جزییات تازه از نحوه بازداشت و سلامت سعیده خضوعی، شهروند بهایی

کیان ثابتی: دو هفته پیش، «مژده شمسایی»، بازیگر سینما و تئاتر و همسر «بهرام بیضایی» بر صفحه‌اش در فیس‌بوک نوشت: «مردم‌آزارى، اقلیت‌آزارى، بهایى‌آزارى ادامه دارد! سعیده خضوعى، خواهر زاده‌ى بهرام بیضایى دیروز در تهران بازداشت شد. سعیده مادر ارسلان یزدانى بعد از ارسلان و همسرش سمیرا ابراهیمى سومین عضو خانواده است که بازداشت شده تنها به این دلیل که در خانه‌ى خودشان آنچنان که دل‌شان مى‌خواهد و باور دارند نیایش مى‌کنند. اوایل انقلاب سعیده که از مدرسه عالى سینما و تلویزیون فارغ‌التحصیل شده بود تنها دانشجویى بود که برخلاف تعهد دانشکده به همین دلیل در تلویزیون استخدام نشد و سال‌ها على‌رغم دقت، توانایى و دانش سینمایى‌اش طبق قرارى نانوشته و ناگفته از طرف اکثریت اهالى سینما حذف و خانه نشین شد. و امروز به همان دلیل در زندان است. بهایى بودن جرم نیست!»

«سعیده خضوعی»، شهروند ۶۲ ساله بهایی ساکن تهران بیش از ۱۶ روز است که در بازداشت به سر می‌برد. طی این مدت، مسوولان مربوطه هیچ پاسخ صریح و روشنی در مورد علت بازداشت و محل نگه‌داری او به خانواده‌اش نداده‌اند و پی‌گیری‌های خانواده هم هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

سعیده خضوعی چه‌طور احضار و بازداشت شد؟

یکی از نزدیکان این بازداشتی بهایی به «ایران‌وایر» گفت: «پیش از عید نوروز، سعیده خضوعی با دریافت احضاریه‌ای برای تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ به شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. در احضاریه، دلیل بازداشت عبارت نامفهوم اتهام انتسابی نوشته شده بود. یک روز بعد از تعطیلات نوروزی، سعیده در روز دوشنبه ۱۵ فروردین خود را به شعبه دو دادسرا معرفی کرد ولی از سوی قاضی مرادی، ریاست شعبه به او گفته می‌شود امروز شلوغ است و وقت ندارند. سعیده در حال برگشت به منزل بوده است که از دادسرا به تلفن همراه او زنگ می‌زنند که چرا خود را معرفی نمی‌کند؟ وقتی او پاسخ می‌دهد که خودتان گفتید بروم چون وقت ندارید، فرد تماس گیرنده به او می‌گوید پس دوشنبه بعد دوباره بیا.»

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت سعیده خضوعی بار دیگر خود را به شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین معرفی می‌کند. او در همان مکان به دستور قاضی «محمود حاجی مرادی»، بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده می‌شود. تا زمان تهیه این گزارش از محل بازداشت او هیچ اطلاعی در دست نیست.

آیا سعیده خضوعی پیش از بازداشت هم احضار شده بود؟

طی هشت ماه گذشته، سعیده خضوعی چهار مرتبه جهت بازجویی به شعبه دو دادسرای اوین احضار شده است. دفعه اول، مهر سال گذشته ماموران پس از تفتیش منزل، او را به عنوان مطلع به دادسرا احضار کردند. در آن زمان، پسرش، «ارسلان یزدانی» در بازداشت بود. سعیده خضوعی پس از مراجعه به دادسرای «شهید مقدس» اوین، حدود یک ساعت بازجویی و سپس آزاد شد.

دفعه دوم، روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ اتفاق افتاد. در این روز، هشت مامور امنیتی با در اختیار داشتن حکم بازرسی به منزل سعیده خضوعی و همسرش رفته و پس از تفتیش کامل منزل، با احضاریه‌ تاریخ گذشته‌ای از او خواسته بودند طی ۱۰ روز آینده خود را به دادسرای شهید مقدس اوین معرفی کند. سعیده خضوعی پس از مراجعه به دادسرا، از سوی بازپرس بدون هرگونه سوال و جواب به منزل فرستاده شده بود.

دو مرتبه‌ بعدی در روزهای ۱۵ و ۲۲ فروردین رخ داد که آخرین احضار، منجر به بازداشت سعیده خضوعی شد.

فشارها بر نزدیکان خضوعی از چه زمانی آغاز شدند؟

روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ماموران وزارت اطلاعات به منزل ارسلان یزدانی، پسر سعیده خضوعی هجوم برده و پس از تفتیش و ضبط شماری از وسایل شخصی او و خانواده‌اش، از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، وسایل الکترونیکی، عکس و مدارک، ارسلان را هم بازداشت کرده بودند. این شهروند بهایی پس از ۴۵ روز بازداشت در بند ۲۴۱ زندان اوین، تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با تودیع وثیقه معادل یک میلیارد تومان آزاد شد.

«سمیرا ابراهیمی» (یزدانی)، همسر ارسلان نیز  از بازجویی و بازداشت در امان نبوده است. او ابتدا در اواخر آذر ۱۴۰۰ به شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. در این جلسه، کلیه پاسخ‌های خود را در برگه بازجویی ثبت و امضا کرد ولی در پایان جلسه هیچ‌گونه تفهیم اتهامی برای او انجام نشد. او ار پس از چهار ساعت بازجویی، آزاد کردند.

در مرتبه دوم، در روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ به شعبه دو دادسرا احضارش کردند که این احضار منجر به بازداشت موقت او شد. پس از ۲۴ ساعت بازداشت، سمیرا ابراهیمی با تودیع وثیقه معادل ۸۰۰ میلیون تومان به طور موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

در روز هشتم مهر ۱۴۰۰، منزل سعیده خضوعی (مادر ارسلان) از طرف ماموران وزارت اطلاعات تفتیش و خضوعی به دادسرا احضار شد. در این روز به طور هم‌زمان نیروهای امنیتی منازل سه شهروند بهائی دیگر به نام‌های «صبا سفیدی»، «پدرام عبهر» و «ایرج شکور» را در تهران مورد تفتیش قرار داده بودند. مشخص نیست بازرسی منازل این سه تن با پرونده سعیده خضوعی مرتبط بوده یا این هم‌زمانی به طور اتفاقی رخ داده است. هر کدام از این سه شهروند بهائی مدتی بعد تحت بازجویی قرار گرفتند.

صبا سفیدی ۲۱ دی ۱۴۰۰ بازداشت و پس از ۴۵ روز آزاد شد. پدرام عبهر را ۳۰ آبان بازداشت و پس از ۳۵ روز به طور موقت آزاد کردند. ایرج شکور نیز پس از احضار و بازجویی در دادسرای شهید مقدس اوین آزاد شد.

چرا خانواده خضوعی نگران وضعیت جسمی سعیده هستند؟

فرد نزدیک به خانواده خضوعی می‌گوید: «سعیده خضوعی دچار بیماری میگرن است و گرسنگی و عدم دسترسی به سه وعده غذا بیماری او را تشدید می‌کند. این موضوع موجب نگرانی خانواده‌اش شده است. اما آن‌چه بیشتر همسر و فرزندانش را دچار نگرانی کرده، چگونگی دسترسی و مصرف او از داروها است. ماجرا این است که یک روز پس از بازداشت، از دادسرا به ارسلان زنگ می‌زنند و لیست داروهای مادرش را می‌دهند. ارسلان هم داروها را همان روز تهیه می‌کند و به دادسرا می‌رساند. اما روز چهارم اردیبهشت دوباره زنگ می‌زنند و فهرست داروها را تمدید می‌کنند. این موضوع موجب نگرانی خانواده او شده است چون آن داروها مصرف یک ماه سعیده خضوعی هستند. در حقیقت، هرگاه درد دارند، آن‌ها را مصرف می‌کنند. اما پس از ۱۲ روز دوباره دارو درخواست داده‌اند. این شکل مصرف دارو توسط مادرشان مسبوق به سابقه نیست، به همین دلیل خانواده به شدت نگران سلامت او هستند.»

آخرین اطلاعات از وضعیت سعیده خضوعی

ارسلان یزدانی در مورد آخرین وضعیت مادرش در اینستاگرام نوشته است: «امروز پنج اردیبهشت برای پی‌گیری وضعیت مادرم به دادسرای اوین مراجعه کردم و موفق به دیدار جناب حاجی مرادی، رییس شعبه دو بازپرسی دادسرا اوین شدم…ایشان گفتند سعی می‌کنند پرونده زودتر جمع شود»

یزدانی نوشته است: «در مورد سلامت مادرم و این‌ که چرا ضابط درخواست این همه دارو داده، از حاجی مرادی پرسیدم که او گفت دستور می‌دهد تا بازپرس ناظر به ملاقات مادرش برود.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

ادامه فشارها بر یک خانواده بهایی در تهران؛ سعیده خضوعی بازداشت شد

یک شهروند بهایی به نام «سعیده خضوعی» که پیشتر پسر و عروسش بصورت موقت بازداشت شده بودند پس از اینکه برای دفاع از اتهامات خود به بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کرد، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اخبار

تهدید و فشار بر خانواده ارسلان یزدانی پس از آزادی نیز ادامه دارد

با گذشت بیش از ۵۰ روز از آزادی «ارسلان یزدانی» از زندان «اوین»، این شهروند بهایی و خانواده‌اش هم‌چنان تحت فشار وزارت اطلاعات قرار دارند.

ارسلان یزدانی پس از ۴۵ روز بازداشت، روز شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. حالا بر اساس گزارش‌های رسیده به «ایران‌وایر»، او از سوی بازپرس پرونده برای گرفتن وسایل ضبط شده‌اش احضار شده اما بازجوی پرونده نیز حضور داشته و او را تهدید به بازداشت مجدد کرده است. از سوی دیگر، همسرش نیز برای پاره‌ای توضیحات احضار شده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021