احضار نعمت ریاحی از درویشان گنابادی به دادسرای امنیت تهران

بنا بر اطلاع «ایران‌وایر»، درست یک روز پس از آن‌ که «نعمت ریاحی»، از درویشان گنابادی ویدیویی در اعتراض به بی‌توجهی دستگاه قضایی نسبت به رسیدگی درمانی به «مصطفی عبدی»، دیگر درویش گنابادی که در زندان است منتشر کرد، به دادسرای امنیت تهران احضار شده است.

«نعمت ریاحی» در حالی برای گذران باقی مانده حبس خود فراخوانده شده که به گواهی پزشک معالج خود، به بیماری حاد قلبی مبتلا است. به گواهی پزشک، قلب او با باطری کار می‌کند و محیط زندان می‌تواند جان او را به خطر بیندازد.

نعمت ریاحی بهمن ۱۳۹۶ دستگیر شده بود که به یک‌سال حبس محکوم شد و حالا برای باقی‌مانده حبس خود به دادسرا احضار شده است.

بازداشت این درویش گنابادی در روز ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ زمینه‌ساز واقعه «گلستان هفتم» شده بود؛ واقعه‌ای که به ضرب و شتم و بازداشت گسترده درویشان گنابادی انجامید و هنوز هم برخی از آن‌ها، از جمله «مصطفی عبدی»، «کسری نوری» و «محمد شریفی» در زندان به سر می‌برند.

پیش‌تر «علیرضا روشن»، از درویشان گنابادی در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» شرح داده بود: «۲۸بهمن یک درویش به نام نعمت ریاحی را بازداشت ‌کردند. درویشان می‌گویند او را آزاد کنید. روز ۳۰ بهمن، فرمانده نیروی انتظامی تهران به اسم بازدید، شخصا می‌رود به کلانتری ۱۰۲ پاسداران؛ جایی که دو قدم با گلستان هفتم فاصله دارد. درویشان به خیال این که او برای آزاد کردن آن درویش رفته است، می‌روند مقابل کلانتری و می‌گویند آقای ریاحی را آزاد کنید. پوستری هم از نعمت ریاحی می‌برند. ولی تا عصر هیچ‌کس جواب نمی‌دهد. هوا که گرگ و میش می‌شود، نیروی انتظامی به سمت آن‎ها شلیک می‌کند.»

حالا اعتراض نعمت ریاحی به عدم رسیدگی درمانی به مصطفی عبدی باعث احضار دوباره او به دادسرا شده است.

مصطفی عبدی، از درویشان گنابادی و مدیران رسانه «مجذوبان نور» در زندان به کرونا مبتلا شد اما نه تنها وضعیت جسمانی او مورد رسیدگی قرار نگرفت بلکه به گفته نزدیکانش، مدیران زندان از تحویل داروهای او نیز ممانعت می‌کنند.

«حسن عبدی»، پدر این زندانی سیاسی در توییتی که روز جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ منتشر کرده، گفته پسرش هزار و ۴۷۴ روز بدون حتی یک روز مرخصی در زندان بوده است و با توجه به شرایط جسمانی نامساعد، باید سریع به بیمارستان منتقل شود. او مسوولیت هر اتفاق ناگوار که برای پسرش بیفتد را با سازمان زندان‌ها و رییس قوه قضاییه دانسته است.

عدم توجه به وضعیت بهداشتی درمانی درویشان گنابادی پیش‌تر باعث مرگ «بهنام محجوبی» شده بود؛ درویش گنابادی که با وجود تایید پزشک مبنی بر عدم تحمل حبس، زندانی شد و به خاطر اعتراضات و اعتصاباتی که برای حقوق ابتدایی خود و دیگر زندانیان داشت، او را به تیمارستان منتقل کردند و در پی بی‌توجهی به وضعیتش، جان داد. مجامع حقوق بشری از مرگ محجوبی به عنوان «قتل» نام برده‌اند.

اعطای مرخصی و تایید نیازمندی زندانیان سیاسی به رسیدگی درمانی برعهده دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی است؛ یعنی «امین وزیری.»

«سازمان گزارش‌گران بدون مرز» پیش‌تر اعلام کرده بود: «امین وزیری، این جوان ۲۸ ساله، از نزدیکان رییس دستگاه قضایی، غلامحسین محسنی اژه‌ای است. به گفته یکی از وکلای ایرانی که ‌نمی‌خواهد نامش فاش شود، کارهای کثیف را او انجام می‌دهد. ماموریت او سرکوب پایداری در زندان و یا تبعید زندانیان به زندان‌هایی دور از محل زندگی خود، تنبیه خانواده‌های آن‌ها و به کشتن دادن زندانیان بیمار است. امین وزیری از پشتیبانی ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری کنونی و یکی از اعضای هیات مرگ بهره می‌برد.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

رضا انتصاری: جمهوری اسلامی از ابتدا با دراویش و تصوف مشکل داشت

در چهار دهه‌ حاکمیت جمهوری‌اسلامی در ایران، اقلیت‌های دینی، قومی و مذهبی با تبعیض‌های گوناگونی مواجه بوده‌اند. برخی از این تبعیض‌ها در قوانین و برخی در تفسیر مسئولان از قوانین و اجرا قابل پیگیری است. با نگاهی گذرا به وضعیت استان‌هایی که جمعیت اقلیت‌ها در آن‌ها بیشتر است و تفاوت سطح توسعه‌یافتگی در آن‌ها به نسبت دیگر استان‌ها، به‌سادگی می‌توان نشانه‌های این تبعیض را مشاهده کرد. در دومین قسمت از برنامه لایو اینستاگرامی «ما ایرانیم»، با آقای «رضا انتصاری»، خبرنگار، مستندساز و از فعالان رسانه‌ای دراویش گنابادی درباره این تبعیض‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. «ما ایرانیم» عنوان لایو اینستاگرامی «ایران‌وایر» با موضوع اقلیت‌های مذهبی، دینی و قومی است. این برنامه هر شنبه ساعت ۱۹ به وقت ایران آغاز می‌شود. ایران‌وایر تلاش می‌کند با کمک کارشناسان، تصویر روشنی از آن‌چه در این سال‌ها بر سر اقلیت‌ها آمده، ارائه دهد.

اخبار

دراویش گنابادی و ایستادگی در برابر سرکوب اقلیت‌ها

۲۸ خردادماه ۱۳۹۷ حکم اعدام «محمد ثلاث» یکی از دراویش گنابادی که در جریان تجمع گلستان هفتم بازداشت شده بود، اجرا شد. اتهام او قتل عمد سه مامور نیروی انتظامی در جریان درگیری‌ها بود؛ اما ثلاث در دادگاه بر بی‌گناهی‌ خود تاکید کرد و گفت تحت شکنجه وادار به اعتراف شده است.

سه سال پس از این رویداد تلخ، برخی از دراویش گنابادی از نقاط مختلف ایران خود را به آرامگاه محمد ثلاث در بروجرد رساندند تا یاد او را گرامی بدارند. «مصطفی دانشجو»، وکیل دادگستری روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ با انتشار یک ویدیو از برگزاری این مراسم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آن هنگام که درویش محمد ثلاث و بسیاری از مردمان جهان هم‌نوا با او فریاد بی‌گناهی سر دادند، اما جسارت در قلمی نبود تا اعاده دادرسی محمد ثلاث با شرایطی عادلانه را رقم زند.»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021