اجرای حکم حبس دو نوکیش مسیحی در بوشهر

عکس ساسان خسروی و حبیب حیدری
وبسایت محبت نیوز آژانس خبری مسیحیان از اجرای حکم زندان ساسان خسروی و حبیب حیدری، نوکیشان مسیحی در بوشهر خبر داد.

پیش از این وب سایت سازمان «ماده ۱۸» گزارش داده بود که ساسان خسروی و حبیب حیدری برای تحمل حبس و اجرای حکم تا پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ باید خود را به زندان بوشهر معرفی کنند.

این دو نوکیش مسیحی ظهر امروز جهت تحمل حبس راهی زندان بوشهر شدند.

ساسان خسروی و حبیب حیدری، اول تیرماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب بوشهر هر کدام به یکسال حبس تعزیری و مجازات‌های دیگری محکوم شدند و احکام صادر شده در دادگاه بدوی عینا در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.

دادگاه انقلاب شهرستان بوشهر اتهامات این دو نوکیش مسیحی را «تبلیغ علیه نظام» عنوان کرده و علاوه بر یک سال حبس تعزیزی این دو را به جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی کرده است.

ساسان خسروی و حبیب حیدری دهم تیرماه سال ۱۳۹۸ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در بوشهر بازداشت و پس از دو هفته بصورت موقت با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند.

این دو نوکیش مسیحی در طول دوران بازداشت موقت از دسترسی به وکیل محروم بوده و در سلول انفرادی نگهداری می‌شدند.

بنابر گزارش محبت نیوز این دو شهروند مسیحی در همان دوران و تحت فشار ماموران امنیتی ناچار به مصاحبه و اعتراف اجباری در برابر دوربین علیه خود شدند.

گروهی از گزارش‌گران سازمان ملل اخیراً در نامه‌ای به دولت ایران، در مورد اذیت و آزار سیستماتیک مسیحیان ابراز نگرانی کرده و در مورد اتهامات مبهمی، از جمله «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» توضیح خواسته بودند.

حکومت ایران سال‌ها بسیاری از شهروندان ایرانی، از جمله مسیحیان، به ویژه نوکیشان، فعالان مدنی، کنش‌گران محیط زیستی و اعضای متعلق به جامعه اقلیت‌های دینی را با این اتهامات و بدون ارایه سند و مدرکی، راهی زندان کرده‌ است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

اعدام، شکنجه و زندان؛ سهم نوکیشان مسیحی از آزادی عقیده

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، غیرمسلمانان تحت فشار و تبعیض رسمی قرار گرفتند. اما حساسیت روی مسلمان‌زاده‌‌هایی که دین و آیین دیگری گزیده بودند، دو چندان شد.

حقوق شهروندی درحالی از نوکیشان مسیحی سلب شده است که مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی مسیحیان یکی از چهار اقلیت دینی رسمی و پذیرفته شده در ایران هستند. اما چرا حکومت جمهوری اسلامی مسیحیت را تنها شامل مسیحیان قومی (ارامنه، آشوریان و کلدانیان) و آن دسته از افرادی می‌داند که می‌توانند ثابت کنند خود یا خانواده‌‌هایشان قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ مسیحی بوده‌اند؟
این گزارش در گفت‌وگو با «فرد پطروسیان»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر به ‌دنبال پاسخی برای این پرسش است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021