سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» در گزارشی نوشته است که در جریان اعتراضات سراسری بعد از قتل حکومتی «مهسا [ژینا] امینی»، فشار نهادهای امنیتی بر شخصیت‌های مذهبی کُرد در شهرهای مختلف افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که طی شش ماهه گذشته، دست‌کم ۱۶ شخصیت مذهبی و روحانی کرد [ماموستا] در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند که اغلب این بازداشت‌ها به‌دلیل حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» بوده است.

همچنین گفته شده است که از دی‌ سال گذشته تاکنون، برای فعالان مذهبی کرد دوازده حکم قضایی شامل مجموعا بیش از ۵۴ سال زندان و ٢٩۴ ضربه شلاق صادر شده است.

هه‌نگاو نوشته است که ۱۶ روحانی کرد در شهرهای  پیرانشهر، جوانرود، ربط، سردشت، بانه، و سنندج، توسط نهادهای حکومتی بازداشت و محاکمه شده‌‌اند.

محاکمه ماموستایان اهل سنت در دادگاه ویژه روحانیت و توسط روحانیون شیعه انجام می‌شود و در آن متهمان از حداقل‌های حقوق شهروندی در رسیدگی عادلانه ـ از جمله حق داشتن وکیل ـ محروم هستند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.