در حالی که در هفته‌های اخیر فشارها بر «مولوی عبدالحمید»افزایش یافته است؛ جمعی از «نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج از کشور» با انتشار بیانیه‌ای حمایت  خود از مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی اعلام کردند و گفته‌اند «حمایت از خواسته‌های آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه مولوی عبدالحمید، در حکم حمایت از خواسته‌های همه‌ ایرانیان» است.

در این بیانیه ضمن تجلیل از نقش روحانیون اهل سنت در اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، با اشاره به مردم سیستان و بلوچستان گفته شده: «مرزنشینان ایرانی در فرایند جنبش فراگیر و سراسری ایران تاکنون مقاومت گسترده‌ای در برابر استبداد حاکم از خود نشان داده‌اند.»

جمعی از نواندیشان مذهبی با اشاره به بیانیه‌های اعتراضی «ماموستاها در کردستان» در بیانیه خود نوشتند: «علمای مذهبی اهل سنت ایران از هر طایفه و نژادی در قامت یکی از نمادهای مقاومت و پایداری جنبش مهسا به میدان آمده‌اند و این پدیده بیش از همه جای ایران در کردستان و سیستان و بلوچستان خود را نشان داد، در مناطقی که بیش از همه جا رنج ستم و تبعیض را به دوش کشیده‌اند.»

نواندیشان دینی در بخشی از بیانیه خود نوشتند که «در غیبت وظیفه تاریخی روحانیت شیعه»، این مولوی عبدالحمید است که «دائماً در خطبه‌های پرشور نماز جمعه‌های مسجد مکی» مطالباتی را با شفافیت مطرح می‌کند، مطالباتی که «خواسته‌های ملت ایران با هر گرایش قومی، زبانی و دینی‌مذهبی» است.

نواندیشان دینی همچنین تاکید کردند که «آزادی، حاکمیت قانون، توسعه ملی، رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و ده‌ها خواسته‌ مشروع دیگر همانا مرز، قوم، مذهب و طایفه نمی‌شناسد» و «دموکراسی و حق حاکمیت ملی و نیز مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بی‌مرز»است.

نواندیشان دینی در پایان این بیانیه نوشته‌اند: «ما گروهی از نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج کشور، ضمن تاکید و تصریح بر ضرورت استقرار حکومتی در ایران که دین و دولت در آن جداست، از خواسته‌های مبتنی بر مردم‌سالاری و عدالت اجتماعی حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که در فقر حریت و شهامت علمای شیعه، مولوی عبدالحمید نیازمند حمایت همه جانبه‌ ایرانیان داخل و خارج کشور است.»

هاشم آقاجری، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، صدیقه وسمقی، محمدجواد اکبرین، سروش دباغ، احمد علوى، رضا علیجانی، داریوش محمدپور و یاسر میردامادی از جمله پانزده امضا کننده بیانیه «نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج از کشور» هستند.

دیروز جمعه نهم تیرماه «سی و نهمین جمعه اعتراضی زاهدان» در حالی برگزار شد که برای اولین بار مولوی عبدالحمید در نماز جمعه مسجد مکی سخنرانی نکرد. آقای عبدالحمید از هشتم مهر ماه پارسال و «جمعه خونین زاهدان» که در آن نزدیک به یکصد تن از مردم و نمازگزاران با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند، هر هفته مواضع تندی نسبت به حکومت گرفته است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.