کیان ثابتی:

بازداشت و محکومیت شهروندان بهایی از همان نخستین روزهای پس از انقلاب اسلامی آغاز شد. اوایل دهه شصت، اوج دستگیری بهاییان و محکوم کردن آنان به احکام سنگین قضایی بود. هزاران بهایی در شهرها و روستاهای مختلف ایران بازداشت و زندانی شدند. هر چند از دهه هفتاد، بازداشت، صدور و اجرای احکام حبس برای بهاییان کاهش پیدا کرد، ولی هیچ‌گاه پایان نیافت. در ۴۵ سال گذشته، هر سال با بازداشت، محاکمه و زندانی شدن ده‌ها بهایی رو به رو هستیم. 

از مرداد ماه سال گذشته، بازداشت، محاکمه، محکومیت و اجرای حکم زندان شهروندان بهایی افزایش یافته است. به‌ طوری‌که در مرداد ۱۴۰۲ حداقل  ۵۰نفر از پیروان آیین بهایی به واسطه اعتقادات مذهبی خود بازداشت و به بازداشت‌گاه‌های امنیتی یا به زندان‌ها منتقل شدند. این تعداد زندانی بهایی در یک ماه در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و نشان از افزایش سرکوب و فشارهای جدید بر شهروندان بهایی کشور دارد. 

گزارش زیر، مروری بر بازداشت و احکام قضایی بهاییان در مرداد ماه گذشته دارد:

بازداشت شهروندان بهایی

در نخستین روزهای مرداد ماه، سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات گیلان در بیانیه‌ای مشترک از بازداشت چند شهروند بهایی در این استان گزارش دادند. در این اطلاعیه، بازداشت این افراد در ارتباط با تبلیغ آموزه‌های بهایی در محیط‌های مختلف، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و جمع‌آوری هدف‌مند اطلاعات عنوان شده است.

در بیانیه مزبور، هویت بازداشت‌شدگان فاش نشده است، ولی دو شهروند بهایی به نام‌های «مژگان صمیمی» و «شیوا کاشانی‌نژاد» در همان روزها توسط ماموران امنیتی در رشت دستگیر شده بودند.

«جمال‌الدین خانجانی»، پیرمرد ۹۰ ساله بهایی به همراه دخترش، «ماریا خانجانی» در هجوم ماموران به منزل شخصی ایشان در تهران بازداشت شدند. خانجانی از مدیران سابق جامعه بهایی ایران است. پیش از دستگیری اخیر، او یک دوره محکومیت ده ساله را در زندان گذرانده است.

روز شنبه ۷مرداد۱۴۰۲، ۹ شهروند بهایی به شعبه ۹۰۳ دادسرای «انقلاب مشهد» احضار شدند. هشت نفر از احضارشدگان مرخص شدند ولی «رویا ملکوتی»، یکی از احضارشدگان بازداشت شد. پس از صدور قرار یک ماه بازداشت، ملکوتی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۲ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک خانواده بهایی و همکاران آن‌ها را که در زمینه دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کردند، بازداشت کرده است. اشاره وزارت اطلاعات به دستگیری چند تن از اعضای خانواده «تبیانی» در تهران است.

وزارت اطلاعات این افراد را به قاچاق و احتکار دارو، تقلب در داروهای مسافرتی، پول‌شویی و فرار مالیاتی متهم کرده و ۲۰ داروخانه، ۳ شرکت لوازم آرایشی بهداشتی و انبارهای تحت تملک این افراد را توقیف کرد.

«انیسا فنائیان»، یکی دیگر از بازداشت‌شدگان مرداد ماه است. ماموران اداره اطلاعات سمنان ظهر روز دوشنبه ۳۰مرداد۱۴۰۲  به طرز وحشیانه‌ای به منزل انیسا فنائیان (ایقانی) در غیاب همسرش هجوم برده و با کوبیدن پا به درب منزل قصد ورود به منزل را داشته‌اند. آنان پس از ورود به منزل، با لحنی بی‌ادبانه همراه با توهین و فحاشی، منزل این شهروند بهایی را تفتیش کرده و در پایان، انیسا فنائیان را بازداشت می‌کنند.

در همین روز، یک شهروند بهایی دیگر به نام «شبنم تبیانیان» را هم در سمنان بازداشت می‌شود.

از دیگر بهاییان دستگیرشده در مردادماه می‌توان به «نیوشا بدیعی ثابت» و «سوزان عیدمحمد زادگان» در شهر بابل و «آرش نبوی» در اصفهان اشاره کرد.

قابل ذکر است از ماه‌های قبل دو شهروند بهایی با نام‌های «نهاله شهیدی» و «کیوان رحیمیان» به ترتیب در زندان کرمان و اوین بلاتکلیف نگه داشته شده‌اند.

هم‌چنین از سه شهروند بهایی ساکن کرمان به نام‌های «شهرام فلاح»، «یکتا فلاح» و «پریدخت شجاعی» می‌توان نام برد که پس از دو هفته بازداشت در اوایل مرداد آزاد شدند.

آغاز محکومیت شهروندان بهایی

روز شنبه ۱۴مرداد۱۴۰۲، ۹ شهروند بهایی جهت اجرای حکم، خود را به دایره اجرای احکام دادگاه «انقلاب» کرج معرفی کردند. این شهروندان بهایی با اتهاماتی نظیر «تبلیغ» آیین بهایی و «فعالیت آموزشی و ترویجی مغایر با شرع اسلام از طریق آموزش و ترویج بر اساس تعالیم بهاییت در مهد‌های کودک» رو به رو هستند.

روز بعد، یک شهروند بهایی دیگر خود را جهت اجرای حکم به اجرای احکام کرج معرفی کرد.  اسامی ۱۰ زندانی بهایی و احکام آنان به قرار زیر است:

«سامان استوار» و «کامیار حبیبی» هر کدام به پنج سال زندان،

«سابین یزدانی»، «رامله تیرگرنژاد» و «الهام شارقی» هر کدام به سه سال زندان،

«نگین رضائی»، «صدف شیخ زاده»، «مهسا تیرگر»، «شهرزاد مستوری» و «نکیسا صادقی» هر کدام به ۲۵ ماه زندان، محکوم هستند.

سامان استوار و کامیار حبیبی برای اجرای حکم به ندامتگاه مرکزی کرج و خانم‌ها به زندان «کچویی» منتقل شده‌اند.

«بهروز فرزندی»، جانباز و اسیر جنگ روز شنبه ۷مرداد۱۴۰۲ پس از یک دوره توقف حکم و انجام معالجات پزشکی، جهت ادامه حکم احضار و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. این شهروند بهایی به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم است.

بهروز فرزندی بیش از دو سال را در زمان جنگ ایران و عراق در اسارت بسر برده است. او همچنین به عنوان جانباز هم شناخته می‌شود زیرا در طول جنگ بر اثر موج انفجار ناشی از بمباران دچار مشکلات عصبی و شنوایی شده است.

بجز افراد مذکور، شانزده شهروند بهایی دیگر در زندان‌های شهرهای مختلف ایران از قبیل تهران، کرج، مشهد، اصفهان، سمنان و بجنورد در حال گذراندن محکومیت‌های ده سال تا چهار ماه هستند.

«فریبا کمال‌آبادی»، «مهوش شهریاری (ثابت)»، «شادی شهیدزاده»، «سپیده کشاورز»، «مهوش عدالتی»، «سپهر ضیایی»، «حامی بهادری»، «منصور امینی»، «ولی‌الله قدمیان»، «عطاءالله ظفر»، «عفیف نعیمی»، «پیام ولی»، «عنایت‌الله نعیمی»، «ساناز تفضلی»، «اردشیر فنائیان» و «شایان ثنایی»، اسامی زندانیان بهایی است.

صدور احکام سنگین توسط دادگاه‌های انقلاب

محاکمه و صدور احکام زندان همراه با مجازات‌های تکمیلی برای شهروندان بهایی که از ماه‌های قبل شدت یافته در مرداد ماه هم ادامه پیدا کرد.

مجازات تکمیلی، در واقع ادامه محکومیت شهروند بهایی بعد از پایان دوران زندان است. فرد بهایی معمولا بر اساس این مجازات‌ها به محرومیت از حقوق اجتماعی، محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، محرومیت استفاده از فضای مجازی،  ممنوعیت خروج از کشور و تبعید از محل زندگی، محکوم شده است.

محکومیت مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی پس از یک سال حبس در زندان اوین تایید شد. بر اساس رای دادگاه به اتهام اداره گروه و دستجات غیرقانونی (منظور جامعه بهایی ایران است) با هدف برهم زدن امنیت کشور به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، ضبط تلفن همراه لپ تاپ، منع اقامت در تهران، منع خروج از کشور و منع عضویت در دستجات اجتماعی و سیاسی به مدت دو سال محکوم شدند.

حکم در حالی صادر شد که این دو شهروند بهایی از سال ۱۳۸۷ هیچ مسوولیتی در اداره جامعه بهایی ایران نداشته‌اند.

حامی بهادری، یکی دیگر از زندانیان بهایی است که از مهر ماه ۱۴۰۱ در بازداشت قرار دارد. دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی او را عینا تایید کرد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، حامی بهادری را به اتهام «تبلیغ» آیین بهایی و «اجتماع و تبانی» به  شش سال زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و مصادره کلیه وسایل ضبط شده از منزل شخصی خود و همسرش، محکوم کرد.

هم‌چنین حکم دادگاه ساناز افضلی پس از هشت ماه بازداشت در زندان وکیل آباد مشهد اعلام شد. طبق حکم صادره، این شهروند بهایی به ده سال و ۹ ماه زندان محکوم شد. این شهروند بهایی در دادگاه با اتهامات «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی»، «تشکیل یا اداره گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» روبه‌رو بوده است.

«هوشیدر زارعی»، مربی و قهرمان جودو فارس با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و فعالیت تبلیغ آیین بهایی به شش سال زندان، پانصد میلیون ریال جزای نقدی، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به‌ مدت دو سال محکوم شد.

هم‌چنین شعبه سوم دادگاه «انقلاب» رشت به ریاست قاضی «مهدی راسخی»، یک شهروند بهایی به نام «سوسن بادوام» را با اتهامات «فعالیت آموزشی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به چهار سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم کرد. دادگاه به عنوان مجازات تکمیلی، به ده سال و یک روز محرومیت از حقوق اجتماعی در نظر گرفت.

برگزاری جلسه دادگاه یک مادر و فرزند به نام‌های «سعیده خضوعی» و «ارسلان یزدانی» در تهران و احضار پیام ولی، زندانی بهایی جهت حضور در دادگاه برای اتهامی جدید، از دیگر موارد آزار و سرکوب بهاییان در مرداد ماه بوده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.