وکیل کسری نوری: دانشگاه تهران از زندانی بودن موکلم مطلع بوده است

در پی اعلام اخراج «کسری نوری»، درویش گنابادی محبوس در زندان، وکیل او ادعای مسوولان «دانشگاه تهران» مبنی بر ارایه نکردن مدارک زندانی بودن موکلش را رد کرد و گفت خانواده کسری نوری پیش‌تر در این باره با دانشگاه مکاتبه داشته‌اند.

مسوولان دانشگاه در واکنش به افرادی که نسبت به این اقدام دانشگاه واکنش نشان داده، گفته بودند دلیل اخراج کسری نوری، ارایه نکردن مدارک زندانی بودن و عدم مراجعه جهت ثبت‌نام بوده است.

کسری نوری، از درویشان گنابادی و یکی از مدیران وب‌سایت «مجذوبان نور» است که روز اول اسفند ۱۳۹۶، در جریان واقعه «گلستان هفتم» به همراه صدها تن دیگر از درویشان بازداشت و پس از مدتی، با حکم دادگاه انقلاب تهران به ۱۲ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال محرومیت‌ از فعالیت‌های اجتماعی و نیز تبعید به شهرستان «ثلاث باباجانی» در استان کرمانشاه محکوم شد.

این درویش زندانی از ابتدای بازداشت تا به امروز بدون داشتن مرخصی در زندان به سر برده است.

اوایل تیر۱۴۰۰، «پوریا نوری»، برادر کسری نوری تصویری از نامه معاونت آموزشی دانشگاه تهران در توییتر خود منتشر کرد و خبر داد که برادرش به دلیل «عدم مراجعه»، از نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ از تحصیل در دانشگاه محروم شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان دانشجویی با انتشار این خبر به آن واکنش نشان دادند.

شماری از دانشجویان دانشگاه تهران نامه‌ای خطاب به «محمود نیلی»، رییس دانشگاه تهران نوشته و با اشاره به زندانی بودن کسری نوری از سال ۱۳۹۶ تاکنون، اخراج او را «مطلقا غیرقانونی» و «اقدامی حذف‌کننده و پلیسی» دانستند.

پس از انتشار این نامه، «محمدعلی زارع»، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران اعلام کرد که دلیل اخراج نوری، عدم ثبت‌نام در این دانشگاه بوده و اگر مدارکی درباره دلیل عدم مراجعه برای ثبت‌نام را ارایه دهد، ثبت نام او قابل انجام است.

این درحالی است که امروز «فرشید یداللهی»، وکیل نوری در گفت‌وگو با «انصاف‌نیوز» از مکاتبه خانواده موکلش با دانشگاه و اطلاع‌رسانی درباره زندانی بودن او خبر داده و گفته است: «حتی اگر دانشگاه اطلاع نداشته که این دانشجو در زندان است، مطابق با آیین‌نامه باید از او می‌خواستند که توضیح دهد.»

این وکیل دادگستری که خود از درویشان محروم از تحصیل است، اخراج کسری نوری از دانشگاه را خلاف «شرع اسلام»، «قانون اساسی» و «کنوانسیون بین‌المللی حقوق فرهنگی و اجتماعی» عنوان کرده و درباره ادعای مسوولان دانشگاه درباره این که «کسی را اخراج نمی‌‌کنند»، گفته است خودش در حالی که دانشجوی ارشد رشته‌ جزا و جرم‎‌شناسی «دانشگاه شیراز» بوده، اخراج شده و با وجود رای دادگاه، هیچ گاه به او اجازه ادامه تحصیل داده نشده است.

در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان آمده است: «در صورت پی‌گرد یا محکومیت قطعی قضایی که منتهی به بازداشت موقت یا حبس شود، مدت بازداشت یا حبس جزو سنوات دانشجو محسوب نمی‌شود و دانشجو پس از پایان مدت محکومیت می‌تواند به ادامه تحصیل بپردازد.»

این آیین‌نامه هم‌چنین تصریح کرده است: «چنان‌چه مدت محکومیت از مدت مجاز مقطع تحصیلی بیشتر باشد، دانشگاه نحوه ادامه تحصیل را با موقعیت جدید آموزشی تطبیق می‌دهد.»

 

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

نامه‌های زندان؛ بهانه اخراج کسری نوری از دانشگاه

محرومیت «کسری نوری» از ادامه تحصیل و اخراج این درویش زندانی از دانشگاه تهران، بیش از هر چیز نشان‌دهنده تداوم سیاست حذف دانشجویان منتقد از صحنه دانشگاه‌ها از سال ١٣٨٨، یعنی دوران اوج‌گیری سرکوب جنبش دانشجویی در جمهوری اسلامی است.

یک منبع آگاه از روند پرونده کسری نوری، در گفت‌وگو با ایران وایر از چرایی اخراج او و نقش ریاست دانشگاه تهران در تحمیل این محرومیت پرده برداشته است.

اخبار

اعتراض به ستمگر؛ پیام اعتصاب غذای کسری نوری از زندان عادل‌آباد

«کسری نوری»، وکیل و درویش گنابادی زندانی، که به تازگی به زندان عادل‌آباد شیراز تبعید شده، با انتشار پیامی صوتی از پیوستن خود به اعتصاب غذای سه روزه زندانیان سیاسی خبر داده و گفته است که این اعتصاب غذا تلاشی برای «اعتراض به ستمگر» و «آغازی برای قدم‌های بزرگتر» است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021