۲۶ شهروند بهائی در شیراز به ۷۶ سال زندان محکوم شدند

شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس با ریاست سعید بلند زاده و مستشار شعبه، کامران زارع با با تایید اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی و خارجی رای تجدیدنظر ۲۶ شهروند بهائی در شیراز را اعلام کرد. دادگاه برگزاری نشست‌ها و کلاس‌های تبلیغی و آموزشی بعضا با حضور افراد مسلمان و ترویج عقاید بهائیت از جمله مصادیق حکم صادره برشمرد.

دادگاه تجدید نظر «ضمن حذف مجازات تکمیلی تبعید و اقامت اجباری در شهرستان‌های دیگر به جهت ایجاد عسر و حرج در میان خانواده‌های ایشان و تخفیف مجازات آقایان: ۱- سروش ایقانی ۲- اسماعیل روستا و خانم‌ها ۳- نوشین زنهاری ۴- نسیم کاشانی به شش ماه حبس»، تجدید نظر خواهی متهمان را رد کرد.

بر اساس رای صادره «خانم ها لالا صـالحی، رضوان یزدانی، مـژگـان غـلامپور و بـهاره نـوروزی و یکتا فهندژ سعدی هـر یک بـه تحـمل ۵ سـال حـبس تـعزیری و مـنع خـروج از کشور بـه مـدت ۲ سـال بـا ابـطال گـذرنـامـه و مـعرفی روزانـه بـه اداره اطـلاعـات اسـتان بـه مـدت دو سـال، آقایان نبیل تهـذیب، بـهنام عـزیزپـور، صهـبا مصلحی، رامین شیروانی و سعید حسنی هر کدام بـه تحـمل ۵ سـال حـبس تـعزیری و ۲ سال مـنع خـروج از کشور بـا ابـطال گـذرنـامـه، خانم‌ها شـادی صـادق اقـدم سیسان، پـریسا روحی زادگـان، صهـبا فـرحـبخش، مریم اسلامی، مـرجـان غـلامـپور، عهـدیه عـنایتی و ثـمره آشـنایی هر کدام بـه تحـمل ۲ سـال حـبس تـعزیری و مـنع خـروج از کشور بـا لـغو گـذرنـامـه بـه مـدت دو سـال و مـعرفی روزانـه بـه اداره اطـلاعـات اسـتان بـه مـدت دو سـال، آقایان مهیار سفیدی میانـدوآب، شمیم اخلاقی، ورقـا کاویانی، فـرزاد شـادمـان و فـربـد شـادمـان هـرکدام به تحـمل ۲ سـال حـبس تـعزیری و مـنع خـروج از کشور بـه مـدت دو سـال بـا ابـطال گـذرنـامـه، هم‌چنین سروش ایقانی، اسماعیل روستا، نوشین زنهاری و نسیم کاشانی نژاد هرکدام به ۶ ماه حبس تعزیری، محکوم شدند.»

دادگاه تجدیدنظر، دفاعیه‌ی متهمان را مبنی بر این‌که بهائیان کار سیاسی نمی‌کنند، با استناد به جمله‌ای از آیت الله خمینی در سال ۱۳۴۱ که گفته است فرقه بهائیت مذهب نیست، حزب سیاسی است، مردود اعلام کرد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

سیمین فهندژ: می‌خواهند با افزایش فشارها، جامعه بهایی را از پا بیاندازند

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، در روزهای گذشته بیش از ۲۵ شهروند بهایی در شهرهای شیراز، مشهد، بندرعباس و کرج بازداشت و احضار شدند یا منازل آن‌ها مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

این اقدام وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران در زمانی انجام شد که کشور با آغاز موج چهارم شیوع بیماری کرونا مواجه است و اکثر شهرها در وضعیت پرخطر و قرمز قرار دارند.

زندان‌ها از پر ریسک‌ترین مکان‌های ابتلای بیماری به‌شمار می‌روند. حضور ماموران وزارت اطلاعات در منازل بهاییان و تفتیش لوازم منزل آن‌ها هم مغایر پروتکل‌های بهداشتی است که مسوولان بهداشتی کشور بر آن تاکید می‌کنند.

«ایران‌وایر» در همین رابطه با «سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده است.

اخبار

دولت خاتمی و فریب جامعه جهانی درباره حق تحصیل بهاییان

ممنوعیت بهاییان از تحصیل در دانشگاه‌های ایران، سابقه‌ای به قدمت نظام جمهوری اسلامی دارد. با این حال، این ممنوعیت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: قبل و بعد از سال ۱۳۸۳.

تا پیش از آن، بهاییان نمی‌توانستند در جلسه کنکور شرکت کنند. اما دولت «محمد خاتمی» راهی جدید را انتخاب کرد تا فشار را بر حکومت اسلامی کاهش دهد.

در بخشی از اسناد گزارشی که پیش رو دارید،‌ نامه مشاور محمد خاتمی خطاب به او آمده است که می‌نویسد بهاییان در جامعه بین‌الملل به سخنان خاتمی درباره جامعه مدنی و حقوق غیرمسلمانان اشاره و استناد می‌کنند.

راه‌حل دولت وقت؟ اجازه شرکت در کنکور، اما راه‌ ندادن به دانشگاه با بهانه «نقص در پرونده!»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021