مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه رفتار دولت اسرائیل با معترضان این کشور را با رفتار جمهوری اسلامی مقایسه کرد و گفت در اعتراضات اسرائیل کسی کشته نشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه ۲۷ مرداد با اشاره به ماه‌ها اعتراضات گسترده علیه دولت بنیامین نتانیاهو در کشور اسرائیل گفت «همه اعتراض کرده‌اند که آقای نتانیاهو، شما می‌خواهید سیستم حکومتی را به سمت دیکتاتوری ببرید. خلبان‌ها و نیروهای ذخیره ارتش استعفا داده‌اند؛ چراکه نمی‌خواهند از دیکتاتوری دفاع کنند.»

او اعتراضات گسترده در اسرائیل را نشانه آزادی در این کشور دانست و افزود: «همین حکومتی که بارها به آن اعتراض و محکوم‌اش کرده‌ایم را ببینیم چه خوبی‌هایی دارند.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «تعجب این است که در اسرائیل، یک نفر هم از معترضان و نیروهای مخالفان دولت کشته نشده. اسرائیل فلسطینی‌ها را می‌کشد اما مردم خودش را نه. یعنی فرق می‌گذارند بین ملت خودشان با دیگران. اما چرا این‌جا این‌طور نیست؟»

این روحانی اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه همچنین از عملکرد نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به شدت انتقاد کرد و گفت با این مجالس هیچ افق روشنی پیش‌روی مردم ایران نیست.

او با اشاره به ثبت‌نام برای کاندیداتوری انتخابات مجلس و خبرگان گفت نماینده‌ای که استقلال نداشته باشد، به‌جای مردم خود را نماینده دولت و نظام بداند، یا نتواند از حق مردم دفاع کند، همان بهتر که «برود پی کارش».

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان نیز گفت: «رهبری نیاز به مشورت دارد و خبرگان باید به او مشورت دهند و درد مردم و واقعیت را به رهبری اطلاع دهند. اگر این موضوعات را به اطلاع رهبری نرسانند چه سودی دارد؟»

مولوی عبدالحمید با اشاره به مشکلات گسترده در ایران افزود: «اگر افق روشنی هست که مسئولان آن را می‌بینند و ما مردم نمی‌توانیم ببینیمش، بیانش کنید. اگر قرار است با انتخاب نمایندگان جدید مجلس، زندگی مردم راحت شود، بگویید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین هشدار داد که «بالاترین خطر» برای مقام‌های جمهوری اسلامی این است که دسترسی به مسوولان نباشد و حرف مردم به گوش آن‌ها نرسد: «یا اسم بعضی بزرگان را تبدیل به خط قرمز کنند که نباید به زبان مردم بیاید.»

مولوی عبدالحمید همچنین در سخنانش وجود آزادی بیان و قلم در کشورهای اروپایی و آمریکا را ارزشمند دانست و خواستار توجه به «خوبی‌های» این کشورها شد.

او همچنین از اینکه در جمهوری اسلامی نمایندگان مجلس یا وزرا یا دولت‌های ناکارآمد کنار نمی‌روند یا نمی‌توانند استعفا دهند، انتقاد کرد.

در جریان سخنرانی مولوی عبدالحمید، پخش زنده آنلاین مراسم نماز جمعه مانند هفته‌های گذشته به دلیل اختلال در اینترنت قطع شد.

پس از خطبه‌های نماز جمعه، معترضان در زاهدان بار دیگر به خیابان‌ها آمده و پس از چند هفته راهپیمایی سکوت، این بار با سر دادن شعار دست به تظاهرات زدند.

در ویدیوهایی که از اعتراضات امروز زاهدان منتشر شده است، شعارهایی مانند «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، شنیده می شود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.