اعطای ۱۰ روز مرخصی کریسمس به برخی مسیحیان زندانی در ایران

امروز دوشنبه ششم دی‌ماه ۱۴۰۰ خبرگزاری فارس از صدور بخشنامه‌ای خبر داد که رئیس به موجب آن به محکومان مسیحی «۱۰ روز مرخصی کریسمس» داده می‌شود. این خبر درحالی منتشر می‌شود که سعید دهقان وکیل بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در زندان مشهد صبح امروز از اعتصاب غذای او به دلیل عدم امکان تماس با خانواده در شب کریسمس خبر داد.

در بخشنامه ‌ای که توسط رییس قوه قضاییه صادر شده است اشاره‌ای نشده که این مرخصی شامل نوکیشان مسیحی زندانی در زندان‌ها نیز می‌شود یا خیر.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای این بخشنامه را خطاب به واحد‌های قضایی و دادستان‌های سراسر کشور صادر کرده، اما برخی از محکومان مسیحی، ازجمله کسانی که به گفته او «مرتکب جرایم جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور با محکومیت بیش از پنج سال ، جرایم باندی و سازمان‌یافته، اخلال در نظام اقتصادی، سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی شده‌اند»، از این مرخصی مستثنی کرده است.

این جزو معدود دفعاتی است که دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی به مناسبت سال نوی میلادی به زندانیان مسیحی مرخصی اعطا می‌کند.

از آنچه در این اطلاعیه آمده است چنین برمی‌آید که نوکیشان مسیحی از این مرخصی مستثنی شده‌اند چرا که اغلب زندانیان مسیحی فارسی‌زبان با اتهام مبهم «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده و در زندان هستند.

مرکز آمار ایران تعداد مسیحیان ساکن در ایران را ۱۱۷ هزار نفر برآورد کرده اما منابع غیررسمی می‌گویند تعداد مسیحیان ایران از آمار رسمی بیشتر است.

«پایگاه داده‌های مسیحیان جهان» تعداد مسیحیان ایران را چیزی در حدود ۵۴۷ هزار نفر و سازمان «کشیشان عیلام» شمار آن‌ها را بین ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون مسیحی تخمین زده است.

این آمارها در حالی ارائه می‌شود که با توجه به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران شمار آنها مشخص نیست.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

سه نوکیش مسیحی زندانی: خفه کردن آزادی فکر و عقیده مسیحی و غیرمسیحی نمی‌شناسد

بهنام اخلاقی، بابک حسین زاده و صاحب فدایی سه تن از نوکیشان مسیحی محبوس در زندان اوین با نوشتن نامه‌ای که متن کامل آن در خبرگزاری هرانا منتشر شده است نسبت به محرومیت مسیحیان فارسی زبان از حق داشتن عبادتگاه اعتراض کرده‌اند.

اخبار

ادامه فشار بر اقلیت‌های دینی؛ تهدید و تبعید مسیحیان زندانی

در چند هفته‌ گذشته موارد متعددی از نقض حقوق شهروندی اقلیت‌‌های دینی، به‌خصوص نوکیشان مسیحی و بهاییان گزارش شده و برخوردهای امنیتی با آنان شدت گرفته است.
شمار زیادی از شهروندان نوکیش مسیحی و بهایی احضار و بازداشت شده‌اند و پرونده‌های بسیاری که دارای احکام تعلیقی بود، به جریان افتاده است.
علاوه بر مجازات‌ها و اتهاماتی مرسوم که جمهوری اسلامی عموما در مواجهه با بازداشت‌شدگان اقلیت‌های مذهبی به آن‌ها تکیه می‌کند، حالا خبرها حاکی از آن است که فشار بر نوکیشان مسیحی در زندان‌ها با تهدید به تبعید و مصادره اموال رو به افزایش است. تازه‌ترین فشارها بر ۹ نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، با اختلال در روند دادرسی و تهدید به تبعید صورت گرفته است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021