مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با مقایسه اعتراضات اخیر کشور فرانسه با سرکوب اعتراضات سراسری ایران گفت پلیس فرانسه در برخورد با معترضان این کشور، هیچ فردی را کور نکرد و کسی را نکشت.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز ۱۶ تیر خود گفت در اعتراضات فرانسه « آنچه توجه ناظران را جلب کرد این بود که با وجود این همه جریان، نه چشم کسی کور شد نه پای کسی کج شد نه انسانی در اعتراضات کشته شد. یعنی این‌طور پلیس از زدن و کشتن مردم خودداری کرد.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به اینکه دنیا به دو بخش «کشورهای دموکراتیک با نظام‌های آزاد و کشورهای استبدادی» تقسیم می‌شود، گفت: «فقط کشورهای مستبد هستند که اجازه اعتراضات را به مردم خود نمی‌دهند. در کشورهای دموکراتیک اعتراضات خیابانی هست اما مردم به خاطر اعتراض در خیابان کشته نمی‌‌شوند.»

امام جمعه پر نفوذ زاهدان در سخنان خود به گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد، در باره اعتراضات ایران نیز اشاره کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که درهای زندان‌های کشور، به‌ویژه زندان اوین، را به روی ناظران بین‌المللی باز کنند.

مولوی عبدالحمید گفت که این گزارش درباره اعدام معترضان خیزش اخیر،‌ نقص عضو و از دست رفتن بینایی آن‌ها به دلیل حمله ماموران حکومتی، شکنجه و تعرض به معترضان بازداشتی، او را به فکر فرو برد.

او تصریح کرد هیچ مقامی حق ندارد زندانی را شکنجه کند یا از او اعتراف اجباری بگیرد و اعتراف اجباری باطل است.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به «تلخ» بودن حادثه هواپیمای اوکراینی برای «همه ملت ایران» پرسید چرای بی‌طرفانه به این قضیه رسیدگی نشد.

او افزود این پرسش را از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، نیز کرده است. به گفته او، مراجعه ایرانیان دادخواه به دادگاه‌های بین‌المللی را نتیجه عدم رسیدگی به شکایات آنان در داخل کشور است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با اشاره به انتخابات پیش‌ رو در ایران و تلاش برخی از اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات گفت: «اصلاح‌طلب‌ها، مردم ایران از شما و اصولگرایان عبور کردند، چون شما نمی‌دانید که چه بر سر مردم ایران می‌گذرد.»

او بار دیگر به مشکلات اقتصادی مردم ایران نیز اشاره و تاکید کرد که بعضی از مردم نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند. مولوی عبدالحمید گفت: « خیلی دردآور بود که شنیدم یک مادر، خودش و سه فرزندش را سم خورانده چون غذایی برای خوردن نداشتند. نباید این‌طور باشد که وقتی پدری به خانه می‌آید، چون شرمنده فرزندانش است برود سراغ دزدی و بستن راه مردم. مردم گرفتارند. مالیات را کمرشکن کرده‌اید. مردم نمی‌توانند گرانی و تورم را تحمل کنند.»

بنا بر گزارش‌ها اینترنت استان سیستان و بلوچستان و به‌ویژه شهر زاهدان در روز جمعه دچار اختلالات گسترده‌ای شد و به همین دلیل خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید از صفحه اینستاگرام وی پخش نشد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.