جعلیات نظام برای سرکوب؛ شهروندان دستگیر شده بهایی کیستند؟

کیان ثابتی: چهار هفته از خیزش سراسری مردم ایران علیه ظلم و نابرابری حاکم بر جامعه می‌گذرد. حاکمیت ایران، برای خاموش کردن اعتراضات به هر ترفندی متوسل شده است. کشتن مردان و زنان شجاع، بازداشت، ضرب و شتم، تهمت و تفرقه افکنی، از جمله شیوه‌های مقابله حکومت در برابر ایرانیان بوده است. شهروندان بهایی ایران، از جمله اقشار جامعه ایران هستند که از ابتدای تاسیس نظام اسلامی در ایران، در تیررس فشارها و برخوردهای حکومتی بوده‌اند. در این هفته‌ها، باز هم شاهد تهمت‌زنی و بازداشت هم‌وطنان بهایی در ایران هستیم.
***

وزارت اطلاعات ایران، ۸مهر ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای ۱۰ بندی، علت کشفیات و دستگیری‌های اعتراضات اخیر را از دید خود توضیح داد.

در این بیانیه که در واقع رونویسی اطلاعیه‌های پیشین وزارت اطلاعات از سال ۱۳۸۸ بود، معترضین، عناصر مرتبط با رسانه‌های بیگانه، سلطنت طلب‌ها، اتباع بیگانه، اراذل و اوباش و … معرفی شده‌اند. در بند چهار بیانیه مذکور نوشته شده است:

«سازمان جاسوسی بهاییت، بنا به دستور مرکزیت مستقر در حیفای اشغالی، ورود پرحجمی به صحنه‌های آشوب و اغتشاش، تشویق به خرابکاری و تخریب اماکن عمومی داشت. بر این مبنا در روزهای اخیر، هسته‌ی اصلی و سرّی بهاییت، شامل سه نفر از سران بهاییت و دو نفر از تیم رسانه‌یی آن‌ها بازداشت شدند.»

در بیانیه مذکور، به شرکت بهاییان در اعتراضات برای ایجاد آشوب و خرابکاری، به دستور مرکزیت جامعه جهانی بهایی، که همان شورای بین‌المللی مدیریتی بهاییان دنیا، موسوم به بیت العدل است، اشاره شده است.

وزارت اطلاعات، در بیانیه مشخص نکرده که از چه منبعی به این ابلاغیه یا دستور دست پیدا کرده است، زیرا کلیه ابلاغات و اطلاعیه‌های بیت‌العدل، به زبان‌های مختلف از جمله فارسی در اینترنت قابل دسترسی است و هیچ دستوری با مضمون مورد نظر وزارت اطلاعات، مبنی بر ایجاد اغتشاش، تشویق به خرابکاری و تخریب اماکن در این ابلاغات وجود ندارد.

اتفاقا در آخرین ابلاغیه موجود در سایت پیام‌های بیت‌العدل،  بهاییان به ازدیاد اتحاد و همبستگی با سایرین، و پرهیز از خشونت تشویق شده‌اند.

از طرفی، گزارشات رسیده به «ایران وایر» حاکی از آن است که ماموران در مواردی حین تفتیش منازل بهاییان دستگیر شده، به دنبال یافتن یادداشت‌هایی با تاریخ‌های هم‌زمان، یا نزدیک به تاریخ اعتراضات بوده‌اند، تا شاید از این طریق مدرکی بر تایید ادعای وزارت اطلاعات پیدا کنند.

اما در پایان بند چهار، وزارت اطلاعات از بازداشت هسته اصلی بهاییان ایران، شامل سه نفر از سران و دو نفر از تیم خبری آن‌ها اطلاع داده‌ است.

 در پاسخ به این ادعا، سخن‌گویان جامعه جهانی بهایی در سال‌های اخیر به کرّات در بیانیه‌ها و مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که جامعه جهانی بهایی پس از تعطیلی تشکیلات اداری بهایی به دستور دولت ایران، هیچ موسسه رسمی بهایی در کشور تشکیل نداده‌اند و ادعای حاکمیت ایران را که هر از چندی، تعدادی از شهروندان بهایی را با عناوینی نظیر هسته اصلی بهاییت، سران بهایی یا عناوین مشابه دستگیر می‌کند، تکذیب می‌کنند.

 بر همین اساس، دستگیری پنج شهروند بهایی به اتهام هسته اصلی، سران یا تیم رسانه‌ای جامعه بهایی، مانند سایر دستگیری‌های بهاییان در طی سال‌های گذشته، فقط یک تهمت واهی برای موجه جلوه دادن بازداشت ایشان است.

این نکته هم قابل توجه است که در این بیانیه، خبر از دستگیری سه نفر از سران جامعه بهایی ایران داده شده است.

این خبر در حالی مطرح شده است که نمایندگان جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس نظام اسلامی در ایران، مدعی هستند که هیچ فردی در ایران به اتهام بهایی بودن دستگیر نشده است. اما در این اطلاعیه به صراحت به بازداشت این سه شهروند بهایی بدون هیچ عمل مجرمانه‌ای، فقط به اتهام عقیدتی، یا به زعم وزارت اطلاعات، مدیریت جامعه بهایی اذعان شده است.

پنج نفر بهایی مذکور در بیانیه وزارت اطلاعات چه کسانی هستند؟

تا پیش از تاریخ صدور بیانیه‌ی وزارت اطلاعات، بازداشت شش شهروند بهایی در شهرهای تهران، کرج، مشهد و اصفهان تایید شده است. خبر دستگیری یک بهایی دیگر هم در تهران، پس از دو هفته بازداشت منتشر شد.

 در مجموع هفت شهروند بهایی تا ۸مهر ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. البته این احتمال هم هنوز وجود دارد که به دلیل قطع بودن اینترنت، یا نگرانی خانواده‌ها‌ از اعلام خبر بازداشت همسر یا فرزندشان، بهاییان دیگری هم دستگیر شده باشند.

«سیروس ذبیحی مقدم»، «سپهر ضیایی»، «پیام ولی»، «آرش زمانی»، «ارمغان ذبیحی مقدم»، «عنایت‌الله نعیمی» و «آیدا راستی قلاتی»، هفت شهروندان بهایی هستند که دستگیری آن‌ها تا ۸مهر خبررسانی شده است. آرش زمانی و ارمغان ذبیحی، زوج جوان بهایی هستند که در نیمه شب ۲مهر، در منزل شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند.

روز بعد، سه بهایی دیگر به نام‌های سیروس ذبیحی (پدر ارمغان)، سپهر ضیایی و پیام ولی، به طور هم‌زمان به ترتیب در شهرهای مشهد، تهران و کرج بازداشت شدند. پیام ولی در زمان دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفت. عنایت‌الله نعیمی و آیدا راستی، دو شهروند بهایی دیگر هستند که در تاریخ ۶مهر بازداشت شدند.

پس با فرض این‌ که فقط هفت بهاسی تا زمان انتشار بیانیه وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند، به بررسی بند چهار اطلاعیه مذکور می‌پردازیم.

 در بیانیه ذکر شده که «سربازان گمنام امام زمان» یا همان کارکنان وزارت اطلاعات، سه تن از سران بهایی -بدون ذکر نام- را دستگیر کرده‌اند. در بین هفت بهایی بازداشت شده، سه تن از آن‌ها به نام‌های سیروس ذبیحی مقدم، عنایت الله نعیمی و سپهر ضیایی بالای سن ۶۰ سال هستند. طی اطلاعات به دست آمده دو تن از ایشان سابقه‌ی چند دوره حبس به دلیل اعتقادات مذهبی در دهه ۶۰ و ۷۰ را دارند. هر کدام از این سه تن، اشخاص شناخته شده‌ای در بین بهاییان شهرهای خودشان هستند.

با این توصیفات، شاید منظور وزارت اطلاعات از بازداشت سران بهایی، این سه تن است. هر چند بر اساس تحقیقات انجام‌شده، این سه تن برای بهاییان ساکن در شهرهای دیگر ایران ناشناخته‌اند.

این نکته هم یادآوری می‌شود که در ۹مرداد ماه سال‌جاری، وزارت اطلاعات در یک یورش همگانی به منازل ده‌ها شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران، تعدادی از شهروندان بهایی را دستگیر کرد. در بین بازداشت شدگان، سه تن از مدیران سابق جامعه بهایی ایران، به نام‌های «فریبا کمال آبادی»، «مهوش ثابت» و «عفیف نعیمی» قرار داشتند.

پس از گذشت دو ماه و نیم، این سه فرد هم‌چنان بلاتکلیف و بدون اتهام مشخص در بازداشت به‌سر می‌برند.

در تاریخ جمهوری اسلامی اتفاق افتاده که قوه‌قضاییه در هنگام وقوع اعتراضات عمومی، افرادی را که پیش از بروز آن واقعه در زندان بودند، متهم کرده است. به همین دلیل، دور از ذهن نیست که مراد وزارت اطلاعات از دستگیری سه تن از سران بهایی، این زندانیان بهایی باشد. پیش‌تر، این سه شهروند بهایی در طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۷، به مدت ده سال زندانی بودند.

اما هویت دو فردی هم که تحت عنوان تیم رسانه‌ای بهایی دستگیر شده‌اند، مشخص نیست. طبق بررسی‌های انجام شده، گروه یا موسسه‌ای تحت عنوان تیم رسانه‌ای در هیچ کدام از جوامع بهایی دنیا وجود ندارد و این واژه ابتکار وزارت اطلاعات است تا به این بهانه، تعدادی از شهروندان بهایی را دستگیر کند.

تنها فرد در بین بازداشت شدگان که می‌توانند به او اتهام خبررسانی از وضعیت بهاییان در ایران را نسبت بدهند، پیام ولی است. این شهروند بهایی در صفحات شخصی خویش در فضای مجازی اخبار آزار و اذیت بهاییان را منتشر می‌کرد.

سایر بهاییان دستگیر شده چه کسانی هستند؟

از ۸مهر تاکنون، بازداشت چهار شهروند بهایی در شهرهای مشهد و شیراز تایید شده است. «امین شریفی» و «الهام سالاری»، دو تن از جوانان محروم از تحصیل بهایی هستند که به ترتیب در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۷مهر، در منازل شخصی‌ خویش در مشهد بازداشت شدند.

«پریسا روحی زادگان» و «سامان خادم»، از شهروندان بهایی شیراز هستند که به ترتیب در ۱۸ و ۲۱مهر بازداشت شدند. احتمال می‌رود بازداشت روحی زادگان جهت اجرای حکم دو سال حبس تعزیری او بوده است.

آن‌چه در مورد همه‌ی بازداشت شدگان بهایی مشترک است، عبارت است از بی‌خبری و عدم پاسخ‌گویی مسوولان مربوطه، و حتی در مواردی توهین به خانواده‌‌های زندانیان.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

کامیار حبیبی، معلم موسیقی بهایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

در ادامه سرکوب و بازداشت شهروندان بهایی توسط حکومت ایران، یک شهروند بهایی دیگر نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.بر اساس گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، کامیار حبیبی، شهروند بهایی ساکن کرج، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهر به منزل شخصی او بازداشت شد.‌

اخبار

سه عضو یک خانواده بهایی جهت اجرای حکم در تهران بازداشت شدند

روز دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، سه عضو یک خانواده بهایی در منزل شخصی‌شان در تهران بازداشت شدند و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شدند. بازداشت این شهروندان بهایی در حالی صورت گرفت که آن‌ها پیش‌تر هیچ احضاریه‌ای برای اجرای حکم دریافت نکرده بودند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021