جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان، روز شنبه ۲۹ مهر با صدور بیانیه‌ای «محاصره هفتگی مصلی، مسجد جامع مکی و دارالعلوم زاهدان» و «بازداشت گسترده مردم» توسط ماموران جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

در این بیانیه با اشاره به سرکوب گسترده راهپیمایی مسالمت‌آمیز نمازگزاران زاهدانی در روز ۲۸ مهر آمده است که ماموران حکومتی با یورش به نمازگزارانی که در حال بازگشت به منازل‌شان بودند، تعداد زیادی از آنان را زخمی و صدها نفر از جمله تعدادی از طلاب را با خشونت و ضرب‌و‌جرح به‌صورت فله‌ای بازداشت کردند.

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان در بیانیه خود همچنین نوشته ماموران امنیتی روز گذشته بر خلاف قانون و بدون ارائه مجوز قانونی وارد مجتمع مسکونی اساتید دارالعلوم زاهدان شده و اقدام به بازرسی منازل کرده‌اند و چند تن از اساتید دارالعلوم زاهدان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و یکی از آنها را بازداشت کرده‌اند.

نویسندگان این بیانیه عملکرد نیروهای امنیتی «تحریک آمیز» خوانده و خواستار «برخورد شدید با ماموران خاطی و خودسر» شدند.

در بخشی از بیانیه نوشته شده با گذشت یک سال از جمعه خونین زاهدان «نه‌ تنها محاکمه‌ای عادلانه که سبب تسکین و تسلی خانواده‌های شهدا و مجروحان و عموم مردم مظلوم بشود صورت نگرفته است، بلکه بالعکس بسیاری از مردم و جوانانی که در رابطه با این موضوع مطالبه‌گری و اعتراض دارند ماه‌هاست در بازداشت به‌سر می‌برند»

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه «آمران و عاملان جمعه خونین زاهدان تلاش دارند با تحریکات و خلق مسائل و مشکلات جدید، آن قضیه و ستم تاریخی بر مردم این شهر به فراموشی برود» نوشته‌اند: «یکی از این برنامه‌ها و نقشه‌های تحریک‌آمیز آنان محاصره هفتگی مصلا و مسجد جامع مکی و دارالعلوم زاهدان و مانور موتوری و ماشینی و تفتیش بدنی نمازگزاران است که به بهانۀ پایان‌دادن به راهپیمایی اعتراضی مردم انجام می‌شود.

رسانه‌های حقوق بشری بلوچ، روز گذشته از سرکوب گسترده اعتراضات شهروندان زاهدانی خبر داده و شمار بازداشت شدگان اعتراضات پس از نماز جمعه را تا ۵۰۰ نفر گزارش کردند.

خبرگزاری حال‌وش نوشت، بدنبال تجمع اعتراضی مردم زاهدان مامورین نظامی و لباس شخصی به سمت مردم در حوالی مسجد مکی یورش برده و بیش از ۵۰۰ تن از جمله کودکان زیر هیجده سال را با خشونت و ضرب و شتم بازداشت کردند که ده ها نفر از مجروحین نیز در بین بازداشت شدگان قرار دارند.

این خبرگزاری حقوق بشری نوشت شهروندان پس از بازداشت با اتوبوس‌هایی که از پیش آماده بودند به داخل ورزشگاه مجاور مصلی منتقل شده و از آنجا به وسیله خودروهای ون به بازداشتگاه های نهادهای امنیتی برده شدند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.