روز گذشته خبرگزاری هرانا در گزارشی از محرومیت دستکم ۵ شهروند بهایی خبر داد و نوشت که محرومیت‌های اعمال شده برای دانشجویان بهایی در سال تحصیلی جاری، «حتی افرادی که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند» را هم در بر می‌گیرد.

بنا بر گزارش هرانا هویت دانشجویان بهایی محروم از تحصیل در سال ۱۴۰۰  لینا قلیزاده روشنکوهی متولد ۱۳۸۲، نورا نبی پورکلنکاری متولد ۱۳۸۱، مصباح میثاقی و پارسا چرخند، از ساکنین ساری و فروزان نیکوکار رتبه ۷۹۰۰ ساکن تهران اعلام شده است.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جامعه بهاییان در حوزه‌های مختلف تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی سرکوب شده و بعنوان شهروندان ایران از بدیهی‌ترین حقوق خود محروم شده و به همین دلیل شمار زیادی از آن‌ها به ناچار کشور را ترک کرده‌اند.

سال گذشته نیز خبر محروم شدن دستکم ۸ شهروند بهایی در میان داوطلبان کنکور منتشر شد. این آمار البته به باور مقامات جامعه بهایی و فعالان حقوق بشر بسیار بیشتر از چیزی است که در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

این قانون هیچ استثنایی که بر اساس اعتقادات شهروندان آن‌ها را از دیگران متمایز کند قایل نشده اما حکومت ایران با ممانعت از تحصیل شهروندان بهایی قوانین خود را هم نقض کرده است.

علاوه بر آن حکومت ایران  میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را امضا کرده که در مواد ۱۳ و ۱۴ آنر بر در دسترس قرار گرفتن حق برخورداری از آموزش و پرورش، فارغ از هر گونه تبعیض مذهبی و نژادی تأکید شده است.

بهاییان ایران با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر از پرجمعیت‌ترین اقلیت‌های دینی کشور به شمار می‌روند. اقلیت دینی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته نمی‌شود و علیرغم  تعهدات بین‌المللی پذیرفته شده از سوی مسئولان جمهوری اسلامی  حقوق آنان به‌صورت سیستماتیک نقض می‌شود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.