جزییات تازه از آزار سه نوکیش مسیحی بازداشت شده در رشت

اگر چه روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ خبر آزادی موقت احمد (یوحنا) سرپرست و مرتضی حاجب مشهود کاری، دو تن از سه نوکیش مسیحی بازداشت شده از زندان رشت در خبرگزاری هرانا منتشر شد اما یک منبع مطلع به ایران‌وایر خبر داد که این شهروندان مسیحی در دوران بازجویی و بازداشت مورد تحقیر، توهین و شکنجه روحی قرار گرفته‌اند.

به گفته این منبع آگاه احمد سرپرست و مرتضی حاجب مشهود  هر یک با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شدند.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه ایوب( فرزین) پوررضازاده از زندان لاکان رشت به مکانی نامعلوم منتقل شده و همچنان در بازداشت است به ایران‌وایر می‌گوید: «این سه نوکیش مسیحی در جریان جلسات بازجویی از سوی بازجویان مورد تمسخر، توهین و آزار روحی قرار گرفتند. آن‌ها در مدت بازداشت در سلول انفرادی  هر روز دستکم سه ساعت مجبور بودند به آیات قرآنی که پخش می‌شد گوش بدهند.»

این منبع آگاه همچنین تایید کرده است که این نوکیشان مسیحی از حق هواخوری محروم بوده‌اند: « هواخوری هم گمان نکنید منظور پیاده روی و راه رفتن است آن‌هاگاهی می‌توانستند در محوطه‌ای کوچک روی یک صندلی و رو به دیوار با چشم‌بند برای مدت کوتاهی بنشینند آن‌ها از همین موضوع هم محروم بوده‌اند.»

احمد سرپرست، ایوب پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ توسط ماموران سپاه رشت بازداشت شدند.

احمد سرپرست و‌ مرتضی حاجب مشهود کاری روز شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ پس از پایان بازجویی‌ها به زندان لاکان رشت منتقل شدند.

منبع مطلعی که با ایران‌وایر گفتگو کرده است می‌گوید این‌دو در زندان از خدمات اولیه زندانیان محروم بوده‌اند: «کارت بانکی نداشتند و خانواده آن‌ها برای رفع نیازهای اولیه به کارت سایر همبندیان مبالغی را واریز می‌کردند. از حق تماس و ملاقات محروم بوده‌اند.»

پیشتر ایران‌وایر در گزارشی از تهدید بستگان این شهروندان در صورت  اطلاع‌رسانی درباره وضعیت عزیزانشان از سوی ماموران سپاه خبر داده و نوشته بود اعضای این کلیسای خانگی که این نوکیشان عضو آن هستند نیز به اداره اطلاعات سپاه رشت احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

سیاست نخ‌نمای تواب‌سازی؛ این‌بار از نوکیشان مسیحی

«ناصر نورد گل‌تپه»، یکی از نوکیشان مسیحی در ایران، از دی‌ماه ۱۳۹۶ بدون برخورداری از حتی یک‌ روز مرخصی، دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند. او علی‌رغم ابتلا به بیماری دهان و دندان و ضعف شدید بینایی، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. مادر این نوکیش مسیحی با انتشار ویدیویی خواهان آزادی او شده است.

این گزارش با مروری بر پرونده ناصر نورد گل‌تپه، به واکاوی سیاست‌های سخت‌گیرانه جدیدی پرداخته است که عامدانه از سوی سیستم قضایی ایران و با هدف تواب‌سازی زندانیان عقیدتی، به‌خصوص نوکیشان مذهبی، اعمال می‌شود.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021