قاسم آبسته، زندانی عقیدتی اهل سنت اعدام شد

قاسم آبسته، زندانی عقیدتی کُرد، روز یکشنبه ۱۴آبان۱۴۰۲ در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» با اعلام این خبر نوشت که حکم اعدام این زندانی اهل مهاباد در استان آذربایجان غربی، پس از سپری کردن ۱۳ سال و ۹ ماه در زندان اجرا شده است.

قاسم آبسته، زندانی عقیدتی کُرد، روز یکشنبه ۱۴آبان۱۴۰۲ در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.

سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» با اعلام این خبر نوشت که حکم اعدام این زندانی اهل مهاباد در استان آذربایجان غربی، پس از سپری کردن ۱۳ سال و ۹ ماه در زندان اجرا شده است.

قاسم آبسته در ۱۶آذر۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به‌عنوان متهم ردیف آخر پرونده قتل «عبدالرحیم تینا»، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با اتهاماتی غیر مرتبط با قتل ازجمله «اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی و افساد فی‌الارض»، به اعدام محکوم شد.

در سال ۱۳۹۵، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور رد شده و دوباره به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع  شد، اما این بار اتهام قاسم آبسته از «افسادفی‌الارض» به «محاربه» تغییر کرده و حکم اعدام او صادر و قطعی اعلام شد.

هفتم آبان و پس از انتقال قاسم آبسته به انفرادی برای اجرای اعدام، احمدرضا حائری زندانی سیاسی در نامه‌ای به نقل از «یکی از هم‌پرونده‌ای‌های» این زندانی عقیدتی نوشت که «کل دادگاه دو دقیقه طول نکشید» و در آن جلسه «مقیسه گفت: اولا کُرد هستید، این یک اعدام! ثانیا اهل سنت هستید این دو اعدام و ثالثا تفکر سلفی دارید این سه اعدام … والسلام!»

این زندانی در حالی صبح یک‌شنبه در قزل‌حصار اعدام شد، که به گفته احمدرضا حائری به نقل از یک هم‌بندی قاسم آبسته، او «به صورت “خودمعرف” شخصا خود را به مقامات قضایی معرفی» کرده بود، اما در پی «پرونده‌سازی اداره اطلاعات ارومیه» و «شکنجه و انفرادی» با حکم اعدام مواجه شد.

روز ۱۲ آبان امسال، زندانیان سیاسی زندان قزلحصار برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام قاسم آبسته فراخوان داده و در آن نوشته‌ بودند: «باخبر شدیم، قاسم آبسته زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت از دیار‌ کردستان را، که بیش از ۱۴ سال زیر حکم اعدام در بند بوده است؛ برای اجرای این حکم غیرانسانی و غیرقانونی به انفرادی‌های بند امن واحد‌ سه زندان قزلحصار منتقل کرده‌اند».

این زندانیان با بیان «نقص آشکارای حق دادرسی منصفانه» آقای آبسته نوشته بودند: «نگذاریم شرایط کنونی و برخواستن آتش جنگ در منطقه فرصتی را برای گرفتن جان یک هموطن و قتل حکومتی او فراهم سازد».

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

پزشکیان و اقلیت‌های مذهبی؛ فاصله وعده تا واقعیت چه‌قدر است؟

انتخاب «مسعود پزشکیان» به ریاست‌جمهوری ایران با وجود شعارهایش در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، هرچند گروهی را امیدوار کرد اما هم‌زمان با وجود تاکیدش بر وفاداری به خط رهبری، این نگاه را تقویت می‌کند که احتمالا دست‌کم در مورد اقلیت‌های غیررسمی اوضاع تغییر محسوسی نداشته باشد و در حد شعار و نمایش باقی بماند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021