اما اهالی روستای قلعهوری و بسیاری از روستاهای همجوار با منطقه جافایهتی، با انتقاد از عملکرد سست و نامسئولانه نیروهای انتظامی و امنیتی معتقدند که نیروهای انتظامی و امنیتی علیرغم درخواست مکرر ساکنان این روستاها تاکنون حاضر نشدهاند، در برخی از نقاط حساسی چون قلعهوری که در حال حاضر هدف اصلی حملات تندروهای جهادی است پایگاه نظامی، گشت ویژه و ایستوبازرسی موقت ایجاد کنند.
یکی از روستاییان اهل «قلعهوری سفلی» در همین رابطه به «ایرانوایر» گفت: «بعدازظهر سهشنبه گذشته نیز هشت مرد مسلح که سروصورت خود را پوشانده بودند همان یک چاه آب کشاورزی که داشتیم تخریب کردند و موتور و لولههای آن را کنده و با خود بردند. بلافاصله با نیروی انتظامی تماس گرفتیم، با اینکه وعده دادند که بلافاصله خود را به محل میرسانند، اما نیامدند و ما هم از بیم درگیری و خونریزی دوباره بهناچار سکوت کردیم و فقط نظارهگر غارت موتور آب و لولههای چاه بودیم.»
حفاظت شهروندان از خود در غیاب حمایت پلیس
او همچنین اضافه کرد که بعد از صدور فتوای جهاد از سوی مفتیهای تندروی جهادی، نظم اجتماعی روستاهای یارساننشین سرپلذهاب و دالاهو و قصرشیرین حدود یک ماه است که مختل شده و بسیاری از روستاییان از ترس اتفاقات و حملات احتمالی جز حفاظت از خودشان نمیتوانند به کشاورزی و کار روزانه خود بپردازند: «همه نگران و عصبانی هستند. بسیاری از روستاییان قلعهوری کارگر فصلی و در دشت ذهاب مشغول کارگری هستند؛ اما به دلیل اتفاقات اخیر و از ترس حمله جهادیها بیکار شده و سرکار نمیروند. گفتنی است که بسیاری از یارسانیها در دشت ذهاب برای کشاورزان اهل سنت؛ یعنی کردهای جاف کار میکنند و آنها هم از ادامه این اوضاع و ادامه درگیریها بهشدت ناراضی هستند.»
به گفته برخی از روستاییان منطقه جافایهتی حدود سه سال است که تندروهای جهادی در مناطق شمالغربی استان کرمانشاه، بهویژه دشت ذهاب خانه و لانه کردهاند و علاوه بر تلاش برای عادیسازی توهین و تحقیر پیروان آیین یارسان و ایراد خطبههای تحریکآمیز علیه آنها، برای بسیاری از ساکنان منطقه جافایهتی از جمله جوانان آن منطقه هم به یک معضل و دردسر بزرگ تبدیل شدهاند: «سوای یارسانیها، آنها حتی به جوانان ایل جاف هم رحم نمیکنند و تاکنون تعدادی از جوانان منطقه جافایهتی ناپدید شده و پس از مدتی بیخبری از سرنوشتشان بعدها معلوم شد که به سوریه فرستاده شده و به گروههای تندرو جهادی پیوستهاند. به همین دلیل اکثریت قریب به اتفاق ایل جاف و منطقه جافایهتی فقط آنها را “تحمل” میکنند.»
پسماندههای داعش
از سویی دیگر، روستاییان یارسانی، از جمله یکی از نزدیکان ظفر کریمی، در ادامه گفتوگو با «ایرانوایر» سلفیهای جهادی منطقه جافایهتی را بدون هیچ تردیدی «پسماندههای فتنه نافرجام داعش» میخواند و معتقد است که تفکر سلفیجهادی خالق نسلکشی کردهای ایزدی یا همان اقلیت مذهبی ایزدی در شنگال است: «ما و اکثریت برادران و همزبانان ایل جاف و اهل سنت به خوبی میدانیم که این فتنهها را چه کسانی سامان میدهند و هدف آنها از ایجاد شکاف میان ما چیست. بنابراین، راه نابودساختن تخم نفاق و خشککردن ریشههای فتنه و فتنهگری فقط همبستگی و اتحاد است.»
شهروند دالاهویی که اهل یکی از روستاهای جافایهتی است، در رابطه با تحرکات تندروهای جهادی در منطقه ضمن اشاره به همگرایی و همبستگی تاریخی میان ایل جاف و ایل قلخانی به «ایرانوایر» گفت: «سلفیهای جهادی طی چند سال گذشته با هماهنگی و حمایت نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران بهویژه نیروهای انتظامی در تلاشاند که با تهییج، تحریک و بسیج جوانان جاف تخم نفرت و کین علیه یارسانیها را بپرورند، اما هرباره شکست خوردهاند؛ چون در واقع بسیاری از جافها طی سالیان طولانی با یارسانیها زندگی و کار کرده و روابط زناشویی داشته و به لحاظ تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به تمامی درهمتنیده و جدایی ناپذیرند.»
او با اشاره به درگیریهای اخیر و «سکوت شکبرانگیز» نیروهای امنیتی و انتظامی کرمانشاه گفت که اگر هدف تامین امنیت مردم و ایجاد آرامش برای شهروندان است «چرا بدون هیچ تذکر و برخوردی با ملاها و مفتنیهای تندروی جهادی، به آنها اجازه میدهند تا در انظار عمومی و بهطور آشکار در خطبههای خود و از پشت منبر برخی از مساجد علیه یارسانیها نفرتپراکنی و کینهتوزی کنند و آنها را کافر، مجوس، شیطانپرست، نجس و ناپاک بخوانند و تکفیرشان کنند؟»
او معتقد است که با توجه به اینکه هدف سلفیهایجهادی، غیر از جذب نیرو و تحکیم موقعیت مادی و جایگاه اجتماعی خودشان در جامعه است، تحریک و بسیج کردهای اهل سنت و مردم منطقه علیه اقلیت مذهبی یارسان هم یکی از پروژههای بلندمدت آنها است: «نکته مهم این است که چرا در روزهای انتخابات نظام ١۴٠٠ که این تنشها و درگیریها در حال شدتگیری بود وجود نداشت؟ چون جمهوری اسلامی میداند که ابزار اصلی قطبیشدن بسیار سریع اختلافات جزیی میان یارسانیها و اهل سنت، تحریک سازمانیافته تندروهای جهادی از هر دو طرف است.»
این فعال مدنی همچنین اضافه کرد که ایل جاف به عنوان مردمانی آزاده و مترقی که طی چهل سال گذشته از سوی جمهوری اسلامی نهادهای امنیتی همیشه مورد تبعیض، سرکوب، شکنجه، زندان و تبعید قرار گرفته و بسیاری هم بهناچار کشور را ترک کردهاند، نه اینکه به ظلم و تبعیضی که بر یارسانیها میرود، بیاعتنا نیست؛ بلکه خود را با آنها همدرد و همسرنوشت هم میداند.»