تلاش ایران‌وایر برای حقوق برابر پیروان تمامی ادیان

ما در ایران‌وایر سعی می‌کنیم در اخبار، گزارش‌ها، ویدیوها و کارتون‌ها مشکلات اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران را پوشش دهیم و با کمک همکاران حقوق‌دان، مشکلات اقلیت‌ها را در چارچوب قوانین ایران بررسی کنیم. اگر شما هم در معرض تبعیض‌های دینی و مذهبی بوده‌اید، از امروز می‌توانید آن را گزارش کنید.

***

هرساله در فهرست شادترین کشورهای دنیا، نام‌هایی مانند فنلاند، ایسلند، دانمارک، آلمان، سوئد، نروژ و نیوزیلند دیده می‌شوند. وجه مشترک تمام این کشورها نه جغرافیا، بلکه دو عامل اصلی‌ است: برابری و آزادی.

برابری حقوق انسان‌ها در یک جامعه، فارغ از نژاد و جنسیت و باور، یکی از اصول مصرح در اعلامیه جهانی حقوق بشر است. برابری حقوق پیروان ادیان و اندیشه‌ها در یک جامعه، یکی از اصلی‌ترین ستون‌های شاخص برابری‌ انسان‌هاست. آزادی، دیگر آرمان نویسندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر، بدون تردید آزادی پیروی از ادیان، برخورداری از پرستشگاه‌ها و اجازه عمل به فرایض دینی را در بر می‌گیرد.

ما در ایران‌وایر سعی می‌کنیم در اخبار، گزارش‌ها، ویدیوها و کارتون‌ها مشکلات اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران را پوشش دهیم و با کمک همکاران حقوق‌دان، مشکلات اقلیت‌ها را در چارچوب قوانین ایران بررسی کنیم.

خبر درباره اقلیت‌‌های مذهبی

ایران‌وایر تلاش می‌کند تا اخبار مربوط به نقض حقوق اقلیت‌ها را پوشش دهد. فشار بر اقلیت‌ها، به‌ویژه جامعه بهایی، در تمامی سال‌های پس از انقلاب ادامه داشته است. بسیاری از بهاییان احضار، بازداشت و روانه زندان می‌شوند. این در حالی‌ است که شیوع بیماری کووید-۱۹ در زندان‌ها جان بسیاری از زندانیان را به خطر انداخته است. برای نمونه، در خرداد ۱۴۰۰ ایران‌وایر گزارش‌های مربوط به بروز علایم ابتلا به ویروس کرونا در زنان بهایی محبوس در زندان بیرجند را پوشش داد که حواس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌ بودند و علایمی مانند تب، لرز و گلودرد داشتند. پوشش احکام سنگین مانند هفت سال زندان برای اداره یک کانال تلگرامی در شهریورماه همان سال نیز مثال‌هایی از خبرهای نقض حقوق اقلیت‌ها است.

ایران‌وایر کماکان به پوشش اخبار مربوط به اقلیت‌های دینی ادامه خواهد داد. اگر خبر مستندی در این زمینه دارید، آن را از طریق ایمیل adyan@iranwire.com با ما در میان بگذارید.

مشاوره حقوقی

ما تلاش کرده‌ایم تا با کمک حقوق‌دانان و وکلای دادگستری، به پرسش‌های حقوقی اقلیت‌ها پاسخ دهیم. تعدادی از این پرسش‌وپاسخ‌ها در سایت ایران‌وایر منتشر شده‌اند. علاوه بر آن، نقض حقوق اقلیت‌ها در مقاله‌هایی جداگانه مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفته‌اند. پرونده قضایی منجر به صدور حکم اعدام برای «محمد ثلاث»، درویش گنابادی از جمله این پرونده‌هاست که با حضور حقوق‌دانان بررسی شده است.

معرفی چهره‌های برجسته اقلیت‌های مذهبی در ایران

اعضای جامعه اقلیت‌های دینی ایران در طول تاریخ خدمات بزرگ و برجسته‌ای به فرهنگ، هنر و دانش ایران داشته‌اند. معرفی این چهره‌ها به مردم بخشی از برنامه ایران‌وایر است. 

این مجموعه متنوع را می‌توانید در این آدرس ببینید. سلسله مطالب مربوط به چهره‌های برجسته اقلیت کماکان به‌روز می‌شود. شما هم اگر با زندگی و شرح حال این چهره‌ها آشنایی دارید و فکر می‌کنید که جای آن‌ها در این پروژه خالی‌ است، با ما تماس بگیرید، پیشنهاد دهید و ما را در تنظیم این مجموعه یاری کنید. 

همچنین پرونده‌های تحقیقی مفصل‌تری در ایران‌وایر با تمرکز بر چهره‌های دینی و تاریخی اهل سنت در کردستان کار شده است. محمد ربیعی‌ که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد، احمد مفتی‌زاده، عالم اهل سنت و عثمان نقشبندی، مرشد سلسله نقشبندیه و شیخ عزالدین حسینی از آن جمله‌اند.

پزشکان و شهدای اقلیت‌های مذهبی در ایران

سال ۱۳۹۹ در دورانی که با شیوع پاندمی کرونا بسیاری از ایرانی‌ها با مشکلات پزشکی مواجه بودند، ایران‌وایر انتشار سلسله مقاله‌هایی تحقیقی درباره پزشکان و کادر درمانی بهایی را آغاز کرد. بسیاری از پزشکان و متخصصان بهایی پس از انقلاب از کار خود اخراج، بازداشت، آزار، شکنجه یا اعدام شدند و بسیاری از این پزشکان جلای وطن کرده‌اند. جای آنان برای خدمت به هموطنان‌ خود، به‌ویژه در زمانی که همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ جان ایرانیان را می‌گرفت، خالی است. 

علاوه بر آن، ایران‌وایر به معرفی خدمات ایرانیان یهودی و سربازان بهایی که در جنگ ایران و عراق برای دفاع از وطن جان باختند، می‌پردازد. همکاران ایران‌وایر قصد دارند موضوع مشارکت سایر اقلیت‌ها در دفاع از ایران را نیز بررسی کنند و در این زمینه از کمک خوانندگان استقبال می‌کنند.

وبینار و گردهمایی اقلیت‌های مذهبی

ایران‌وایر با برگزاری سه وبینار تلاش کرده است تا اندیشمندان و پیروان ادیان مختلف را گرد هم آوَرَد و به بحث و هم‌اندیشی درباره موضوع‌های مختلف بپردازد. تاکنون سه موضوع «اعدام و حق حیات»، «برابری جنسیتی از دیدگاه ادیان» «دین، سیاست و انتخابات» بررسی شده‌اند. این وبینارها با موضوع‌های دیگر ادامه خواهند داشت. اگر مایل به مشارکت در این سلسله بحث‌ها هستید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید.

تمرکز بر حقوق اقلیت‌های کمترشناخته‌شده

همکاران ایران وایر تلاش کردند تا صدای آن دسته از اقلیت‌های دینی و مذهبی را بازتاب دهند که در سال‌های اخیر کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. شیعیان اسماعیلی و منداییان جزو این گروه‌ها هستند. متاسفانه در دهه‌های اخیر گروه‌هایی از اقلیت‌ها که قرن‌ها در ایران می‌زیستند، مانند سیک‌ها در بلوچستان، رو به محو شدن رفته‌اند. ایران‌وایر تلاش دارد تا در آینده بیشتر به مساله کاهش تنوع ادیان در ایران بپردازد. 

جذب مشارکت شهروندان

ایران‌وایر از مخاطبان خود خواسته است تا تبعیض‌های مذهبی و نقض حقوق اقلیت‌های دینی را گزارش کنند. همچنین، با برگزاری مسابقه «ما ایرانیم»، از شهروندان خواسته شده تا عکس‌ها، ویدیوها و روایت‌های خود را در مورد اقلیت‌های مذهبی با ایران‌وایر و سایت ادیان ایران به اشتراک بگذارند. این مسابقه در حال برگزاری است. 

تارنمای اطلس اقلیت‌های دینی

شناخت عقاید و باورهای انسان‌هایی که پیرامون ما زندگی می‌کنند و آشنایی با آداب و رسوم تاریخی و سنت‌های آنان تا حد زیادی می‌تواند در گذار جمعی از پدیده نامبارک «دگرستیزی» به سوی انسان‌دوستی و احترام جمعی، کمک کند. با این حال، هنوز در عصر اینترنت و پیشرفت خیره‌کننده فناوری اطلاعات، جای خالی منبعی که عقاید صاحبان ادیان و مذاهب، مکان پرستشگاه‌های آنان، مدارس، آیین‌ها، سنن و رسوم ایشان را در یک وب‌گاه در اختیار خواننده فارسی‌زبان بگذارد، احساس می‌شود.

تارنمای «اطلس اقلیت‌های دینی» که یکی از پروژه‌های «ایران‌وایر» است، تلاش کرده است تا به سهم خود این جای خالی را پر کند. در این تارنما، اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده و در دسترس قرار دارد. در کنار اطلاعات پایه، اخبار مربوط به مندایی‌ها، یهودیان، یارسان‌ها، مسیحیان، زرتشتی‌ها، بهاییان، دراویش گنابادی و اقلیت‌های دینی و مذهبی دیگر به‌طور مرتب پوشش داده خواهند شد.

یکی از اهدافِ این تارنما، آشنایی خوانندگان با تاریخ و فرهنگ ادیان مختلف در ایران و اطلاع‌رسانی درباره مسائل و مشکلات پیروان آن‌هاست. بنابراین، تلاش شده تا هم ادیان و هم مذاهبِ زیرشاخه‌ ادیان که در ایران پیروانی دارند، مورد بررسی قرار گیرند.

شما نیز اگر مایل به مشارکت در سایت ادیان ایران هستید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

دیه، ارث و مصادره اموال؛ قانون علیه اقلیت‌های دینی

«فاروق» نام مستعار یکی از مسیحیان آشوری ساکن ایران است. او هفت سال قبل به عنوان نیروی فنی در یکی از کارخانه‌های صنعتی ایران استخدام و به کار مشغول شد. فاروق دو سال پس از استخدام بر اثر حادثه‌ای در محل کار دچار آسیب جدی و نقص عضو شد: «سه انگشت دست راستم را بر اثر فقدان ایمنی در محل کار از دست دادم. دیگر امکان ادامه کار با آن شرایط در آن بخش برایم نبود. دوران نقاهتم را طی می‌کردم که از طرف مدیران کارخانه برایم پیغام فرستادند، اگر شکایت کنی، اخراج می‌شوی و دیه‌ات را تمام و کمال می‌پردازیم؛ اما اگر از شکایت صرف‌نظر کنی دیه کمتری دریافت می‌کنی و در عوض می‌توانی سرکار بمانی.

مسابقه ما ایرانیم
اخبار

ما ایرانیم؛ مسابقه‌ای با جوایز نقدی درباره اقلیت‌های دینی

سرزمین ایران در طول تاریخ محل زندگی صاحبان عقاید، اندیشه‌ها و پیروان ادیان گوناگون بوده است که در کنار هم زیسته‌اند. هنگامی که پای صحبت قدیمی‌ترها می‌نشینیم، خاطراتی شنیدنی از دوستی‌ها، گفت‌وگوها و تبادل فرهنگی میان پیروان ادیان مختلف می‌شنویم. اما بسیاری از این خاطرات در جمع‌های کوچک بیان شده‌اند و با تغییر نسل، به مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شوند.

وب‌سایت‌های «ایران‌وایر» و «ادیان ایران» قصد دارند از زاویه دوربین یا قلم شما این هم‌زیستی را ثبت کنند. مراسم آیینی، زیارتگاه‌ها، گردهمایی‌ها و شرح آداب و سنن پیروان ادیان مختلف در ایران موضوع مورد نظر ما است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021