اجرای حکم حبس صهبا فرنوش شهروند بهایی

امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه، «صهبا فرنوش»، شهروند بهایی ساکن تهران جهت تحمل دوران محکومیت دو سال حبس خود، راهی زندان اوین شد.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری «هرانا»، آقای فرنوش پیشتر جهت تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود به شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ (دادسرای اوین) احضار شده بود.

صهبا فرنوش در تاریخ ٢۴ آبان ماه ١٣٩۴ همزمان با فرارسیدن مراسم دویستمین سالگرد تولد «بهاءالله»، پیامبر آیین بهایی، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به شکستن در منزل این شهروند کرده و پس از بازرسی آنجا تعدادی از وسایل شخصی ازجمله لپ تاپ و تلفن همراه ایشان را ضبط کرده و با خود بردند. آقای فرنوش در تاریخ ۲ دیماه همان سال با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد اوین آزاد شد.

آقای فرنوش در دیماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام اداره تشکیلات بهایی (ماده ۴۹۸) به ۱۰ سال حبس، از بابت اتهام عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام (ماده ۴۹۹) به ۵ سال حبس، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت (ماده۵۰۰) به ۱ سال حبس و در مجموع به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از درخواست تجدیدنظر، پرونده مجددا در همین شعبه بررسی و دادگاه آقای فرنوش را از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت و عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام تبرئه و از بابت اتهام اداره تشکیلات بهایی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پس از اعتراض این شهروند به حکم صادره، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت صهبا فرنوش، شهروند بهایی ساکن تهران را عینا تایید کرد.

نهایتا پرونده وی با پذیرش درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شد. این شعبه صهبا فرنوش را از بابت اتهام اداره تشکیلات بهایی (ماده ۴۹۸) به دو سال حبس محکوم کرد.

صهبا فرنوش، ۴۶ ساله، متاهل و پدر دو فرزند است.

«هاشم فرنوش»، پدر صهبا فرنوش در تاریخ ۹ آبان ۱۳۵۹ به اتهام عضویت در محفل بهاییان کرج در منزل خود بازداشت و در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۶۰ در زندان اوین تیرباران شد. اموال آقای فرنوش نیز در همان زمان مصادره شد. صهبا فرنوش در آن زمان ۵ سال داشته است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

ذبیح‌الله مهرابخانی؛ شهید بهایی جنگ ایران و عراق

جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه است که شهروندان بهایی ساکن ایران را از حقوق شهروندی، حتی حق شهادت در راه وطن، محروم کرده است. در دوران جنگ، جمهوری اسلامی، هیچ‌کدام از معتقدان آیین بهایی را به عنوان شهید نپذیرفت و از اعطای تسهیلات و امکانات به بهاییان کشته یا معلول‌شده خودداری کرد.

بعضی از شهدای بهایی را نیز به‌رغم آن‌که در فرم ثبت نام سربازی، خود را بهایی معرفی کرده بودند، بدون اطلاع خانواده‌شان به عنوان مسلمان دفن کردند. «ذبیح‌الله مهرابخانی»، یکی از شهدای جنگ است که بر خلاف اعتقاداتش به خاک سپرده شد. موارد مشابه در چند استان دیگر هم وجود دارد که به مرور سرگذشت ایشان منتشر خواهد شد.

اخبار

همه با هم علیه تبعیض‌های دینی؛ دراویش گنابادی چه می‌گویند؟

«ایران‌وایر» در سلسله گفت‌وگوهایی با شهروندان و صاحب‌نظران پیرو ادیان گوناگون، چند سوال عمده را مطرح می‌کند: «در شرایطی که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را نقض می‌کند، وظیفه شهروندان آزاداندیش و معتقد به اصول جهانشمول حقوق بشر چیست؟ اقلیت‌ها چه انتظاری از هموطنان خود و چه پیشنهادهایی برای آنان دارند؟» در این بخش، با برخی شهروندان و صاحب‌نظران در حوزه دروایش گنابادی گفت‌وگو کرده‌ایم.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021