ادامه بازداشت سعیده خضوعی، شهروند بهایی؛ نامه سرگشاده خانواده به اژه‌ای

کیان ثابتی: بازداشت «سعیده خضوعی»، شهروند بهایی ساکن تهران وارد دومین ماه خود شد. بازداشت او که یکی از منشی صحنه‌های شناخته شده‌ سینمای ایران است، تاکنون با بی‌توجهی و سکوت همکاران صنفی‌اش همراه بوده است. «مژده شمسایی»، بازیگر سینما و تئاتر و همسر «بهرام بیضایی» در صفحه‌ فیس‌بوک خود نوشته است: «دوستی گفت از طریق خانه سینما پی‌گیر شده جواب داده‌اند کاری نمی‌کنند؛ اما در سکوت ماجرا را دنبال می‌کنند. واقعا خسته نباشند!»
نامه به محسنی اژه‌ای، ریاست قوه قضاییه کشور

خانواده‌ سعیده خضوعی در نامه‌ای سرگشاده به ریاست قوه قضاییه کشور به تاریخ شنبه ۲۴ اردیبهشت که در اختیار ایران‌وایر قرار گرفته است، با تشریح چگونگی دستگیری سعیده از عدم پاسخ‌گویی مسئولان قوه قضاییه اظهار نارضایتی کرده‌اند و خواستار اعلام صریح دلیل دستگیری او شدند.

در ابتدای این نامه نوشته شده است: «ما برای بار دوم این نامه را به شما می‌نگاریم. تاکنون نه تنها پاسخی دریافت نشد؛ بلکه کارمندان و همکاران شما بارها به ما تذکر دادند که پی‌گیر دستگیری و شرایط نگه‌داری سعیده خضوعی نباشیم. به راستی متاسفیم. متاسفیم از این‌که حقی زائل می‌شود و صاحبان حق را از بازخواستش باز می‌دارند.»

فشارها و بازداشت‌های بی‌دلیل خانواده

در ادامه به بازداشت و آزارهای بی‌دلیل اعضای خانواده سعیده خضوعی اشاره می‌شود. این برخوردها با بازداشت «ارسلان یزدانی» (پسر سعیده خضوعی) در روز ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ به دستور «محمود حاجی مرادی» (بازپرس شعبه دوم دادسرای مقدس) آغاز شد و تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ با بازداشت سعیده خضوعی ادامه داشته است. دو مرتبه بازرسی از منزل سعیده خضوعی و مسیح‌الله یزدانی (والدین ارسلان) و ضبط وسایل‌شان در روزهای ۸ مهر ماه و ۲۴ آذر ماه هم‌چنین احضار و بازداشت «سمیرا ابراهیمی» (همسر ارسلان) در ۲۰ دی ماه از جمله این فشارها بوده است.

خانواده خضوعی خطاب به «غلامحسین محسنی اژه‌ای» می‌نویسد: «تا امروز، هیچ‌کدام از زیردستان شما دلیل این فشارها و بازداشت‌ها را بر خانواده‌ ما شرح ندادند و جالب این است اصلا خود را مقید و معتقد به این کار هم نمی‌کنند. بگذارید کارشان را راحت کنیم و زحمت‌شان را کم؛ تمامی این فشارها یک دلیل دارد و آن این‌که ما بهایی هستیم. بهایی بودنی که به قول مسئولان جمهوری اسلامی، هنگامی که در خارج از کشور هستند، جرم نیست؛ اما در داخل کشور گونه‌ای دیگر بدان نگریسته می‌شود.»

بیماری سعیده خضوعی

سعیده خضوعی به بیماری میگرن مبتلا است. درخواست دارو بیش از مصرف مورد نیاز او موجب نگرانی خانواده‌اش شده است. مسئول مربوطه در برابر پرسش خانواده که چه بر سر سعیده می‌گذرد که به این همه دارو نیاز دارد، پاسخ داد که مصرف داروی ایشان بالاست و خودش تقاضا می‌کند. در نامه از ریاست قوه قضاییه سوال می‌شود: «خود به خود مصرف داروی ایشان بالا رفت؟ چطور تا روز پیش از بازداشت این اتفاق نیفتاده بود و به ناگاه در هنگام دستگیری مصرف بالا رفت؟»

خانواده خضوعی در بخش دیگری از نامه بیان می‌کنند که بدیهی است مسئولیت سلامتی سعیده خضوعی با کسانی است که او را بازداشت کرده‌اند.

بازداشت بی‌دلیل و پرونده‌سازی برای سعیده خضوعی

«آیا واقعا سعیده خضوعی به اتهامی قانونی بازداشت شده و یا ماموران او را دستگیر کردند تا از خلال بازجویی‌ها و از میان اوراق زندگی‌اش بهانه‌ای بیایند تا او و خانواده را تحت فشار بیشتری قرار دهند؟»

در نامه، دلیل این پرسش چهار بار احضار سعیده خضوعی بیان شده است. دفعه نخست به عنوان مطلع، یک ساعت بازجویی و سپس آزاد شد. دفعه دوم و سوم با عنوان کلی و مبهم دفاع از اتهام انتسابی احضار شد که چون ماموران وقت نداشتند، به خانه بازگشت. سرانجام بار چهارم پس از بازجویی دستگیر شد. وقتی خانواده دلیل احضارها و بازداشت را می‌پرسند یا تقاضا می‌کنند با وکلیش ملاقات کند، مسئولان قوه قضاییه با ذکر برچسب امنیتی از پاسخ و همکاری سر باز می‌زنند.

در ادامه خطاب به محسنی اژه‌ای، ریاست قوه قضاییه نوشته شده است:

«برای ما واضح است که زیردستان شما اتهامی علیه سعیده خضوعی ندارند و بارها منتظر ماندند و زمان‌های احضار را تمدید کردند تا او را به بهانه‌های واهی بازداشت کنند. این مطلب در بار دومی که به منزلش وارد شدند، واضح بود. آنان دنبال وسایلی بودند که بار قبل ضبط کرده بودند. آشکار بود، جستجوی دستاویزی می‌کردند تا سعیده خضوعی را بازداشت کنند اما نیافتند. چون نبود»

خانواده خضوعی در پایان نامه از غلامحسین محسنی اژه‌ای سوال می‌کنند که آیا اعمال زیردستان و کارمندان قوه قضاییه به ویژه محمود حاجی مرادی و همکارانش مورد تایید ریاست قوه قضاییه است؟ آیا ایشان وظیفه پاسخگویی به خانواده بازداشتی را ندارند؟ پس وقتی پاسخی نمی‌دهند، آیا نمی‌توان گفت دلیل قانونی هم برای ادامه بازداشت او وجود ندارد؟

آخرین عبارت نامه، یادآوری نخستین پیام تصویری اینستاگرامی محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه کشور است. او در این پیام با ذکر نقل قولی از امام اول شیعیان می‌گوید: «آنچه باعث روشنی چشم والیان است، برقراری عدالت در شهرها است.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

ادامه فشارها بر یک خانواده بهایی در تهران؛ سعیده خضوعی بازداشت شد

یک شهروند بهایی به نام «سعیده خضوعی» که پیشتر پسر و عروسش بصورت موقت بازداشت شده بودند پس از اینکه برای دفاع از اتهامات خود به بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کرد، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اخبار

تهدید و فشار بر خانواده ارسلان یزدانی پس از آزادی نیز ادامه دارد

با گذشت بیش از ۵۰ روز از آزادی «ارسلان یزدانی» از زندان «اوین»، این شهروند بهایی و خانواده‌اش هم‌چنان تحت فشار وزارت اطلاعات قرار دارند.

ارسلان یزدانی پس از ۴۵ روز بازداشت، روز شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. حالا بر اساس گزارش‌های رسیده به «ایران‌وایر»، او از سوی بازپرس پرونده برای گرفتن وسایل ضبط شده‌اش احضار شده اما بازجوی پرونده نیز حضور داشته و او را تهدید به بازداشت مجدد کرده است. از سوی دیگر، همسرش نیز برای پاره‌ای توضیحات احضار شده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021