تخریب قبرستان منداییان اهواز به دست افراد ناشناس

یک منبع مطلع از تخریب سنگ قبرهای منداییان اهواز و تخریب قبرستان این اقلیت‌مذهبی خبر داد.

به گفته این منبع مطلع روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه عده‌ای از شهروندان مندایی ساکن اهواز که برای زیارت قبور عزیزانشان به قبرستان منداییان رفته بودند متوجه شدند سنگ قبرهای درگذشتگان مندایی به دست افراد ناشناس تخریب و تعداد زیادی از  درخت‌هایی که به دست خانواده‌ها در این محل کاشته شده ریشه کن شده‌اند.

یکی از قبور تخریب شده در جریان این اتفاق متعلق به «گنزورا جبار طاووسی» از رهبران اقلیت مندایی اهواز است.

این منبع مطلع به ایران‌وایر می‌گوید: « این برخوردها برای ما خیلی تلخ و آزاردهنده است. این حجم نفرت از کجا می‌آید؟ در همه ادیان و در تاریخ بشر همیشه به مردگان احترام می‌گذاشتند. ما اقلیت صلح طلبی هستیم. این رفتارها واقعا جای تاسف دارد.»

این نخستین بار نیست که قبرستان منداییان در خوزستان مورد حمله افراد ناشناس قرار می‌گیرد.

پیشتر یکی از منداییان اهوازی در گفتگو با ایران‌وایر گفت: «یکی از خانواده‌های مندایی در اهواز چند سال قبل همسر و سه فرزندش را در یک حادثه از دست داد. مادر خانواده و تنها فرزند باقی‌مانده‌اش با دل سوخته همراه با عده‌ای از هم‌کیشان‌مان مراسم کفن و دفن را انجام دادند. روز بعد از خاک‌سپاری مادر خانواده و پسرش به زیارت قبور عزیزان‌شان رفتند و دیدند ساکنان منطقه که می‌دانستند آن‌جا گورستان مندایی‌‌هاست دور تا دور گورهای تازه را لاستیک کهنه چیده و آن‌جا را آتش زده‌اند. این زن از آن‌ زمان تا امروز دچار ناراحتی عصبی شده و هیچ‌وقت به حالت عادی باز نگشته است.»

سال ۲۰۱۵ نیز ماجرای تخریب گورستان منداییان در سوسنگرد با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شد. شهروندان مندایی ساکن سوسنگرد در ابتدا گمان کرده بودند این اتفاق سهوا افتاده است، اما وقتی در طول چهل روز چندین قبر تخریب و سنگ قبرها خرد شدند، نسبت به هتک حرمت مردگان واکنش نشان دادند. یکی از آن‌ها به ایران‌وایر گفته بود: «ما هیچ وقت برای جمهوری اسلامی مشکلی ایجاد نکردیم، ولی برای استخدام و کار، هزار جور مشکل داریم. همیشه مورد تبعیض بوده‌ایم. نمی‌خواهیم این تبعیض‌ها بیشتر شوند. نمی‌دانیم مورد غضب چه کسانی هستیم که با سنگ قبر مرده‌هایمان این‌طور می‌کنند.»

تخریب قبرستان منداییان در اهواز در حالی صورت می‌گیرد که خردادماه امسال خبرگزاری صدا و سیمای ایران از انتخاب این شهر بعنوان «شهر ملی مینای صبی» خبر داد.

بنابراین گزارش اداره کل میراث فرهنگی، حکم دبیرخانه شهر ملی مینای صبی اهواز را پس از گذشت ۲ سال از ثبت آن، به شهرداری اهواز ابلاغ کرد.

صائبین مندایی از قدیمی‌ترین ساکنان خوزستان هستند اما همواره مورد تبعیض‌های مختلف از سوی حاکمیت قرار داشته‌اند.

جمهوری اسلامی با انجام اقدامات تبلیغی و آزادی انجام برخی امور مذهبی این اقلیت دینی در ایران تلاش دارد تبعیض‌های متعددی که در زمینه حقوق شهروندی بر منداییان روا داشته می‌شود را کم‌رنگ جلوه دهد اما منداییان خوزستان مانند بسیاری از اقلیت‌های دیگر در استخدام‌های دولتی سهمی ندارند. آن‌ها همچنین امکان تحصیل در دانشگاه را در صورتی خواهند داشت که هویت دینی خود را انکار کنند.

این اقلیت مذهبی همچنین امکان نامگذاری فرزندانشان با نام‌های مندایی را ندارند.

طی سال‌های گذشته شمار زیادی از منداییان به دلیل عدم تحقق وعده‌های حکومت جمهوری اسلامی در خصوص بهره‌مندی آن‌ها از حقوق شهروندی از ایران مهاجرت کرده و در کشورهای اروپایی و آمریکا ساکن شده‌اند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

روایت تبعیض دینی: حتی نمی‌توانستم نام مندایی داشته باشم

منداییان، یکی از اقلیت‌های دینی کمتر شناخته‌شده در ایران هستند که طبق قوانین جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. نه می‌توانند نام مندایی خود را ثبت کنند، نه اگر بگویند مندایی هستند، استخدام می‌شوند. منداییان مجبور می‌شوند برای رفتن به دانشگاه گزینه «مسلمان» را انتخاب کنند. عده‌ای از آن‌ها نیز از فشار، دروغ و هویت دوگانه تحمیلی به تنگ آمده‌اند و مهاجرت کرده‌اند. این روایت یکی از ایرانیان مهاجر مندایی‌ است که در کشور خود به رسمیت شناخته نشد.

اخبار

طلافروشان مندایی از تبعیض می‌گویند:‌ متهم می‌شویم و امکان دفاع نداریم

یکی از راه‌هایی که حکومت‌های ایدئولوژیک به کار می‌گیرند تا «غیرخودی»ها را تحت فشار بگذارند، ایجاد محدودیت‌های اقتصادی است. از مصادره اموال یهودیان در ابتدای حکومت نازی‌ها در دهه ۱۹۳۰ آلمان، تا اخراج بهاییان از مشاغل دولتی در ابتدای حکومت جمهوری اسلامی، همه ریشه در یک نگرش دارند: تلاش برای تضعیف اقلیت‌ها و به زانو درآوردن آن‌ها.
اما تلاش برای تضعیف اقلیت‌ها تنها به اقدامات سیستماتیک حکومت‌ها مربوط نمی‌شود. در فضای دگرستیزی، امکان سوء استفاده ماموران دون‌پایه‌ نیز فراهم می‌شود تا با منافع شخصی بر اقلیت‌ها فشار بیاورند؛ بدون آن‌ که مورد پرسش و تعقیب قانونی قرار بگیرند.

برخی ایرانیان مندایی که اغلب مشاغل آزاد دارند، در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» از این فشارها روایت کرده‌اند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021