آغاز محکومیت یک شهروند بهایی در زندان اوین

یک منبع مطلع به ایران‌وایر خبر داد که «پریسا صادقی» (وحدتی) شهروند بهایی ساکن تهران خود را جهت اجرای حکم به زندان اوین معرفی کرده است. پریسا صادقی به شش ماه حبس تعزیری محکوم است.

این شهروند بهایی در تاریخ ۲۷مهر۱۳۹۶ در حین برگزاری جشن دویستمین سال تولد بهاءالله پیامبر بهاییان توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد و پس از بیست و پنج روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، او را به اتهام اداره و عضویت جامعه بهایی به پنج سال حبس تعزیری و تبلیغ بهاییت به یک سال حبس تعزیری و در مجموع به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد.

این حکم پس از بررسی مجدد در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، به پنج سال حبس تعزیری تغییر کرد و خانم صادقی از اتهام تبلیغ تبرئه شد و در نهایت دیوان عدالت اداری حکم صادر شده برای این شهروند بهایی را به شش ماه حبس تعزیری تقلیل داد.

بهاییان بزرگترین اقلیت مذهبی در ایران در طول چهاردهه گذشته به صورت سیستماتیک از سوی جمهوری اسلامی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و از بدیهی‌ترین حقوق شهروندی خود محروم شده‌اند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

تابوهای حکومت‌ساخته؛ فرقه ضاله، تبعیض مذهبی و آنچه بر سر بهاییان آمد

«فرقه ضاله»؛ حتما شما هم شنیده‌اید، عنوانی که توسط حکومت جمهوری اسلامی برای اعمال تبعیض و تحدید علیه قشر گسترده‌ای از جامعه ایران که بهایی مذهب هستند به کار می‌رود تا آن‌ها از حقوق ابتدایی خود هم محروم شوند؛ از لحظه تولد، تا حتی پس از مرگ. این عنوان حتی در احکام قضایی هم درج می‌شود و بهاییان برای مذهب خود به زندان می‌افتند. نه فقط زندان و حبس، بلکه آن‌ها از تحصیل در دانشگاه و گاه دبیرستان محروم‌اند، کسب و کارهای‌شان مدام تعطیل می‌شود، از استخدام آن‌ها در شرکت‌های خصوصی هم جلوگیری می‌شود، حتی پیکرهای‌شان هم بعد از مرگ حق دفن در آرام‌گاه‌های عمومی ندارد. اگرچه جمهوری اسلامی با روی کار آمدنش هم اعمال محدودیت کرد و هم شماری از آن‌ها را به دار آویخت، اما دگراندیش‌کشی و حذف دگراندیشان خصوصا بهاییان سابقه‌ای بیشتر از جمهوری اسلامی دارد.

اخبار

خاطرات دانش آموزان زرتشتی، مسیحی و بهایی از دروس تعلیمات اسلامی

بچه‌های کلاس برای رسیدن روز پنجشنبه لحظه‌شماری می‌کنند. یکی قرار است موهایش را تیغ ماهی ببافد و دیگری قرار است پیراهن آستین پفی‌ صورتی‌اش را بپوشد. بچه‌ها کارت دعوت‌های کاغذی را از مهسا گرفته‌اند و جلوی گزینه با کمال میل دعوتت را می‌پذیرم، تیک زده‌اند. آزیتا اما فقط شنونده است، موهای تیغ ماهی و پیراهن صورتی را برای همکلاسی‌هایش تصور کرده، او به مهمانی تولد دعوت نشده. دیروز مهسا جلوی همه به آزیتا گفته: «ما تو رو دعوت نکردیم، چون مسلمون نیستی. مامانم گفته ما نمی‌تونیم غیر مسلمون تو خونه‌مون راه بدیم.»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021