کارگاه پوسترسازی در شیراز با هدف نفرت‌پراکنی علیه بهاییان

کیان ثابتی: در پی اوج‌گیری آزار و فشار بر پیروان آیین بهایی در چند ماه گذشته در ایران که شامل صدور احکام حبس، بازداشت موقت، آغاز محکومیت، اخراج از محل کار، پلمب محل کسب، مصادره و فروش زمین‌های روستاییان بهایی و ممانعت از تحصیلات دانشگاهی بود، حکومت ایران با استفاده از امکانات رسانه‌ای و عمومی دشمنی و نفرت علیه شهروندان بهایی را هم افزایش داده است.

یکی از آخرین اقدامات نفرت‌پراکنانه حکومت، برگزاری کارگاه سه روزه گرافیک تخصصی تحت عنوان «بهاییت محفل خیانت» از ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۰ در شیراز است. طبق اعلام، «محمدرضا دوست محمدی»، «سید مهدی حسینی»، «سید محمدرضا میری» و «علیرضا خاکپور» مربیان این کلاس هستند. نهضت مردمی پوستر انقلاب، مجمع طراحان انقلاب اسلامی فارس موسوم به بیت، جشنواره مقدس نما، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فارس و نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز حامیان مالی و برگزارکنندگان این کارگاه هستند. 

این کارگاه در راستای جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدس نما ۲ با شعار «بهاییت محفل خیانت» که قرار بوده از ۱ مهر تا ۷ آذر ۱۴۰۰ در دو بخش طراحی و پوستر برگزار شود، تشکیل شده است. شرکت برای همه داوطلبان آزاد بوده و هر داوطلب می‌تواند با ارائه حداکثر پنج اثر در جشنواره شرکت کند. 

آن‌طور که از پوستر جشنواره مشخص است، حامیان مالی و برگزارکنندگان جشنواره مقدس نما ۲، کانون رهپویان وصال شیراز، موسسه فرق و ادیان زاهدان (مفاز)، ایران کارتون، سازمان تبلیغات اسلامی، نهضت مردمی پوستر انقلاب، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان است. حجت‌الاسلام «امیرحسین کامل نواب»، به عنوان رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و از مدیران مفاز است. حجت‌الاسلام «روزبهانی»، دبیر بخش محتوایی جشنواره، «سید مهدی شجاعی طباطبایی»، داور و دبیر بخش کارتون و «محمدرضا میری» داور و دبیر بخش پوستر معرفی شده‌اند. 

اهداف جشنواره حاکی از نفرت‌پراکنی علیه پیروان آیین بهایی است. از جمله اهداف جشنواره عبارت است از: «استفاده از قالب‌های هنری در معرفی چهره حقیقی و خطرهای فرقه ضاله بهاییت، معرفی فرقه ضاله بهاییت به عنوان معاند و دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، معرفی اسلام ناب محمدی در تقابل با تفکرات انحرافی فرقه ضاله بهاییت و موارد دیگر.»

فردی نزدیک با برگزارکنندگان جشنواره که نخواست نامش فاش شود، به ایران‌وایر گفت: «در گاه‌شمار جشنواره، هیچ نام یا برنامه‌ای تحت عنوان کارگاه گرافیک وجود ندارد. اعلان فراخوان ۲ مهر و آخرین مهلت ارسال آثار ۷ آذر بود و به دنبالش ۱ دی ماه، معرفی آثار منتخب و ۱۰ دی ماه، داوری آثار است. با اینکه در ابتدا مجموعا مبلغ ۲۴ میلیون تومان به نفرات اول تا سوم جایزه تعلق می‌گرفت و یک ماه بعد، برای تشویق شرکت‌کنندگان جوایز نفرات اول تا سوم به یک، نیم و ربع سکه تغییر کرد؛ ولی بعد از پایان مهلت ارسال آثار، دبیرخانه متوجه شد تعداد کمی اثر به جشنواره رسیده است، بنابراین دبیرخانه تصمیمات جدیدی گرفت. اول اینکه محل برگزاری جشنواره را از زاهدان به شیراز منتقل کرد که از شهرهای پرجمعیت و شناخته شده بهایی در ایران است. یکی دیگر از تصمیمات مدیریت دبیرخانه، تشکیل کارگاه سه‌روزه تولید پوستر با موضوع بهاییت محفل خیانت بود تا از این طریق، تولید محتوا کند و پس از پایان کارگاه، آثار حاضرین را تحت عنوان آثار ارسال شده به جشنواره اعلام و داوری کند. همچنین دبیرخانه برای اینکه اعتراضی به اسامی شرکت کنندگان در جشنواره نشود، چند روز قبل از شروع کارگاه، در اطلاعیه‌ای مهلت ارسال آثار را تا ۳۰ آذر تمدید کرد.»

در همین رابطه، «سیمین فهندژ» یکی از سخنگویان جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل به ایران‌وایر گفت: «متاسفانه در چهل سال گذشته، دولت ایران از فضاهای عمومی برای نفرت‌پراکنی علیه بهاییان استفاده کرده و در این چند ماه گذشته هم شاهد بوده‌ایم که نفرت‌پراکنی علیه بهاییان به مرحله جدیدی وارد شده و پیچیدگی و میزان او به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که باعث نگرانی جامعه بهایی ایران شده است؛ زیرا همان طور که تاریخ نشان داده است، نقض‌های حقوق بشر در فضاهایی اتفاق می‌افتد که نفرت‌پراکنی و دروغ‌پردازی در آنجا اتفاق افتاده است و این یکی از تاکتیکهای جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته بوده که از طریق ابزارهای مختلف و رسانه‌های عمومی، سمینارها، نمایشگاه‌ها و … علیه بهاییان نفرت‌پراکنی کند تا با این روش، بهاییان را در جامعه ایران به عنوان دیگری معرفی کند و از جامعه دور کند.»

خانم فهندژ با اشاره به «کمپین ایران بدون نفرت» که در ماه‌های گذشته با افزایش فشارها بر بهاییان ایران به وجود آمده، آن را کمپینی معرفی کرد که در حمایت از بهاییان ایران شروع شد و هدفش محکوم کردن دولت ایران به خاطر بیش از چهل سال نفرت‌پراکنی بر علیه بهاییان است. تاکنون، این کمپین ۸۸ میلیون نفر را در برگرفته است. 

سخنگوی جامعه جهانی بهایی در خاتمه گفت: «دستگاه‌های پروپاگاندای نفرت‌پراکنی علیه بهاییان هم در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و اتاق‌های کلاب‌هاوس و همین‌طور رسانه‌های عمومی مانند تلویزیون، رادیو، نشریات و کتب همچنین نمایشگاه‌ها، دیوارنویسی‌ها و حتی فتواهایی که علیه بهاییان داده شده در ماه‌های گذشته بسیار زیاد شده است. همه این‌ها در حالی است که به جامعه بهایی اجازه پاسخ دادن به دروغ‌ها و تهمتها در هیچ رسانه یا محیط عمومی داده نمی‌شود. جامعه بهایی خواستار این است که این نفرت‌پراکنی علیه بهاییان هر چه زودتر به پایان برسد.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

تداوم محروم‌سازی بهاییان ایران از تحصیل در دانشگاه‌ها

در ادامه اعمال تبعیض و فشار بر شهروندان بهایی در ایران امسال هم همچون سال‌های گذشته شماری از شهروندان بهایی که در کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها شرکت کرده بودند با عبارت‌هایی نظیر «مردود» و «مردود صلاحیت عمومی» از ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی محروم شدند.

اخبار

سیمین فهندژ: می‌خواهند با افزایش فشارها، جامعه بهایی را از پا بیاندازند

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، در روزهای گذشته بیش از ۲۵ شهروند بهایی در شهرهای شیراز، مشهد، بندرعباس و کرج بازداشت و احضار شدند یا منازل آن‌ها مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

این اقدام وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران در زمانی انجام شد که کشور با آغاز موج چهارم شیوع بیماری کرونا مواجه است و اکثر شهرها در وضعیت پرخطر و قرمز قرار دارند.

زندان‌ها از پر ریسک‌ترین مکان‌های ابتلای بیماری به‌شمار می‌روند. حضور ماموران وزارت اطلاعات در منازل بهاییان و تفتیش لوازم منزل آن‌ها هم مغایر پروتکل‌های بهداشتی است که مسوولان بهداشتی کشور بر آن تاکید می‌کنند.

«ایران‌وایر» در همین رابطه با «سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021