بازدید از یک بنای تاریخی مقدس در تهران؛ کلیسای «گریگور مقدس»

رویا صفاری، شهروندخبرنگار، تهران:این کلیسا هم مانند تمام کلیساهای دیگر، نقشه‌‌اش به شکل صلیب است. دو طرف ورودی آن نیمکت‌های چوبی قرار گرفته و فرشی قرمز در وسط راه، زیر پای مردم پهن شده است. این جا کلیسای «گریگور مقدس» تهران است.
***

کلیسای «گریگور مقدس» متعلق به ارامنه کاتولیک است. این کلیسا در سال۱۹۵۰ میلادی توسط معماری ارمنی که زاده تهران بود، بنا و از آن سال محلی برای اجتماع ارامنه تهرانی این منطقه شده است.  جالب است بدانید این کلیسا مستقیما زیر نظر واتیکان و پاپ اصلی است.

ورود به محراب کلیسا فقط برای مراسم ازدواج و غسل تعمید جایز است. کلیسای گریگور مقدس در تقاطع خیابان «حافظ» با خیابان «غزالی» قرار دارد.
«مارینا» ساکن این محله است. او در مورد کلیسای گریگور مقدس می‌گوید: «بیش از ۱۵ سال است که یک‌شنبه‌ها معمولا به این کلیسا می‌آیم و علاوه بر عبادات، خیلی از آشنایان را هم این‌جا می‌بینیم و موقع خارج شدن از کلیسا واقعا احساس سبکی می‌کنم.»

او در ادامه در مورد این کلیسا این طور توضیح می‌دهد: «این کلیسا هم مانند خیلی از کلیساهای دیگر، از بخش‌های مختلفی هم‌چون محل جلویی اسقف، قسمت غسل تعمید، جام مقدس و محل خواندن سرود مقدس تشکیل شده است.»

مکث کوتاهی می‌کند و دوباره صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد: «در حیاط این کلیسا نیز بنایی وجود دارد که یادبود نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی و تندیسی از مریم مقدس دارد.»

نسل‌کشی ارامنه، کشتار برنامه‌ریزی شده ارامنه سرزمین عثمانی به دست سربازان عثمانی در جریان جنگ جهانی اول بوده است.
یادتان باشد اگر برای بازدید به این کلیسا یا کلیساهای دیگر رفتید، رعایت قوانینی هم‌چون نگرفتن عکس سلفی، پا روی پا انداختن، کلاه و عینک آفتابی روی سر نگذاشتن و پشت نکردن به محراب را رعایت کنید.

کلیسای دیگری با نام «گریگور روشن‌گر مقدس» در محله «مجیدیه» تهران قرار دارد که به دلیل تشابه و نزدیکی اسمی، معمولا با این کلیسا اشتباه گرفته می‌شود. کلیسای گریگور مقدس اثر معمار ارمنی‌تبار ایرانی، «پل آبکار» است و محل خلیفه گری ارامنه کاتولیک.

خلیفه‌گری ارامنه تهران یک مرجع و سازمان دینی و دارای اساس‌نامه قانونی است که زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه جهت اداره امور کلیساها، مدارس، گورستان‌ها وزندگی فرهنگی و اجتماعی ارامنه در حوزه تهران فعال است.

کلیسای «سرکیس مقدس» مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران و کلیسای گریگور مقدس محل خلیفه‌گری ارامنه کاتولیک تهران است.

«گل نسا» تاریخ ادیان خوانده است. او در مورد ارامنه این طور می‌گوید: «ارمنی نام دین یا مذهب نیست. ارمنی یک زبان است و اکثر مردم ارمنی زبان، دین مسیحی و مذهب ارتدکس دارند. البته برخی از آن‌ها مذهب دیگر نیز دارند. ارمنستان نخستین سرزمینی است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و آن هنگامی بود که پادشاه این سرزمین به نام تیرداد دوم در سال ۳۰۱ به دعوت گریگوری نوربخش مسیحی شد.»

 گل‌نسا صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد و می‌گوید: «البته کلیساهای ارمنی با کلیساهای ارتودکس و کاتولیک متحد نیستند. مسیحیت نیز مانند هر دین دیگر، فرقه‌های متعددی دارد که برخی از آن‌ها باستانی و برخی دیگر نسبتا تازه هستند.»

او در ادامه صحبت‌هایش این طور می‌گوید: «در مسیحیت سه فرقه بزرگ و تعدادی فرقه کوچک وجود دارد. تفاوت برخی فرقه‌ها (مانند کاتولیک و ارتدوکس) با هم بسیار کم است ولی برخی از آن‌ها مانند کاتولیک و پروتستان با هم تفاوت زیادی دارند.»
«ایمان» مسلمان و یکی از  بازدیدکنندگان کلیسای گریگور مقدس است. او می‌گوید: «من هیچ وقت با کسانی که تمام فرآیند زندگی را بر پایه نظام عقل و منطق می‌دانند، نمی‌توانم ارتباط دوستی یا هم صحبتی برقرار کنم چون راستش معتقد هستم مهم‌ترین چیز در برقراری هر ارتباطی، ارتعاش منشعب از آن ارتباط است؛ به عنوان مثال، من مسلمانم و حقیقتا خیلی به فریضه‌های دینی و واجبات اسلام هم معتقد نیستم اما مثلا در بازدید از کلیسای گریگور مقدس، بسیار احساس خوبی داشتم و آرامش دل‌نشینی دریافت کردم.»

او صحبت‌هایش را این طور ادامه می‌دهد: «به نظرم مذاهب و تفاوت‌ها و شاخه‌های مختلف آن‌ها، همگی روی این موضوع و هدف تمرکزداشته‌‌اند که انسان با اتصال به یک منبع انرژی قوی و توانمند دست به انجام هر کاری نزند و تا حدود زیادی هم موفق بوده‌اند.»

او می‌گوید: «من در کلیسای گریگور مقدس احساس کردم هیچ کس برای ادا و نمایش یا کاری به جز پالایش آلودگی‌ها و سبک کردن روحش نیامده است. دریافت این حس و انرژی از فضا برایم بسیار خوشایند بود. معمولا هم در گپ با رفقایم به شدت پیشنهاد می‌کنم فارغ از تعلقات مذهبی، خودشان را به یک جایی وصل کنند؛ مهم نیست اسمش خدا باشد، انرژی باشد یا ابر قدرت. همین که حس کنی فضایی و کسی یا پتانسیلی وجود دارد برای این که بتوانی با او حرف بزنی و این انرژی قدرت تسکین و التیام دردهایت را دارد، زندگی را در شرایط بحرانی از حالت غیر قابل تحمل خارج می‌کند.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

روزی روزگاری در آبادان؛ روایت یک شهروند ارمنی

تصویر کلیسای گاراپت و مسجد بهبهانی‌های آبادان را در مجاورت همدیگر در اینستاگرامم استوری کرده بودم. دو ساعتی از انتشار تصویر گذشته بود که پیغام داد. نوشته بود مدت‌های مدیدی است که از دیدن تصویرهایی از این دست فرار می‌کند تا به یاد آنچه گذشته نیفتد؛ چون آن‌قدر حسرت آن روزها را به دل کشیده که خسته شده؛ اما امروز این عکس او را وصل کرده به روزهای کودکی و نوجوانی‌اش: «بچگی‌های من آبادان همین‌شکلی بود. همین‌قدر رنگی.»

اخبار

مسیحی خوب، مسیحی بد: مصائب مسیحیان فارسی‌زبان به روایت یک کشیش

خود را یکی از اعضای «کلیسای ایران» معرفی می‌کند. نام‌آشناست و حبس و درد کشیده. کشیش «بهنام ایرانی»، از فعالان مسیحی، مسلمان‌زاده بوده و سال‌ها قبل تغییر مذهب داده است. او به‌ خاطر فعالیت‌های تبلیغی در ایران بارها تهدید، احضار و بازداشت شده و با اتهامات مختلفی از جمله «محاربه با خدا و افساد فی‌الارض»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» روبه‌رو بوده است.

کشیش بهنام ایرانی که شش سال را در زندان‌های ایران گذرانده است، از درد و رنجی می‌گوید که مسیحیان ایران به دلیل باورهای خود متحمل می‌شوند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021