مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران پرنفوذ اعتراضات سراسری ایران در خطبه‌های نماز جمعه سوم شهریور از صرف هزینه‌های گزاف برای مراسم اربعین انتقاد کرد و از حکومت خواست به جای مذهب برای مردم هزینه کند.

مولوی عبدالحمید در سخنانش بدون نام بردن از مراسم حکومتی «پیاده‌روی اربعین»، هزینه کردن «هزاران میلیارد برای یک مراسم مذهبی از بیت‌المال و جیبِ ملت محتاج ایران» را نادرست خواند.

او از مقامات جمهوری اسلامی پرسید در شرایطی که در کشور دارو گیر نمی‌آید آیا منصفانه و درست است که به قول وزیر راه «سه هزار میلیارد» صرف یک مراسم مذهبی شود؟

مولوی عبدالحمید با یادآوری اینکه «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است» پرسید چرا سرمایه‌های هنگفت کشور بیرون کشور آن هم در جنگ‌ها صرف شود؟

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین بار دیگر از مذهبی بودن نظام سیاسی ایران انتقاد کرد و گفت «دولت و حکومت مذهبی صرف» آنچنان که در ایران «تجربه کرده‌ایم، جواب نداده. کاش از همان اول ملی و مذهبی فکر می‌کردند.»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد «اینکه حکومت تمام هم و غم و فکر و ذکر خود را بر مذهب گذاشته، جواب نمی‌دهد» و خطاب به مقام‌های حکومت گفت: «به‌جای مذهب، باید برای مردم هزینه کنید. مهم است که به ملت رسیدگی کنید.»

این روحانی پرنفوذ در سخنانش همچنین از سیاست تشویق فرزندآوری حکومت ایران نیز انتقاد کرد و در واکنش به سخنان فرمانده سازمان بسیج درباره «بحران عدم فرزندآوری» گفت: «عقل هم چیز خوبی است؛ اول جیب مردم را پر کنید و بعد این را بخواهید. مردم برای سیر کردن شکم خود مشکل دارند چه برسد به اینکه بخواهند فرزندان بیشتری بیاورند.»

مولوی عبدالحمید در ارتباط با دستگیری اعضای خانواده کسانی که در «خیزش‌های اخیر» کشته شده‌اند، گفت به جای دستگیری باید به آنها محبت شود.

او بازداشت،‌ احضار و دادگاهی کردن خانواده‌های دادخواه را از سوی حکومت جمهوری اسلامی را «دردآور» خواند.

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به اعتراضات اصناف مختلف، به وضعیت قشرهای مختلف ویژه به وضعیت کشاورزان در شرایط خشکسالی ایران اشاره کرد و گفت که باید در این زمینه «خون گریه کرد»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.