نیروهای امنیتی زمین‌های کشاورزی بهاییان روستای «روشنکوه» را تصرف کردند

نمایی از خانه های بهاییان در روستای روشنکوه
به دنبال افزایش فشار بر بهاییان ایران از طریق مصادره و تخریب اموال منابع آگاه از تصرف زمین‌های کشاورزی بهاییان روستای روشن‌کوه در استان مازندران توسط نیروهای امنیتی خبر می‌دهند.

ٰ

سیمین فهندژ سخنگوی جامعه بهاییان در حساب کاربری خود ویدیویی منتشر کرده نوشته است: « در روستای #روشنکوه مقامات ایران بار دیگر دست به تصرف غیرقانونی زمینهای بهاییان زده‌اند تا خانواده‌ها را از حق معاش محروم کنند. »

در این ویدیو یکی از اهالی می‌گوید: « دارند برای چندمین بار زمین‌ها را محصور می‌کنند. کلنگ ظلم بر زمین می‌زنند. اگر کارتان غیرقانونی است که انجام ندهید اگر هم قانونی است که چه ابایی از فیلم گرفتن ما دارید؟»‌

تصرف زمین‌های کشاورزی روستاییان بهایی روشن‌کوه در حالی رخ داده که در مردادماه سال جاری با حضور « نمایندگان تعدادی از سازمان‌های امنیتی و دولتی ایران بدون ارائه حکم و یا اخطار قبلی»  خانه‌های سه خانواده بهایی در این روستا تخریب شد.

اداره منابع طبیعی استان مازندران پیش از این ادعا کرده بود که۱۴  قطعه زمین در روستای روشنکوه، «سابقا جنگل» بوده و بهائیان این روستا با «تصرف در اراضی جنگلی، به کشاورزی و ساخت و ساز مشغول شده‌اند».

این ادعا موجب شد که خانواده‌های بهایی ساکن در این روستا واکنش نشان داده و اسنادی مبنی بر مالکیت ۷۰ ساله بهاییان بر اراضی این منطقه ارایه کنند.

بیشتر ساکنان این روستا را از دیرباز بهائیان تشکیل می‌دهند و تخریب منزل دو نفر از شهروندان بهایی در شرایط غیبت آنها در منزل صورت گرفته بود.

چندی قبل «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» با انتشاراسنادی از یک جلسه «خیلی محرمانه» که در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در شهر ساری مرکز استان مازندران برگزار شده، از تصمیم مقامات دولتی ایران برای افزایش قابل توجه سرکوب اقلیت‌های دینی که در «قانون اساسی جمهوری اسلامی» به رسمیت شناخته نمی‌شوند، خبر داده است.

بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیررسمی را بهاییان ایران تشکیل می‌دهند که در همه سال‌های گذشته تحت تبعیض سیستماتیک حاکمیت ایران قرار داشته و حقوق شهروندی آن‌ها هم‌چون حق تحصیل، استخدام در ادارات دولتی و اشتغال به کسب و کار خصوصی به اشکال مختلف نقض شده است.

مصادره زمین‌های ۲۷ خانواده بهایی که در روستای «ایول»، از توابع شهر ساری به شغل کشاورزی مشغول هستند، از جمله  این اعمال فشارهاست.

وکیل مدافع بهاییان روستای ایوِل اواخر مهر امسال از رد درخواست اعاده دادرسی در پرونده مصادره املاک آنها به «دلایل نامشخص» خبر داده بود.

علاوه بر این طی هفته‌های گذشته دستکم دو شهروند بهایی در شهرستان قائمشهر واقع در استان مازندران بازداشت و یک تن از شهروندان بهایی ساکن این شهرستان از محل کار خود اخراج شده است.

مصادره املاک بهاییان بخشی از تلاش سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه این اقلیت مذهبی در ایران است. علاوه بر این در چهار دهه گذشته گزارش‌های متعددی درباره محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌ها و حق امرار معاش آن‌ها منتشر شده و حتی گورستان‌های پیروان این آیین مورد بی‌احترامی قرار گرفته است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

تخریب منازل سه خانواده بهایی در روستای روشنکوه مازندران

روز دوشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰، منازل حداقل سه نفر از بهاییان ساکن روستای روشنکوه مازندران به نام‌های «ثابتیان»، « درخشان» و «عنایتی» بدون اخطار قبلی تخریب شد. اکثر ساکنان روستای روشنکوه بهایی هستند و همین موضوع باعث شده طعم انواع و اقسام تبعیض و محدودیت را بچشند. داستان تخریب خانه‌های روستاییان چیست؟

اخبار

راه‌اندازی کمپین ایران بدون نفرت از سوی جامعه بهایی

جامعه جهانی بهایی با راه‌اندازی کمپین «#ایران_بدون_نفرت»، از جهانیان خواست به این کارزار بپیوندند و نگذارند تاریخِ نفرت‌ تکرار شود. توفان توییتری این کمپین با هشتگ #ایران_بدون_نفرت قرار است فردا پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ به وقت تهران برگزار شود.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021