بازداشت دو تن از دراویش گنابادی

صبح امروز دو تن از دراویش گنابادی بازداشت شدند. «فائزه عبدی‌پور» و «سعید سلطان‌پور»، دراویش ساکن در شهرهای گرگان و کرج توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس اطلاع «ایران‌وایر» نیروهای امنیتی پس از تفتیش خانه‌ این دو تن از دراویش گنابادی، ضبط وسایل شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر و … آن‌ها را بازداشت کردند.

فائزه عبدی‌پور پیش از این در سال ۱۳۹۸ نیز با اتهام‎های «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تمرد نسبت به ماموران» احضار شده بود.

این فعال دانشجویی و از دراویش گنابادی، پیش از آن نیز به همراه «کسری نوری»، «محمد شریفی‌ مقدم»، «محمدرضا درویشی» و «ظفر علی مقیمی»، هنگام عیادت یکی از مدیران وب‌سایت «مجذوبان نور» در بیمارستان، به شکلی خشونت‌آمیز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند.

سعید سلطان‌پور از دراویش گنابادی، در سال ۱۳۹۶ در ماجرای واقع گلستان هفتم بازداشت شده و به  شهرکرد تبعید شده بود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

همه با هم علیه تبعیض‌های دینی؛ دراویش گنابادی چه می‌گویند؟

«ایران‌وایر» در سلسله گفت‌وگوهایی با شهروندان و صاحب‌نظران پیرو ادیان گوناگون، چند سوال عمده را مطرح می‌کند: «در شرایطی که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را نقض می‌کند، وظیفه شهروندان آزاداندیش و معتقد به اصول جهانشمول حقوق بشر چیست؟ اقلیت‌ها چه انتظاری از هموطنان خود و چه پیشنهادهایی برای آنان دارند؟» در این بخش، با برخی شهروندان و صاحب‌نظران در حوزه دروایش گنابادی گفت‌وگو کرده‌ایم.

اخبار

دراویش گنابادی و ایستادگی در برابر سرکوب اقلیت‌ها

۲۸ خردادماه ۱۳۹۷ حکم اعدام «محمد ثلاث» یکی از دراویش گنابادی که در جریان تجمع گلستان هفتم بازداشت شده بود، اجرا شد. اتهام او قتل عمد سه مامور نیروی انتظامی در جریان درگیری‌ها بود؛ اما ثلاث در دادگاه بر بی‌گناهی‌ خود تاکید کرد و گفت تحت شکنجه وادار به اعتراف شده است.

سه سال پس از این رویداد تلخ، برخی از دراویش گنابادی از نقاط مختلف ایران خود را به آرامگاه محمد ثلاث در بروجرد رساندند تا یاد او را گرامی بدارند. «مصطفی دانشجو»، وکیل دادگستری روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ با انتشار یک ویدیو از برگزاری این مراسم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آن هنگام که درویش محمد ثلاث و بسیاری از مردمان جهان هم‌نوا با او فریاد بی‌گناهی سر دادند، اما جسارت در قلمی نبود تا اعاده دادرسی محمد ثلاث با شرایطی عادلانه را رقم زند.»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021