تخریب منازل سه خانواده بهایی در روستای روشنکوه مازندران

کیان ثابتی- روز دوشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰، منازل حداقل سه نفر از بهاییان ساکن روستای روشنکوه مازندران به نام‌های «ثابتیان»، « درخشان» و «عنایتی» بدون اخطار قبلی تخریب شد. اکثر ساکنان روستای روشنکوه بهایی هستند و همین موضوع باعث شده طعم انواع و اقسام تبعیض و محدودیت را بچشند. داستان تخریب خانه‌های روستاییان چیست؟

روز گذشته خانه‌های حداقل سه خانواده بهایی در روستای روشنکوه مازندران بدون هیچ اخطار قبلی تخریب شده است. از شاهدان عینی به ایران‌وایر گفت که تخریب منازل توسط ماموران اداره منابع طبیعی استان و جهاد با همکاری ماموران نیروی انتظامی و دادستانی انجام گرفت.

به گفته این فرد، دادستان (یا نماینده دادستان) در محل حضور داشته است و در همان محل حکم تخریب را صادر کرده است. در زمان تخریب منازل که بدون اخطار قبلی صورت گرفت، خانواده ثابتیان در منزل حضور داشتند؛ ولی دو خانواده دیگر در منزل نبودند.

اکثر ساکنان روستای روشنکوه بهایی هستند و همین موضوع باعث شده تا روستاییان با انواع تبعیض‌ها و محدودیت‌ها مواجه شوند. از جمله این تبعیض‌ها می‌توان به ندادن جواز ساخت و پایان کار در روشنکوه اشاره کرد؛ در حالی‌که ساخت‌وساز در روستاهای مجاور مسلمان به آسانی انجام می‌گیرد.

در سال ۱۳۹۵، اداره منابع طبیعی استان ادعا کرد که چهارده قطعه زمین بهاییان در روستای روشنکوه، در گذشته جنگل بوده است و بهاییان با تصرف در زمین‌های جنگلی به ساخت‌وساز در این مناطق پرداخته‌اند؛ به همین دلیل این اداره درخواست خلع ید و قلع‌وقمع اراضی بهاییان را از دادگاه کرد. این ادعا در حالی مطرح شد که تملک این اراضی بیش از هفتاد سال در اختیار مالکان بهایی آن بوده است و در نقشه‌های هوایی منطقه روشنکوه مشخص است که زمین‌های مورد ادعای اداره منابع طبیعی جزء اراضی جنگلی نیست.

در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، جلسه‌ «کمیسیون اقوام ، فرق و مذاهب» در ساری با شرکت نمایندگان ۱۹ سازمان امنیتی و اطلاعاتی دولتی در مورد «بررسی آخرین وضعیت دراویش و فرقه ضاله بهاییت» برگزار شد. در این جلسه بر اساس اسناد محرمانه منتشره توسط فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) و جامعه‌ دفاع از حقوق بشر ایران (LDDHI) تصمیماتی برای افزایش قابل توجه سرکوب اقلیت‌های دینی ناپذیرفته در قانون اساسی جمهوری اسلامی به ویژه پیروان آیین بهایی گرفته شد.

یکی از نخستین نتایج این جلسه، مصادره زمین‌های ۲۷ کشاورز بهایی روستای ایول از توابع شهرستان ساری بود که در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ انجام گرفت. به نظر می‌رسد، تخریب منازل بهاییان روستای روشنکوه در راستای تشدید آزار و سرکوب بهاییان مازندران صورت گرفته است.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بهاییان روستای روشنکوه برای ترک روستای محل سکونت‌ خود با انواع آزار و اذیت‌ها مواجه بوده‌اند. یکی از این اقدامات آزاردهنده قتل یک زن روستایی بهایی به نام «گلدانه علی‌پور» در سن شصت و چهار سالگی در روشنکوه است. ماجرا از این قرار بوده است که گلدانه علی پور(یوسفی) در سال ۱۲۹۷ در یک خانواده مسلمان در روستای سادات محله به‌دنیا می‌آید. او در سن بیست سالگی با «فتحعلی علی‌پور» از بهاییان روستای کندسبن ازدواج می‌کند. گلدانه در ابتدا بهایی نبود؛ اما در سن چهل و پنج سالگی به آیین بهایی ایمان می آورد و از همان زمان، مورد آزار و اذیت بستگانش قرار می‌گیرد. پس از انقلاب، آزار و اذیت‌ها بیشتر می‌شود.  به‌طوری که گلدانه و خانواده‌اش را بارها مورد ضرب‌وشتم و هتاکی قرار می‌دهند. سرانجام، خانواده گلدانه مجبور به ترک روستا شده و در کلبه کوچکی در نزدیکی روستای روشنکوه ساکن می‌شوند. عصر روز سوم دی‌ماه ۱۳۶۱ ساعت سه بعد از ظهر، در زمانی که فتحعلی علی‌پوردر منزل نبوده است، سه نفر از خویشان متعصب گلدانه از سادات محله به منزل او می‌آیند. آنان ابتدا از گلدانه می‌خواهند تا از دین بهایی برگردد و مسلمان شود؛ ولی چون گلدانه نمی‌پذیرد او را با چوب می‌زنند. سپس طنابی می‌آورند و خفه‌اش می‌کنند. مهاجمان جسد را در لحافی می‌پیچند و آن را با بنزین آتش می‌زنند. شدت آتش‌سوزی به حدی بوده است که به‌جز کلبه و وسایل زندگی، چندین راس از احشام کنار کلبه هم در آتش می‌سوزند. همه‌ی این اتفاقات در برابر چشمان نوه خردسال گلدانه اتفاق می‌افتد. با شکایت پسر گلدانه، قاتلان بازداشت می‌شوند؛ ولی پس از بیست و پنج روز به قید ضمانت، آزاد و قتل را انکار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند هدف‌شان تبلیغ و ارشاد بوده است و قتلی انجام نداده‌اند. دادگاه انقلاب هم به دلیل عدم حضور شاهد بزرگ‌سال حکم بر تبرئه متهمان می‌دهد و آن‌ها از زندان آزاد می‌شوند.

 

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

راه‌اندازی کمپین ایران بدون نفرت از سوی جامعه بهایی

جامعه جهانی بهایی با راه‌اندازی کمپین «#ایران_بدون_نفرت»، از جهانیان خواست به این کارزار بپیوندند و نگذارند تاریخِ نفرت‌ تکرار شود. توفان توییتری این کمپین با هشتگ #ایران_بدون_نفرت قرار است فردا پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ به وقت تهران برگزار شود.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021