و چیدمان آن به وضوح دیده می‌شود، نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. یک قرن از عمر این بنا می‌گذرد اما هنوز آراسته است.

گفته می‌شود صفی علیشاه، قطب دراویش نعمت‌اللهی صفی علیشاهی در سال ۱۲۸۸ و روزگار قحطی به تهران می‌آید. او قرار بودن مدت کوتاهی توقف کند اما مریدان او زیاد می‌شود و میرزا سیف الدوله فرزند فتحلیشاه هم به طیف مریدان او می‌پیوندد و زمین خانقاه را در باغ سپهسالار به صفی علیشاه واگذار می‌کند.

صفی علیشاه در آن زمین با کمک مریدانش خانقاه را بنا می‌کند.

او منزل شخصی‌اش را نیز همان‌جا بنا می‌کند و پس از مرگش مقبره‌ای برای او در همان‌جا ساخته می‌شود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

چهار دهه تبعیض؛ گفت‌وگو با محمد قدمی، استاد علوم سیاسی اهل سنت

در چهار دهه‌ حاکمیت جمهوری‌اسلامی در ایران، اقلیت‌های دینی، قومی و مذهبی با تبعیض‌های گوناگونی مواجه بوده‌اند. برخی از این تبعیض‌ها در قوانین و برخی در تفسیر مسئولان از قوانین و اجرا قابل پیگیری است. با نگاهی گذرا به وضعیت استان‌هایی که جمعیت اقلیت‌ها در آن‌ها بیشتر است و تفاوت سطح توسعه‌یافتگی در آن‌ها به نسبت دیگر استان‌ها، به‌سادگی می‌توان نشانه‌های این تبعیض را مشاهده کرد.

در اولین قسمت از برنامه لایو اینستاگرامی «ما ایرانیم»، با دکتر «محمد قدمی»، شهروند کُرد و اهل سنت ساکن بانه و استاد علوم سیاسی درباره این تبعیض‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. «ما ایرانیم» عنوان لایو اینستاگرامی «ایران‌وایر» با موضوع اقلیت‌های مذهبی، دینی و قومی است. این برنامه هر شنبه ساعت ۱۹ به وقت ایران آغاز می‌شود. ایران‌وایر تلاش می‌کند با کمک کارشناسان، تصویر روشنی از آن‌چه در این سال‌ها بر سر اقلیت‌ها آمده، ارائه دهد.

اخبار

مرشد طریقت قادریه؛ از فشار امنیتی تا درگذشت در تبعید

«شیخ محمدهادی هاشمی»، از چهره‌های برجسته و مرشد طریقت قادریه بود. او در خانواده‌ای بانفوذ و قدیمی به دنیا آمد و به واسطه مریدان و شاگردان بسیار در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و زادگاهش کرمانشاه، هم در دوران پیش و هم پس از انقلاب تحت تدابیر شدید امنیتی زندگی کرد.

شیخ محمدهادی هاشمی پس از هفت سال تبعید در داخل کشور، خاک ایران را ترک گفت و به عراق و پس از آن به بریتانیا مهاجرت کرد. «ایران‌وایر»، در یک گفت‌وگوی اختصاصی با «دکتر حسن هاشمی»، فرزند شیخ محمدهادی، درباره طریقت قادریه و زندگی پر فراز و نشیب پدرش گفت‌وگو کرده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021