تداوم بازداشت هفت پیرو آیین یارسان در کرمانشاه

هفت پیرو آیین «یارسان» به نام‌های «سید فریبرز شاه‌ابراهیمی»، «نوشاد ابراهیمی»، «سیاوش حیاتی»، «سید امین عباسی»، «فرزاد الماسی»، «سید سروش عباسی» و «سید فرهاد ذالنوری» در کرمانشاه همچنان در بازداشت به سر می‌بردند.

به گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشاد طاهری، سید فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری طی روزهای اخیر به زندان کرمانشاه منتقل و پس از چند روز مجددا به بازداشتگاه های نهادهای امنیتی منتقل شدند. تاکنون از محل نگهداری سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، کاکی فرزاد الماسی و سید سروش عباسی اطلاعاتی در دست نیست.

نوشاد طاهری، سید فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری روز جمعه ۲۷ آبان ماه در جریان مراسم سالگرد جان باختن خلیل عالی‌ نژاد یکی از چهره های سرشناس آیین «یارسان» توسط نیروهای امنیتی در شهرستان صحنه بازداشت شدند.

سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، کاکی فرزاد الماسی و سید سروش عباسی، نیز روز چهارشنبه ۹ آذر ماه در پلیس راه بیستون به کرمانشاه بازداشت شدند. سیاوش حیاتی و علی نظری پیشتر نیز سابقه بازداشت و احضار را دارند.

دو روز پیش هم وبگاه «شبکه حقوق بشر کردستان» طی گزارشی اعلام کرد بود که «مجمع مشورتی فعالان یارسانی» با انتشار بیانیه‌ای از ضرب و شتم اعضای خود در زمان بازداشت خبر داده و اعلام کرده است: « روز چهارشنبه ۹ آذر حدود ساعت ۱۹، تعداد ۷ نفر از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و همراهان که برای دیدار با تعدادی از بازداشت شدگان آزاد شده مراسم ۲۷ آبان از کرمانشاه به صحنه رفته بودند هنگام بازگشت به کرمانشاه در پلیس راه بیستون توسط افراد ناشناس و بدون ارائه مجوز همراه با ضرب و شتم بازداشت شده‌اند که از علت بازداشت و نهاد بازداشت کننده هیچ اطلاعی در دست نیست.»

در مراسم بیست و یکمین سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد، هنرمند سرشناس و از رهبران جامعه یارسان در شهر صحنه استان کرمانشاه به صحنه اعتراضات مردمی تبدیل شد. نیروهای نظامی-امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله شرکت‌کنندگان را مورد حمله قرار دادند و تعداد زیادی از حاضران در این مراسم را بازداشت کردند.

«یارسان» یا «اهل حق» آیین عرفانی باستانی است که در منطقه کرمانشاه و کردستان رهروان بسیاری دارد که قرن‌هاست با این آیین زندگی می‌کنند. سید خلیل عالی‌نژاد خواننده و نوازنده فقید تنبور از چهره‌های شاخص و محبوب این آیین است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

همه با هم علیه تبعیض‌های دینی؛ شهروندان یارسان چه می‌گویند؟

«ایران‌وایر» در سلسله گفت‌وگوهایی با شهروندان و صاحب‌نظران پیرو ادیان گوناگون، چند سوال عمده را مطرح می‌کند: «در شرایطی که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را نقض می‌کند، وظیفه شهروندان آزاداندیش و معتقد به اصول جهانشمول حقوق بشر چیست؟ اقلیت‌ها چه انتظاری از هموطنان خود و چه پیشنهادهایی برای آنان دارند؟» در این بخش، با بخشی از شهروندان و صاحبنظران یارسان گفت‌وگو کرده‌ایم.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021