مدرسه طوماسیان؛ دبیرستان و هنرستان دخترانه ارامنه

یک شهروند خبرنگار با ارسال چند عکس از سر در دبیرستان هوانس طوماسیان برای «ایران وایر» نوشته است: «اینجا زمانی اولین دبیرستان مختلط تهران بوده است اما حالا دختران ارامنه هم با حجاب وارد این مدرسه می‌شوند.»

او نوشته ورود به مدرسه و بازدید از این بنای تاریخی هم برای عموم امکان‌پذیر نیست. این مدرسه راا در سال ۱۳۴۹ به یاد و با نام هوانس طوماسیان، شاعر، داستان نویس و فعال ادبی و اجتماعی سرشناس اهل ارمنستان که به او لقب « شاعر همه ارمنیان» را داده‌اند، ساخته شده است. معمار این بنا نیز « ادمان اِیوازیان» از معماران مشهور ارمنی است. زاون آیوازیان ، مجسمه‌ساز و تندیس‌گر ارمنی هم مجسمه هوانس طوماسیان را ساخته که در همین مدرسه نصب شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

داستان قبرستان ارامنه تلو و تنها قبری که سالم مانده است

بالای همه قبرها علامت صلیب نصب شده است؛ اما هیچ‌کدام از قبرها سنگ یا نشانه و نوشته دیگری ندارند. این‌جا آرامستان ارامنه روستای «تلو» است. این قبرستان در شمال شرقی تهران و حوالی چند کیلومتری روستای تلو قرار گرفته است. روستایی که گفته می‌شود، ۲۰۰ سال قدمت دارد و بیشتر ساکنانش در گذشته از ارامنه بوده‌اند.

اخبار

ارامنه آبادان؛ همسایگی مسجد و کلیسا

«آبادان»، شهر بندری زیبا که روزی جزء مدرن‌ترین شهرهای ایران بوده است، تاریخ کهن و پرفراز و نشیبی دارد. «خاراکس اسپاسینو» نخستین نامی است که به این شهر نسبت داده شد و این نام به دلیل فرمانروایی سلسله سلوکیان بر روی این شهر گذاشته شد. «پرات»، «وهمن اردشیر» و «آپولونیاتیس» نام‌های پیش از اسلام این شهر هستند و «عبادان» هم نامی است که پس از ورود اسلام بر آن نهاده شد.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021